المپیک ۲۰۲۴ از فردا با برگزاری مراسم افتتاحیه در پاریس به‌طور رسمی آغاز می‌شود.

المپیک پاریس

به گزارش همشهری‌آنلاین، المپیک با انجام بازی‌های فوتبال و راگبی از چهارشنبه استارت خورد اما از فردا با برگزاری مراسم افتتاحیه در پاریس به‌طور رسمی آغاز می‌شود. نکته‌هایی را که درباره رقابت‌های این دوره باید بدانید، دیروز چاپ کردیم. امروز بد ندیدیم به رکوردها و عددهای مهم ادوار المپیک بپردازیم.

۳۲۶۹

آمریکا با ۳هزار و ۲۶۹مدال در مجموع المپیک‌های تابستانی و زمستانی (۱۱۳۸طلا، ۸۳۵نقره و ۱۲۹۶برنز) در صدر جدول رده‌بندی تمام ادوار المپیک قرار دارد. این کشور در ۲۶دوره از ۳۲دوره المپیک تابستانی حضور داشته و در ۶دوره هم غایب بوده. مجموع مدال‌های آمریکا در المپیک‌های تابستانی ۲هزارو۵۲۲مدال است که رنگ هزار و ۲۲مدال طلاست.

۲۲۸۲

چین با ۲هزار و۲۸۲مدال (۸۸۹طلا، ۷۸۱نقره و ۶۱۲برنز) در رده دوم جدول رده‌بندی تمام ادوار المپیک قرار دارد. با توجه به اینکه این کشور فقط در ۱۵دوره از ۳۲دوره المپیک تابستانی حضور داشته و در ۱۰دوره از آنها، جزو ۱۰کشور برتر رده‌بندی بوده، می‌توان ادعا کرد اگر آنها به اندازه آمریکا در المپیک حاضر بودند، تعداد مدال‌هایشان دست‌نیافتنی می‌شد.

۲۲۵۵

در رده‌های بعدی جدول مدال‌ها نام این کشورها دیده می‌شود:

۳-آلمان با ۲هزارو۲۵۵مدال (هزار و ۱۳۳طلا، هزار و ۴۲نقره و ۸۸۰ برنز) در ۲ دوره

۴- بریتانیا با ۳هزارو۱۴مدال (۷۶۲طلا، ۸۲۵نقره و هزارو۴۲۷برنز) در ۲۹دوره

۵- استرالیا با هزارو۳۳۸مدال (۵۴۱طلا، ۴۲۴نقره و ۳۷۳برنز) در ۲۶دوره

۲

تنها میزبانی مشترک در المپیک تابستانی۱۹۵۶ در کشورهای استرالیا و سوئد رخ داد.

۱۰

پیش از این کشورهایی در المپیک حضور داشته‌اند که در حال‌حاضر نشانی از آنها نیست، یا منحل شده‌اند یا ادغام. ازجمله می‌توان به یوگسلاوی اشاره کرد که ۱۶دوره المپیک بوده و ۸۳مدال کسب کرد اما دیگر کشوری با این نام وجود ندارد. صربستان و مونته‌نگرو هم که ۳بار با همین نام در المپیک حاضر بوده‌اند، از هم جدا شده‌اند. شوروی ۹دوره با این نام شرکت کرد و پیش از فروپاشی موفق شد ۱۰۱۰مدال ازجمله ۳۹۵طلا کسب کند. آنتیلیس هلند ۱۳دوره، آلمان‌غربی و آلمان‌شرقی هر کدام ۵دوره، چکسلواکی ۱۶دوره، بوهیمیا ۳دوره و هند غربی بریتانیا یک دوره از دیگر کشورهایی هستند که در المپیک حضور داشتند ولی دیگر با این نام یا جغرافیا وجود خارجی ندارند.

۲

در دوران کمونیسم، آلمان‌شرقی افتخارات بیشتری نسبت به همتای غربی خود در المپیک کسب کرد؛ ۴۰۹مدال مقابل ۲۰۴مدال که دوبرابر بود. این موفقیت را شرقی‌ها مدیون کمونیسم بودند چون در کشورهای این بلوک، ورزش در مدارس اجباری بود. این موفقیت در تعداد مدال‌های کوبا، رومانی، چکسلواکی و حتی چین هم محسوس است.

