نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با"بیان در برخی قراردادهای مسکن عتیقه و بیت‌کوین به جای پول رایج کشور رد و بدل می‌شود،گفت:‌ دلیل این کار آن است که فروشنده یا موجر نمی‌خواهد درگیر دادگاه به واسطه تعیین سقف اجاره‌بها شود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، سمانه محرمی در خصوص اظهارات روز گذشته دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی مبنی بر غیرقانونی بودن خرید و فروش با مسکن با سکه، طلا و ارز و نقش برخی مشاوران املاک در این فرآیند، اظهار کرد: یک زمانی فقط مشاوران املاک در حوزه خرید و فروش املاک فعالیت داشتند، اما از ۲۱ بهمن سال قبل با راه‌اندازی سامانه‌ توسط وزارت راه وشهرسازی تمام مردم می‌توانند وارد پروسه اجاره املاک شوند.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی سامانه خودنویس، دسترسی مشاوران املاک به سامانه ایران املاک حذف و سامانه املاک و مستغلات نیز خاموش شد.

محرمی یادآور شد: سال ۹۹ وقتی موضوع شیوع ویروس کرونا پیش آمد، تعیین سقف افزایش قیمت را برای اجاره‌بها داشتیم. امسال نیز سقف حدود ۲۵ درصدی برای افزایش نرخ اجاره بهای مسکن تعیین شده است. تا سال ۱۴۰۲ مشاوران املاک با استفاده از سامانه املاک و مستغلات قراردادها را تنظیم می‌کردند. این در حالی است که با حذف دسترسی مشاوران املاک به این سامانه، ما دیگر توانایی رصد بازار و به تبع آن جلوگیری از اعلام قیمت‌های بالا توسط مالکان را از دست دادیم.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با یادآوری این‌که پیش از این بنگاه‌های املاک از تنظیم قراردادهای اجاره با نرخ‌های نامتعارف خودداری کرده و در این رابطه نیز اقدام به اطلاع‌رسانی از طریق چسباندن برگه‌ای روی شیشه دفتر املاک می‌کردند، گفت: امروز با راه‌اندازی سامانه خودنویس، هر کسی می‌تواند قرارداد ملکی در بخش اجاره و خرید و فروش را تنظیم کند. این‌که گفته می‌شود خرید و فروش ملک با سکه، طلا و ارز کار واسطه‌ها (بنگاه‌های املاک) است، درست نیست.

محرمی یادآور شد: در زمان حاضر معاملات مسکنی در کشور صورت می‌گیرد که خریدار مبلغ معامله را از طریق ارز، طلا، سکه و رمزارزها از جمله بیت‌کوین به فروشنده پرداخت می‌کند. با فرض این‌که معامله در یک بنگاه املاک تنظیم می‌شود، نقش مشاور املاک در خرید ملک با طلا و ارز چیست؟ طبق ماده ۱۰ قانون مدنی قراردادهای خصوصی در صورتیکه مخالف صریح قانون نباشد، برای طرفین معامله نافذ است. از سوی دیگر در توافق بین طرفی، مشاوران املاک نقشی ندارند. در مجموع مشاوران قراردادها بر اساس وجه رایج تنظیم می‌کنند.

وی با بیان این‌که حتی در مواردی هم خریدار به جای وجه رایج کشور برای تسویه حساب به فروشنده عتیقه می‌دهد، گفت: دلیل این کار آن است که فروشنده یا موجر نمی‌خواهد درگیر دادگاه به واسطه تعیین سقف اجاره‌بها شود، از این رو برای معاملات از روش تهاتر استفاده می‌کند. در قانون تجارت آمده که انتقال اموال غیرمنقول توسط داده پیام ممنوع است. این در حالی است که در سامانه خودنویس نقل و انتقال پول از طریق داده پیام انجام می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به این‌که وزارت راه یکی از مزیت‌های سامانه خودنویس را تنظیم رایگان قراردادها اعلام کرده است، اظهار کرد: در این رابطه باید تاکید کنم به ازای حق کمیسیونی که به مشاوران املاک پرداخت نمی شود، موجر و مستاجر متحمل هزینه‌های دادرسی می شوند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر این‌که مشاوران املاک همیاران قوه قضاییه هستند و نقش میانجیگری را ایفا می‌کنند، اضافه کرد:‌ بسیاری از پرونده‌های بخش مسکن را در اتحادیه مدیریت می‌کردیم و از فشار مضاعف بر قوه قضاییه جلوگیری به عمل می‌آوردیم.

محرمی تصریح کرد: با ظهور سامانه خودنویس در زمان حاضر ۱۷۶ هزار مشاور املاک دارای مجوز و بیش از ۸۰ میلیون املاکی بدون مجوز در کشور داریم.