المپیک۲۰۲۴ پاریس یک رویداد خاص و رند است، چون امسال عمر المپیک به ۲۸۰۰سال می‌رسد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، این مسابقات ۷۷۶سال پیش از میلاد در المپیا که محل صحن زئوس بود برگزار می‌شد. ایران در این رقابت‌ها ۳۹نماینده و ۴۰سهمیه دارد. با هم اعداد مربوط به المپیک این دوره را مرور می‌کنیم.

۲۰۶

در رقابت‌های این دوره ۱۰هزارو۷۱۴ ورزشکار از ۲۰۶کشور حاضر هستند. مسابقات این دوره به میزبانی پاریس از ۵ تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ در ۳۲رشته برگزار می‌شود و ۳۲۹مراسم اهدای مدال دارد. برخی شهرهای دیگر هم ازجمله مارسی، بوردو، لیون، سن‌اتین، نیس، نانت و شاتورو به‌عنوان میزبان پوششی به پاریس کمک خواهند کرد. دوره بعدی ۴سال دیگر به میزبانی لس‌آنجلس خواهد بود.

۱۵۷۰۰

برای نخستین‌بار یک منطقه در نقطه‌ای دور به میزبانی یک شهر کمک می‌کند. تاهیتی ۱۵هزارو۷۰۰کیلومتر تا شهر پاریس فاصله دارد و محل برگزاری مسابقات موج‌سواری خواهد بود.

۱۰۰

پاریس برای سومین‌بار میزبان المپیک است. این شهر سال‌های۱۹۰۰ و ۱۹۲۴ میزبان بوده و حالا بعد از ۱۰۰سال دوباره میزبان شده و به رکورد لندن (۱۹۰۸، ۱۹۴۸ و ۲۰۱۲) رسیده است. در پاریس برای نخستین‌بار مراسم افتتاحیه المپیک در استادیوم برگزار نمی‌شود و این مراسم در رودخانه سن، رودخانه‌ای که از مرکز پاریس می‌گذرد، انجام خواهد شد.

۴۰
ایران برای حضور در بازی‌های المپیک پاریس۲۰۲۴ با ۴۰سهمیه و ۳۹ ورزشکار در رشته‌های کشتی آزاد، کشتی فرنگی، تیراندازی، تکواندو، شمشیربازی، وزنه‌برداری، قایقرانی، ژیمناستیک، تنیس روی میز، دوچرخه‌سواری، تیروکمان و سنگ‌نوردی در پاریس حاضر است.

۱۱۲۱۵

۱۱هزارو۲۱۵ورزشکار در بازی‌های پاریس حضور دارند که از این تعداد ۵هزارو۷۱۲ورزشکار مرد و ۵هزارو۵۰۳ورزشکار زن خواهند بود.
ورزش‌های آبی؛ شنا، شنای ماراتن، شیرجه، واترپلو و شنای هنری (۱۳۷۰ورزشکار)، تیراندازی با کمان (۱۲۸ورزشکار)، دوومیدانی (۱۸۱۰ورزشکار)، بدمینتون (۱۷۲ورزشکار)، بسکتبال و بسکتبال ۳ به ۳(۳۵۲ورزشکار)، بوکس (۲۵۲ورزشکار)، قایقرانی؛ اسپرینت و اسلالوم (۳۱۸ورزشکار)، دوچرخه‌سواری؛ پیست، جاده، کوهستان و BMX (۵۱۴ورزشکار)، سوارکاری؛ پرش با اسب، درساژ و مسابقه (۲۰۰ورزشکار)، شمشیربازی (۲۱۲ورزشکار)، فوتبال (۵۰۴ورزشکار)، گلف (۱۲۰ورزشکار)، ژیمناستیک؛ ترامپولین، هنری و ریتمیک (۳۱۸ورزشکار)، هندبال (۳۳۶ورزشکار)، هاکی (۳۸۴ورزشکار)، جودو (۳۷۲ورزشکار)، پنج‌گانه مدرن (۷۲ورزشکار)، روئینگ (۵۰۲ورزشکار)، راگبی ۷نفره (۲۸۸ورزشکار)، قایقرانی بادبانی (۳۳۰ورزشکار)، تیراندازی (۳۴۰ورزشکار)، تنیس روی میز (۱۷۲ورزشکار)، تکواندو (۱۲۸ورزشکار)، تنیس (۱۷۲ورزشکار)، سه‌گانه (۱۱۰ورزشکار)، والیبال سالنی و ساحلی (۳۸۴ورزشکار)، وزنه‌برداری (۱۲۰ورزشکار)، کشتی آزاد و فرنگی (۲۸۸ورزشکار)، حرکات موزون (۳۲ورزشکار)، اسکیت‌بورد (۸۸ورزشکار)، سنگ‌نوردی (۶۸ورزشکار) و موج‌سواری (۴۴ورزشکار).

۴۹

ورزش‌های آبی با ۴۹مدال در شنا، شیرجه، واترپلو و شنای هنری بیشترین مدال المپیکی را دارد. دوومیدانی هم با ۴۸مدال در رتبه دوم است.

۴

۴رشته جدید اسکیت بورد، سنگ‌نوردی، موج‌سواری و حرکات موزون به بازی‌های المپیک۲۰۲۴ پاریس اضافه شده است اما کاراته که در توکیو برگزار ‌شد، حذف شده است.

۵۰

تعداد ورزشکاران حاضر در پاریس در مقایسه با المپیک توکیو ۵۹۲نفر کاهش داشته و تعداد رویدادها و مسابقات هم ۳۲۹برنامه کمتر دارد. در عوض، مشارکت زنان در این رویداد بیشتر شده است. در دوره قبلی در توکیو زنان ۴۸.۸درصد از جمعیت ورزشکاران را تشکیل می‌دادند ولی در پاریس برای نخستین بار است که نسبت ۵۰-۵۰ بین زنان و مردان رعایت شده.

۲

در میان کشورهای حاضر در پاریس سودان جنوبی و کوزوو با ۲بار حضور در المپیک، کمترین دفعات شرکت در دوره‌های این بازی‌ها (۲۰۱۶ و ۲۰۲۰) را دارند.

۲۳

بین جوان‌ترین و مسن‌ترین نماینده‌های ایرانی حاضر در این رویداد بزرگ ۲۳سال فاصله وجود دارد. محمد بیرانوند ورزشکار ماده تراپ رشته تیراندازی متولد۱۳۸۷ (۱۵ساله) است و ندا شهسواری، ورزشکار تنیس‌روی میز زنان متولد۱۳۶۵ (۳۸ساله). حسن یزدانی از کشتی آزاد (المپیک ریو، توکیو و پاریس)، ندا شهسواری و نوشاد عالمیان (المپیک لندن، ریو و پاریس) و نیما عالمیان(المپیک ریو، توکیو و پاریس) هر سه در تنیس روی میز با ۳دوره حضور در این بازی‌ها، باتجربه‌ترین ورزشکاران ایران محسوب می‌شوند. یزدانی با یک طلا (۲۰۱۶) و یک نقره (۲۰۲۰) پرافتخارترین ورزشکار ایرانی در این دوره است.

۱۱

در این دوره کاروان ایران ۱۱ورزشکار زن دارد که نسبت به المپیک توکیو که ۱۰ورزشکار زن سهمیه داشتند، یک رکورد جدید ثبت شده است.

۶۰

ایران برای نخستین بار در ۶۰سال اخیر در رشته ژیمناستیک هم نماینده دارد. این سهمیه توسط مهدی الفتی به‌دست آمد. در قایقرانی هم، ایران نخستین بار با ۵سهمیه (فاطمه مجلل، علی آقا میرزایی، محمد نبی رضایی، مهسا جاور و زینب نوروزی) و در قایق دونفره (مهسا جاور و زینب نوروزی) به پاریس رفت و تاریخ‌سازی کرد.

۱۲۰۰۰

از میان ۲۰۶کشور حاضر در این دوره، نائورو کوچکترین کشور (از نظر جمعیت) است؛ جزیره‌ای کوچک در اقیانوس آرام در شمال شرقی استرالیا که جمعیت تخمینی آن ۱۲هزار نفر است. آنها در ۷دوره (۱۹۹۶ تا ۲۰۲۰) درمجموع ۱۵ورزشکار را به این رقابت‌ها اعزام کرده‌اند.

۱۵

نزدیک به ۱۰میلیون بلیت برای بازی‌های المپیک۲۰۲۴ پاریس و حدود ۳.۴میلیون برای پاراالمپیک فروخته شده. قیمت بلیت‌های المپیک از ۲۴یورو آغاز و کف قیمت بلیت‌های پاراالمپیک ۱۵یورو خواهد بود.

منبع: روزنامه همشهری