ظرف روزهای گذشته، قیمت جهانی طلا با رشد زیادی مواجه شده و از سطح ۲۴۰۰دلار هم عبور کرده است. با وجود این، قیمت طلا و سکه در بازار داخلی روندی نزولی داشت و دست‌کم ۳میلیون تومان افت کرد. در چنین شرایطی این پرسش مطرح است که دلیل نزول قیمت طلا در بازار داخلی چیست؟

به گزارش همشهری آنلاین، ظرف روزهای گذشته، قیمت جهانی طلا با رشد زیادی مواجه شده و از سطح ۲۴۰۰دلار هم عبور کرده است. با وجود این، قیمت طلا و سکه در بازار داخلی روندی نزولی داشت و دست‌کم ۳میلیون تومان افت کرد. در چنین شرایطی این پرسش مطرح است که دلیل نزول قیمت طلا در بازار داخلی چیست. محمد کشتی‌آرای، کارشناس بازار طلا معتقد است برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری عامل اصلی نزول قیمت دلار و به تبع آن طلا و سکه بوده است. او بر این باور است که در شرایط فعلی، نگاه بازار به نحوه تشکیل کابینه است و چنانچه تیم اقتصادی قدرتمندی از سوی رئیس دولت چهاردهم معرفی شود، قیمت طلا می‌تواند سیر نزولی بیشتری طی کند. در این باره گفت‌وگویی با او انجام داده‌ایم.

در شرایط فعلی، قیمت طلا در بازار داخلی تحت ‌تأثیر چه عواملی است؟

قیمت طلا از ۲عامل اصلی، یعنی قیمت جهانی طلا و قیمت دلار تأثیر می‌پذیرد. هر زمان که این ۲عامل نوسان داشته باشند، قیمت طلا هم تأثیر می‌پذیرد.

از این منظر در شرایط فعلی ۲عامل سیاست‌های جهانی و تحولات داخلی بر قیمت جهانی طلا و دلار در بازار طلا اثرگذارند و برای تحلیل آینده قیمت جهانی طلا و قیمت دلار در بازار داخلی باید این موضوعات را واکاوی کرد.

در شرایط کنونی مشخصا کدام بخش از تحولات جهانی بر قیمت طلا اثر دارند؟

در شرایط کنونی ۲موضوع کلیدی یعنی جنگ خاورمیانه و تحولات اقتصادی و سیاسی در آمریکا روی قیمت اونس جهانی طلا تأثیر گذاشته است.

اگر به چند هفته اخیر نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که بازار جهانی طلا به‌شدت تحت‌ تأثیر این ۲عامل بوده و قیمت جهانی طلا تحت‌ تأثیر رویدادهای مرتبط با این ۲حوزه با تغییرات قابل‌توجهی مواجه شد.

مهم‌ترین موضوع داخلی‌ای که اکنون بر بازار طلا اثرگذار است چیست؟ آیا به اعتقاد شما انتخابات ریاست‌جمهوری عامل نزول قیمت طلا در ۲هفته گذشته بوده است؟

بله، ۱۰۰درصد. انتخابات ریاست‌جمهوری اثر کاملا محسوسی بر قیمت دلار و به‌دنبال آن طلا داشت.

قیمت ارز یعنی ارزش پول ملی. وقتی شرایط سیاسی و اقتصادی کشور باثبات باشد، طبیعتا ارزش ریال افزایش می‌یابد یا به بیان دیگر، قیمت دلار کاهش می‌یابد. قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری بازار ملتهب بود، چون نتایج انتخابات مشخص نشده بود. اما انتخابات به‌خوبی و در امنیت کامل برگزار شد و همین موضوع اثر بسیار مهمی بر بازار داشت. همین امنیتی که حاکم بر انتخابات کشور بود نشان‌دهنده ثبات است.

کشوری که ثبات داشته باشد پول ملی و اقتصاد آن کشور هم باثبات می‌شود و این یکی از تبعات برگزاری انتخابات بود که منجر به نزول قیمت دلار و به‌دنبال آن طلا شد.

بیشتر بخوانید

رشد ۴ برابری واردات شمش طلا | ۹۳ درصد از وزن واردات شمش طلا از این فرودگاه انجام می شود

میزان فروش سکه و شمش در مرکز مبادله را ببینید | کدام سکه پرطرفدار است؟

بعد از برگزاری انتخابات تقاضا در بازار طلا کاهش پیدا کرد و این موضوع منجر به افت قیمت دلار تا محدوده ۵۷هزار تومان و نهایتا کاهش ۳میلیون تومانی قیمت هر قطعه سکه شد. در حال حاضر نیز حباب موجود در سکه ۱.۲میلیون تومان کاهش یافته و طبیعتا اگر اوضاع به همین روال ادامه یابد، قیمت سکه با کاهش بیشتری مواجه می‌شود.

برآورد شما از قیمت طلا در روزهای آینده چیست؟

در شرایط فعلی تمام نگاه بازار به روند تشکیل کابینه دولت چهاردهم است، چراکه تشکیل کابینه و مشخص شدن اعضای دولت چهاردهم می‌تواند تمام شئونات اقتصادی کشور را تحت‌ تأثیر قرار دهد.

اگر در آینده، تیم اقتصادی قدرتمندی تشکیل شود و بتواند شرایط اقتصادی کشور را بهبود بخشد، ارزش پول ملی افزایش خواهد یافت و با افزایش ارزش ریال یا کاهش ارزش دلار قیمت طلا و سکه هم کاهش خواهد داشت.

حتی اگر به موضوع تشکیل کابینه به‌صورت بدبینانه نگاه کنیم و اوضاع با همین روال فعلی ادامه پیدا کند، می‌توانیم بگوییم باز هم زمینه‌ای برای رشد قیمت طلا وجود ندارد.

البته باید تأکید کنم که یکی از موضوعات مهمی که در برنامه‌های اقتصادی دولت آینده باید مدنظر قرار گیرد بحث سیاست خارجی و افزایش روابط اقتصادی با دنیاست.

آیا گشایش‌های سیاسی و کاهش سطح تنش‌های بین‌المللی علیه ایران می‌تواند منجر به کاهش قیمت طلا شود؟

بله، حتما. همان‌طور که گفتم، در درجه اول ارزش پول ملی بالا می‌رود و تحت ‌تأثیر این موضوع قیمت طلا هم نزول می‌کند. ضمن اینکه شما باید دقت کنید که صحبت‌های مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس و توصیه‌های ایشان به نمایندگان و تعامل با دولت آینده بسیار تأثیرگذار بود و نکات بسیار مثبتی داشت. بر این اساس، من فکر می‌کنم که آینده روشنی خواهیم داشت.

برخی معتقدند این احتمال وجود دارد که در زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در آبان‌ماه قیمت طلا و دلار رشد کند، به‌ویژه آنکه شانس پیروزی دونالد ترامپ در این انتخابات زیاد است. نظر شما در این ‌باره چیست؟

من این‌طور فکر نمی‌کنم. نه ترامپ فعلی ترامپ ۴سال پیش است و نه ایران فعلی ایران آن دوره است. این برداشت‌ها سطحی است. آمدن و نیامدن ترامپ تأثیری نخواهد داشت. اگر شرایط داخلی کشور باثبات باشد، هیچ شخصی و هیچ کشوری نمی‌تواند تأثیر منفی بر ما داشته باشد.

منبع: روزنامه همشهری