۱۸

آمریکا با ۱۸بار صدرنشینی در جدول مدال‌های دوره‌های مختلف المپیک، بهترین رکورد را در اختیار دارد. شوروی ۶بار، چین، بریتانیا، فرانسه و تیم متحد در بازی‌های المپیک که همان شوروی سابق منهای کشورهای حوزه بالتیک بود، هرکدام یک‌بار صدرنشین جدول توزیع مدال‌ها بودند. آمریکا ۸بار دوم و ۲بار سوم شد.

۵۳

تنیس روی میز سال۱۹۸۸ به المپیک افزوده شد. در همین مدت کوتاه، چینی‌ها ۵۳مدال از ۱۰۰مدال تاریخ این رشته را درو کرده‌اند؛ ۲۸مدال طلا از میان ۳۲مدال موجود، با ۱۷نقره و ۹برنز. کره‌جنوبی در رده دوم قرار دارد با ۳ مدال طلا و ۱۸‌مدال مجموع.

۱۰:۶۲

فلورنس گریفیت-جوینر از آمریکا سریع‌ترین ورزشکار زن تاریخ المپیک است. او در المپیک۱۹۸۸بارسلون دوی ۱۰۰متر را در ۱۰:۶۲ثانیه دوید. رکورد ۳۶ساله او دست‌نخورده مانده. او یک‌بار دیگر رکورد خودش را با زمان ۱۰:۵۴ثانیه زد اما به‌دلیل تأثیر باد این رکورد ثبت نشد.

۹:۶۳

رکورد سریع‌ترین مرد تاریخ المپیک هم در اختیار اوسین بولت از جاماییکا با زمان ۹:۶۳ثانیه در دوی ۱۰۰متر است. او در دوی ۲۰۰متر هم با ۱۹:۳۰رکورددار است. در دوی ۴۰۰متر، وید فان نیکرک از آفریقای‌جنوبی با زمان ۴۳:۰۳ثانیه، در دوی ۸۰۰متر دیوید رادیشا از کنیا با زمان یک ساعت و ۴۱:۳۱دقیقه بهترین هستند.

۸.۹۰

باب بیمون در المپیک۱۹۶۸ رکورد جهانی پرش طول را زیرورو کرد. او توانست رکورد این رشته را ۵۵سانتی‌متر افزایش دهد. این رکورد ۵۰سال دست‌نخورده ماند تا اینکه سال۱۹۹۱مایک پاول آن را ۵سانتی‌متر ترقی داد؛ البته نه در المپیک.

۲۳

پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک بدون تردید مایکل فلپس آمریکایی است که به‌تنهایی ۲۸مدال کسب کرده که ۲۳تای آن طلا بوده. او در بیش از ۸۰درصد مسابقات توانسته مدال طلا بگیرد. رکورد مدال در یک دوره هم از آن همین شناگر است که در المپیک۲۰۰۸پکن ۸مدال برد.

۱۸

پیش از فلپس، یک ژیمناست شوروی به نام لاریسا لاتینینا بین سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۴ توانست ۱۸مدال بگیرد و رکورددار شود. البته فقط ۹مدال او طلا بود.

۶

کریستین اتو، شناگر آلمانی با کسب ۶مدال طلا در المپیک۱۹۸۸سئول، در بین زنان پیشتاز است.

۸۳

آمریکا با کسب رکورد ۸۳مدال طلا در بازی‌های تابستانی۱۹۸۴ لس‌آنجلس رکورد بیشترین طلای کسب شده توسط یک کشور در یک دوره را در اختیار دارد.

۴

کارل لوییس آمریکایی (پرش طول)، آلفرد اورتر (پرتاب دیسک) و پل الوستروم دانمارکی (قایقرانی) همگی در ۴دوره پیاپی مدال طلا کسب کرده‌اند و در بین ورزشکاران مرد در جایگاه اول قرار دارند. کائوری ایچو، کشتی‌گیر ژاپنی با ۴طلای متوالی در بین ورزشکاران زن پیشتاز است.

۶

در مسابقات تیمی، آلادار گرویچ شمشیرباز مجارستانی ۶مدال طلای المپیک متوالی را به‌عنوان بخشی از تیم سابر مردان کسب کرده و لیزا لزلی، بسکتبالیست آمریکایی، بخشی از ۴تیم برنده طلای ادوار متوالی المپیک زنان بوده است.

۱۲

اینگه سورنسن، دانمارکی جوان‌ترین ورزشکار زنی است که مدال انفرادی المپیک را کسب کرده است. سورنسن در المپیک۱۹۳۶برلین در سن ۱۲سال و ۲۴روز، در شنای ۲۰۰متر قورباغه برنز گرفت.

۱۴

هموطن سورنسن، نیلز اسکوگلند هم جوان‌ترین ورزشکار مردی است که مدال انفرادی المپیک را به‌دست آورده است. او وقتی در المپیک ۱۹۲۰آنتورپ مدال نقره شیرجه ساده را گرفت، ۱۴سال و ۱۱روز سن داشت.

۱۰

ژیمناست یونانی دیمیتریوس لوندراس جوان‌ترین مردی است که در مسابقات تیمی، مدال المپیک را کسب کرده است. او در بازی‌های المپیک۱۸۹۶عضو تیمی بود که میله‌های موازی مدال برنز گرفت. لوندارس در آن مسابقه ۱۰سال و ۲۱۸روز سن داشت.

۱۱

لوئیجینا جیاووتی ایتالیایی با ۱۱سال و ۳۰۲روز، جوان‌ترین زنی است که در بازی‌های المپیک با یک تیم مدال گرفت. او در المپیک ۱۹۲۸آمستردام با تیم ژیمناستیک صاحب نقره شد.

۱۳

مارجوری گسترینگ از آمریکا جوان‌ترین زن قهرمان انفرادی المپیک است. او در المپیک۱۹۳۶برلین با ۱۳سال و ۲۶۸روز سن برنده مسابقه پرش سه‌گام شد.

۱۴

کوسو کیتامورا، شناگر ژاپنی، با ۱۴سال و ۳۰۹روز سن، جوان‌ترین قهرمان انفرادی مرد المپیک است که در مسابقات۱۹۳۲لس‌آنجلس طلای ۱۵۰۰متر آزاد را کسب کرد.

۷۲

اسکار سوهن، تیرانداز سوئدی در المپیک۱۹۲۰آنتورپ در ماده ۱۰۰متر سوارکاری، طلای المپیک را به‌دست آورد. او آن روز ۷۲سال و ۲۷۹روز سن داشت.

۶۳

الیزا پولاک از آمریکا مسن‌ترین ورزشکار زنی است که طلای المپیک را کسب کرده است. او وقتی در مسابقات تیراندازی با کمان المپیک ۱۹۰۴قهرمان شد، ۶۳سال و ۳۳۱روز سن داشت.

۱۰

یان میلار، سوارکار کانادایی با شرکت در ۱۰دوره از بازی المپیک از سال ۱۹۷۲تا ۲۰۱۲، تنها مردی است که تا به امروز بیشترین حضور در المپیک را داشته است. او از این ۱۰دوره تنها یک مدال نقره دارد.

۸

جوزفا ایدم گورینی قایقران آلمانی-ایتالیایی از سال ۱۹۸۴تا ۲۰۰۸در ۸ المپیک شرکت کرد که بیشترین حضور یک ورزشکار زن در المپیک است. او یک‌مدال طلا، ۲نقره و یک برنز از این ۸دوره دارد.

۶۰

بیش از ۶۰کشور هستند که هرگز مدال المپیک کسب نکرده‌اند؛ مثل بولیوی، کامبوج، هندوراس، نپال و یمن و...

۲۱

موناکو در ۲۱دوره بازی‌های تابستانی بدون کسب مدال طلا شرکت کرده که بیشترین حضور بدون مدال طلا تاکنون بوده است. این کشور از سال۱۹۲۰ تاکنون ۱۱۴ورزشکار را به بازی‌های المپیک تابستانی اعزام کرده است.

۱۷۰

بنگلادش با جمعیت حدود ۱۷۰میلیون نفر پرجمعیت‌ترین کشوری است که تاکنون موفق به کسب مدال المپیکی نشده.

۸

آمریکا بیشترین میزبانی المپیک را داشته و ۸بار این بازی‌ها را در خاک خود برگزار کرده است. آمریکا میزبان بازی‌های المپیک۲۰۲۸ لس‌آنجلس را هم دارد. فرانسه امسال برای ششمین بار از بازی‌های المپیک (تابستانی و زمستانی) میزبانی می‌کند.

کد خبر 869308
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha