شهرک سینمایی دفاع مقدس یکی از مکان هایی است که لوکیشین فیلمبرداری بسیاری از فیلم ها و سریال های تلویزیونی مرتبط با جنگ تحمیلی بوده است.

شهرك سينمايي دفاع مقدس

همشهری آنلاین- مهدیه تقوی راد: امکانات این شهرک باعث شده تا کارگردانان بسیاری برای استفاده از محیط این شهرک برای سخت فیلم هایشان ترغیب شوندو حتی برخی صحنه ای فیلم های غیر جنگی مثل مختارنامه نیز در کنار دریاچه مصنوعی این شهرک فیلمبرداری شده است.

شهرک سینمایی دفاع ‌مقدس

نشانی: ۲۵ کیلومتری اتوبان تهران - قم، ۵ کیلومتری فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)

معرفی: شهرک سینمایی دفاع مقدس که در سال ۱۳۷۳ احداث شده، با ۵۵۰ هکتار مساحت محل فیلمبرداری فیلم های با موضوع جنگ و دفاع مقدس و بسیاری از فیلم های تاریخی است.

بازدید از خط مقدم جبهه ها

فیلم های بسیاری در شهرک سینمای دفاع مقدس ساخته شده اند. نمونه اش رد خون، تنگه ابوقریب، ‌ماجرای نیمروز، اخراجی ها، معراجی ها، به وقت شام و مجنون است. فیلم های مرتبط با زندگی فرماندهان شهید از جمله شهید شیرودی و شهید کاظمی و هر فیلمی که در آن صحنه ای مربوط به جنگ دارد هم در این محل فیلمبرداری شده اند. یکی از قدیمی‌ترین لوکیشن‌های این شهرک که در بسیاری از پروژه های دفاع مقدس استفاده شده، خط مقدم جبهه است که شامل یک خاکریز دو جداره به طول تقریبی ۷۰۰ متر مشود که انواع سنگرها در آن تعبیه شده است.

بیمارستان صحرایی لوکیشین دیگری است که برخی مواقع تغییر کاربری می دهد و به قرارگاه فرماندهی تبدیل می شود قرارگاهی که در زمینی ۲ هزار متر مربعی ساخته شده و دور تا دور آن را خاکریزهای بلند پوشانده و از سمت شمال با تپه های مرتفع محدود شده. یک طرف این قرار گاه میدان صبحگاه است و سمت دیگر آن را چندین سنگر احاطه کرده اند.

از دشت تانک تا ایستگاه صلواتی

دشت تانک از دیگر لوکیشن‌های شهرک است. دشتی که برای اولین بار در فیلم در چشم باد استفاده شد و بعدها در فیلم های جنگی مربوط به دفاع مقدس نیز بارها و بارها مورد استفاده قرار گرفت. در این دشت که صحنه های درگیری تانک با نفرات در آن فیلمبرداری می شود، تعداد زیادی تانک، نفربر و ادوات جنگی منهدم شده قرار دارد.

ایستگاه صلواتی هم که در طول دفاع مقدس در تمامی جبهه ها دایر بوده از لوکیشن های اصلی این شهرک است که با آهن، سیمان، گونی سنگری و سقف پلیتی و شیروانی ساخته شده است و در تمام فیلم های مربوط به دفاع مقدس از آن استفاده می شود. یک میدان موانع ۱۵۰۰ متری هم در شهرک تعبیه شده که هم فیلمسازان امکان استفاده از آن را دارند و هم برای اردوهای دانش آموزی کاربرد دارد.

انبار بزرگ شهرک هم در دو طبقه ساخته شده که مملو از از ملزومات جنگی، بیسیم، پتو، پوتین و کلاهخود و لباس است. چرخ خیاطی های صنعتی در کنار انبار مسئولیت بازسازی و یا دوخت لباسهای مورد نیاز فیلم های جنگی را به عهده دارند. انواع لباسها و پتوها در طرح های مختلف(ارتشی، سپاهی، بسیجی و ...)‌در قفسه های چیده شده اند. چند کابین هلیکوپتر هم در گوشه ای از انبار نگهداری می شوند که در صورت نیاز در اختیار گروه فیلمبرداری قرار می گیرد.

ورود بدون هماهنگی ممنوع

به دلیل وجود تجهیزات جنگی و انفجارهای که در هنگام فیلمبرداری در این مکان صورت می گیرد بدون هماهنگی قبلی و معرفی نامه نمی توانید از باغ موزه دفاع مقدس بازدید کنید.

کد خبر 883380
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha