طبق نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مصوبه ستاد مرکزی اربعین و شرایط خاص ایام اربعین ۱۴۰۳ برخی بیماران از تشرف به عتبات عالیات منع شده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین، با توجه به نزدیک شدن ایام اربعین حسینی، بسیاری از عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) با انجام مراحل ثبت نام و فراهم کردن مقدمات سفر، خود را برای عزیمت به عراق و زیارت نواحی مقدسه آماده می‌کنند، اما زائران اربعین باید اطلاع داشته باشند که طبق نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مصوبه ستاد مرکزی اربعین و با توجه به شرایط خاص ایام اربعین برخی از بیماران از تشرف به عتبات عالیات منع شده‌اند.

کدام گروه از بیماران نمی‌توانند به سفر اربعین بروند؟

با توجه به نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مصوبه ستاد مرکزی اربعین، افراد دارای بیماری‌های ذیل از تشرف به عتبات منع شده‌اند و باید از ثبت‌نام برای عزیمت به کشور عراق برای شرکت در مراسم اربعین صرف‌نظر کنند:

- بیماران دیابتی با زخم یا عفونت اندام

- بیماران دیابتی دارای مشکل کلیوی

- بیماران مبتلا به رتینوپاتی پیشرفت

- بیماران دارای عوارض و علائم قلبی و عروقی

- بیماران دارای کنترل نامطلوب قند یا بیماران دارای قند ناشتای ۲۵۰ و بالاتر

- بیماران مبتلا به سرطان در حال درمان

- بیماران مبتلا به سرطان دارای وضعیت جسمانی نامطلوب

- بیماران مبتلا به آسم و COPD شدید و یا کنترل نشده

- افرادی که بنا به نظر پزشک دارای بیماری واگیر هستند (به ویژه بیماری‌های تنفسی، گوارشی و پوستی)

علاوه بر موارد مذکور، زنان باردار، سالمندان بالای ۶۵ سال، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای صعب‌العلاج، افراد دارای فشار خون بالای کنترل نشده، افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده، افراد چاق با ضریب توده بدنی بیش از ۴۰، افراد دارای ضعف یا نقص سیستم ایمنی و افرادی که در حال طی دوران درمان شیمی درمانی هستند باید از ثبت‌نام برای تشرف به عتبات صرف‌نظر کنند.

چه بیمارانی مجددا می‌توانند برای مراسم اربعین ثبت‌نام کنند؟

افرادی که دارای بیماری حاد تب‌دار هستند باید حداقل ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از قطع تب بدون استفاده از داروهای تب‌بر، بالاخص بیماری‌های تنفسی و گوارشی و پوستی با انجام معاینه مجدد نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر برای شرکت در مراسم اربعین حسینی در سامانه سماح ثبت‌نام قطعی انجام داده‌اند و اکثر آن‌ها عزیمت با وسیله شخصی تا مرز را انتخاب کرده‌اند و بعد از آن اتوبوس، هواپیما، تاکسی، قطار و مینی بوس در رده بعدی انتخاب زائران قرار گرفته است.

همچنین بیش از ۳۰ درصد متقاضیان شرکت در مراسم اربعین حسینی، گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال هستند.

منبع: میزان