تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳

جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۴ رییس و هیأت‌ داوران بخش افق‌ها و اولین آثار را معرفی کرد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ورایتی، دبرا گرانیک کارگردان «استخوان زمستانی» به ریاست هیأت داوران افق‌های ونیز انتخاب شد. این کارگردان آمریکایی نامزد اسکار هیأت داوران بخش افق‌ها یا اوریزونتی جشنواره فیلم ونیز را هدایت می‌کند که به آثاری از گرایش‌های جدید دنیای سینما بدون توجه به ژانر یا مدت زمان آن‌ها تمرکز دارد. آثاری که سعی کرده‌اند هنر سینما را دوباره تعریف کنند در این بخش نمایش داده می‌شوند. این بخش پذیرای تمام آثار از فیلم‌های بلند و نیمه بلند و کوتاه است و حداکثر ۲۱ فیلم را به صورت رقابتی و غیر رقابتی شامل می‌شود.

علی عسگری، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده ایرانی فیلم «آیه‌های زمینی» به گرانیک در هیأت داوران افق خواهد پیوست. سوداد کادان کارگردان و فیلمنامه نویس سوری فیلم «روزی که سایه‌ام را گم کردم»، کریستوس نیکو کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده یونانی فیلم‌هایی چون «سیب»، تووا نووتنی بازیگر و کارگردان سوئدی فیلم «بریت ماری اینجا بود»، گابور ریس، فیلمساز مجارستانی فیلم «توضیح برای همه چیز» و والیا سانتلا فیلمنامه‌نویس و کارگردان ایتالیایی فیلم «می‌توانم آن را در چشمان تو ببینم» دیگر داوران این بخش هستند.

«استخوان زمستان» برنده جایزه بزرگ هیأت داوران ساندنس ۲۰۱۰ شد و ۴ نامزدی اسکار را کسب کرد که نامزدی بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه اقتباسی برای گرانیک و نویسنده همکار وی روزلینی از جمله آنها بود. اولین فیلم وی «پایین تا استخوان» جایزه بهترین کارگردانی ساندنس ۲۰۰۴ را برای گرانیک به ارمغان آورده بود و «سگ ولگرد» ۲۰۱۵ وی هم با اقبال روبه‌رو شد. سال ۲۰۱۸ وی با «هیچ ردی» به ساندنس و کن رفت. گرانیک به تازگی ویرایش یک مستند پنج قسمتی را به پایان برده و به زودی کار ساخت یک فیلم اقتباسی را شروع می‌کند.

در بخش اثر اول نیز جیانی کانووا، منتقد ایتالیایی برای ریاست جایزه «لوییجی دو لورنتیس» که به بهترین اثر اول تمام بخش‌های ونیز اهدا می شود و با جایزه‌ای ۱۰۰ هزار دلاری همراه است، انتخاب شد.

تیلور راسل، بازیگر/ کارگردان کانادایی فیلم «استخوان‌ها و همه» همراه ریکی دی امبروس نویسنده و کارگردان آمریکایی سازنده «کلیسای جامع»، باربارا پاز بازیگر و کارگردان برزیلی فیلم‌هایی چون «بابنکو - وقتی بمیرم به من بگو» که سال ۲۰۱۹ برنده شیر طلای ونیز در بخش مستند شد و جیکوب وانگ از مدیران جشنواره فیلم هنگ کنگ داوران بخش اثر اول خواهند بود.

همانطور که پیشتر اعلام شده، ایزابل هوپر ریاست هیأت داوران بخش رقابتی اصلی ونیز را بر عهده خواهد داشت.

هشتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم ونیز از ۲۸ آگوست تا ۷ سپتامبر (۷ تا ۱۷ شهریور) برگزار می شود. هنوز اسامی فیلم‌های حاضر در این دوره اعلام نشده است.

از جانی دپ تا آنجلینا جولی و برد پیت در ونیز ۲۰۲۴ + فیلم های جشنواره

منبع: مهر