عارضه‌ای به نام «کووید درازمدت» از سال ۲۰۲۰ به دنبال پاندمی یا عالمگیری کروناویروس جدید عامل بیماری کووید-۱۹ بر سلامت و کیفیت زندگی میلیون ها نفر در سراسر جهان تأثیر گذاشته و کاهش بهره وری کارکنان و کاهش کلی نیروی کار میلیاردها دلار برای اقتصادهای کشورها هزینه به دنبال داشته است.

به گزارش همشهری آنلاین پژوهش‌های علمی گسترده درباره کووید درازمدت به انتشار بیش از۲۴۰۰۰ مقاله علمی منجر شده و این عارضه را به تحقیق‌شده‌ترین عارضه بهداشتی در طول یک دوره چهارساله تاریخ ثبت‌شده بشر بدل کرده است.

«کووید درازمدت» مجموعه‌ای از اثرات درازمدت بر سلامت پس از عفونت با کروناویروس جدید با نام علمی SARS-CoV-۲ را توصیف می‌کند. این اثرات از علائم تنفسی مداوم، مانند تنگی نفس گرفته تا خستگی ناتوان کننده یا عدم تمرکز (اصطلاحا مه مغزی) که توانایی افراد را برای کار محدود می کند را در برمی‌گیرد و نیز عوارضی مانند نارسایی قلبی و دیابت که تا پایان عمر ادامه پیدا می‌کنند.

انبوهی از گزارش ها و مقالات علمی در نیمه اول ۲۰۲۴ در مورد کووید درازمدت عارضه پیچیده را روشن‌تر کرد، از جمله بینش‌هایی در مورد اینکه چگونه کووید-۱۹ می تواند سال‌ها پس از عفونت اولیه ویروسی همچنان کار بسیاری از اندام‌ها را مختل کند، و همچنین شواهد در حال ظهور در مورد تداوم عفونت ویروسی و اختلال عملکرد سیستم ایمنی است که ماه‌ها یا سال‌ها پس از عفونت اولیه باقی می ماند.

کووید برای چه مدتی در بدن تداوم پیدا می‌کند

بررسی جدیدی که در ژورنال پزشکی نیوانگلند در ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۴ منتشر شد، نشان می‌دهد که خطر ابتلا به کووید درازمدت در طول دوره همه‌گیری کرونا کاهش یافته است. در سال ۲۰۲۰، زمانی که سویه اجدادی کروناویروس جدید غالب بود و واکسنی در دسترس نبود، حدود ۱۰.۴ درصد از بزرگسالانی که کووید-۱۹ داشتند به کووید درازمدت مبتلا می‌شدند. در اوایل سال ۲۰۲۲، زمانی که انواع سویه‌های اُمیکرون غالب شد، این میزان در میان بزرگسالان واکسینه نشده به ۷.۷ درصد و بزرگسالان واکسینه نشده به ۳.۵ درصد کاهش یافت. به عبارت دیگر، افراد واکسینه نشده بیش از دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به کووید درازمدت بودند.

پژوهشگران می‌گویند این کاهش نتیجه دو عامل کلیدی است: در دسترس بودن واکسن‌ها و تغییرات در ویژگی‌های ویروس - که باعث می‌شود ویروس کمتر مستعد ایجاد عفونت‌های حاد شدید باشد و ممکن است توانایی آن برای ماندگاری طولانی مدت در بدن انسان و ایجاد بیماری مزمن را کاهش داده باشد.

علیرغم کاهش خطر ابتلا به کووید درازمدت، حتی خطر ۳.۵٪ دچار شدن به آن قابل توجه است. عفونت‌های جدید و مکرر با کروناویروس به میلیون‌ها مورد جدید بیماری COVID-۱۹ ایجاد می‌کند و این موارد بیماری به تعداد خیره‌کننده‌ای از افراد مبتلا به کووید درازمدت منتهی می‌شود.

برآوردها برای سال اول همه‌گیری نشان می‌دهد که حداقل ۶۵ میلیون نفر در جهان به به کووید درازمدت مبتلا بوده‌اند.

پیامدهای کووید درازمدت

کووید درازمدت یک بیماری مزمن پیچیده است که می تواند منجر به بیش از ۲۰۰ پیامد بهداشتی در سیستم‌های بدنی ایجاد کند که شامل شروع یا بدتر شدن این عوارض می‌شود.

  • بیماری قلبی
  • مشکلات عصبی مانند اختلالات شناختی، سکته مغزی و دیسئوتونومی (دسته‌ای از اختلالات که بر سیستم عصبی خودمختار بدن تأثیر می گذارد - اعصابی که بیشتر مکانیسم های حیاتی بدن مانند فشار خون، ضربان قلب و دما را تنظیم می کنند).
  • کسالت پس از ورزش، حالتی از خستگی شدید که ممکن است حتی پس از فعالیت جزئی اتفاق بیفتد - اغلب باعث می‌شود بیمار برای ساعت‌ها، روزها یا هفته‌ها قادر به انجام کار نباشد.
  • اختلالات دستگاه گوارش
  • بیماری کلیوی
  • اختلالات متابولیک مانند دیابت و چربی خون، یا افزایش کلسترول بد
  • اختلال عملکرد سیستم ایمنی

منبع: یاهو نیوز

منبع: همشهری آنلاین