برخی از محققان می‌گویند در روزهای گرم تابستان برای پایین آوردن دمای بدن، به جای نوشیدن یک لیوان آب خنک بهترین راه نوشیدن یک فنجان چای داغ است. چای داغ تعریق را بالا می‌برد و دمای بدن را زودتر پایین می‌آورد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پیتر مک‌ناگتون عصب‌شناس دانشگاه کمبریج،به دویچه‌وله گفت که نوشیدن یک فنجان چای داغ دمای مرکزی بدن را بالا می‌برد و این کمک می‌کند که بدن با سرعت بیشتری عرق کند و پوست زودتر خنک شود.

بنا به گفته‌ی این پژوهشگر اعصاب، دهان و قسمت فوقانی سیستم گوارشی انسان به میزان دمای نوشیدنی‌ها واکنش نشان می‌دهند و به مغز پیام می‌رسانند که چه میزان عرق تولید کند. عرق از روی تن به سرعت تبخیر می‌شود و هنگامی که تبخیر صورت گیرد، دمای بدن کاهش یافته و تن خنک‌تر می‌شود. نوشیدنی گرم سرعت تعریق و در نتیجه تبخیر را بالاتر می‌برد و بدن سریع‌تر خنک می‌شود.

بنابراین باور دیرینه و سنتی که به ما توصیه می کرد وقتی از شدت گرمای هوا خیس عرق هستید به جای نوشیدن یک لیوان آب یخ، یک لیوان چای داغ بنوشید،تایید وتوصیه شد.کریستوفر گوردن، متخصص تحلیل دمای بدن انسان در دانشگاه سیدنی نیز گفت:تعرق وقتی دمای بدن بالا باشد افزایش می‌یابد. فرد برای چند لحظه احساس گرمای بیشتری می‌کند، اما همین تعریق بالا باعث می‌شود که دمای بدن‌ و پوست تن زودتر پایین آید.

پیتر مک‌ناگتون نیز بر اهمیت حیاتی تعریق برای بدن انسان تاکید می‌کند. او به دویچه‌وله گفت: اگر بدن به میزان لازم تعریق نداشته باشد، دمای مرکزی بدن بالا می‌رود و تنها چند دقیقه کافی است تا حمله مغزی صورت گرفته و انسان جان خود را از دست دهد.

این نظریه در حالی اعلام می شود که بسیاری از کارشناسان و محققان علوم بهداشتی وسلامت انسانی براین باورند که افراد باید در فصول گرم از مایعات و موادغذایی خنک کننده و در فصول سرد از نوشیدنی ها و اغذیه ی گرم استفاده کنند.

منبع: ایرنا