سخنرانی‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا همواره با واکنش‌های مختلف و چالش‌های زیادی همراه بوده است.

همشهری آنلاین: سخنرانی‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا همواره با واکنش‌های مختلف و چالش‌های زیادی همراه بوده است. او اکنون قرار است به زودی باردیگر در کنگره آمریکا به ایراد سخنرانی بپردازد، اما از هم اکنون این سخنرانی نیز با چالش‌های زیادی همراه شده است و برخی نمایندگان دموکرات به شدت مخالف حضور نتانیاهو در کنگره هستند، تا آن جا که برخی گفته‌اند که سخنرانی آتی بنیامین نتانیاهو در کنگره، مسلماً بزرگترین شکاف در میان دموکرات های کنگره را نشان خواهد داد.

اولین سخنرانی پس از سال ۲۰۱۵

سخنرانی پیش روی نتانیاهو اولین سخنرانی او در کنگره آمریکا از سال ۲۰۱۵ تا به امروز خواهد بود. در آن سال ۲۰۱۵ حدود ۵۸ نفر از نمایندگان کنگره سخنرانی نتانیاهو را به دلیل مخالفت او با توافق هسته ای باراک اوباما با ایران، رئیس جمهور وقت آمریکا تحریم کردند. از آن زمان تاکنون هر گاه نتانیاهو تقاضای سخنرانی در کنگره داشته است، این تقاضا با چالش‌هایی متوقف شده است.

تحریم نتانیاهو

با نزدیک شدن به زمان حضور نتانیاهو در کنگره آمریکا، برخی نمایندگان اعلام کرده‌اند که در مراسم سخنرانی نخست وزیر اسرائیل شرکت نخواهند کرد. « برنی سندرز»، نماینده دموکرات و مخالف جنگ غزه از کسانی است که اعلام کرده در سخنرانی نتانیاهو درباره جنگ غزه شرکت نخواهد کرد.

صدها امضا برای غیبت در مراسم نتانیاهو

علاوه بر نمایندگان مخالف با نتانیاهو، همچنین صدها کارمند کنگره با امضا و انتشار نامه ای از اعضای کنگره خواستند تا در سخنرانی نتانیاهو شرکت نکنند. همنچنین انتظار می رود در روز سخنرانی نتانیاهو، اعتراضات گسترده ای در نزدیکی ساختمان کنگره برگزار شود.

تهدید به بازداشت

از سوی دیگر، «مایک جانسون»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داده است که آن دسته از قانون‌گذارانی که تلاش می‌کنند سخنرانی هفته آینده بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا را قطع کنند، ممکن است با بازداشت روبرو شوند. به گفته جانسون، اگر مجبور به انجام بازداشت باشیم، افراد را دستگیر خواهیم کرد.

منبع: روزنامه همشهری