علاقه‌مندان به بازدید از لوکیشن فیلمبرداری فیلم‌ها و سریال‌های محبوب با موضوع دفاع مقدس، می‌توانند با بازدید از شهرک سینمایی دفاع مقدس، حال و هوای آثار سینمایی و تلویزیونی را از نزدیک ببینند. دکورهای عظیم این شهرک، از خاکریزهای خط مقدم گرفته تا قصر فرعون در سریال یوسف پیامبر، دیدنی هستند.

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: شهرک سینمایی دفاع مقدس تا به حال برای فیلمبرداری آثار مختلفی با موضوع جنگ تحمیلی و البته موضوعات متنوع دیگر مورد استفاده قرار گرفته است.

نام مقصد: شهرک سینمایی دفاع ‌مقدس

نشانی: ۲۵ کیلومتری اتوبان تهران - قم، ۵ کیلومتری فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)

معرفی: در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون آثار گوناگونی با موضوع دفاع ‌مقدس ساخته می‌شود. برای ساخت این آثار و همچنین موضوعات تاریخی دیگر نیاز به تجهیزات مختلف و لوکیشن‌هایی مناسب هست تا بتوان فضاهای مورد نظر را بازسازی کرد.

از اخراجی‌ها تا پایتخت

شهرک سینمایی دفاع‌ مقدس با لوکیشن‌های متنوعی ساخته شده است. شهرک سینمایی دفاع ‌مقدس دارای وسعت ۵۸۰ هکتار خشکی است و برخی لوکیشن‌های آن ماندگارند. از لوکیشن‌ها و تجهیزات شهرک برای فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی استفاده می‌شود، از فیلم‌هایی نظیر «اخراجی‌ها»، «معراجی‌ها»، «یتیم‌خانه ایران»، «فرزند صبح» و «تنگه ابوقریب» گرفته تا مجموعه‌هایی چون «حضرت یوسف»، «پایتخت ۵» و «سوران». یکی از قدیمی‌ترین لوکیشن‌های شهرک سینمایی که مورد استفاده بسیاری از پروژه‌های دفاع ‌مقدس قرار گرفته، خط مقدم جبهه جنگ است که خاکریزی دوجداره با طول تقریبی ۷۰۰ متر را شامل می‌شود که انواع سنگرها نیز در آن تعبیه شده است و در طول سالیان گذشته به‌علت انفجارات و تخریب‌های صورت‌گرفته در پروژه‌ها در چندین مرحله بازسازی شده است.

قصر زلیخا و فرعون

امکانات و تجهیزات این شهرک نه‌تنها برای فیلم‌ها و مجموعه‌هایی که در تهران ساخته می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه به شهرها و استان‌هایی هم که لوکیشن فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی‌اند، ارسال می‌شوند. دشت تانک از دیگر لوکیشن‌های موجود شهرک است. از این دشت وسیع نخستین بار در سریال «در چشم باد» استفاده شد. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این شهرک سینمایی وسیع محل فیلمبرداری مجموعه «یوسف پیامبر(ع)» است. قصر فرعون، قصر زلیخا، محله برده‌فروشان، سیلوهای داخلی و خارجی، تعدادی خیابان و کوچه و همجواری با رودخانه از لوکیشن‌های عظیمی است که در این سریال طراحی و ساخته شده. بازدید از این شهرک نیازمند هماهنگی قبلی است.

منبع: روزنامه همشهری