تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶

گوگل دو سیستم هوش مصنوعی جدید را معرفی کرد که پیشرفت‌هایی در حل مسائل پیچیده ریاضی نشان دادند، که این حوزه یکی از مرزهای کلیدی توسعه هوش مصنوعی مولد است.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از رویترز، مدل‌های فعلی هوش مصنوعی که با پیش‌بینی آماری کلمه بعدی کار می‌کنند، در مواجهه با ریاضیات انتزاعی که نیازمند توانایی‌های استدلالی بیشتر شبیه به هوش انسانی است، دچار مشکل شده‌اند.

دیپ‌مایند، واحد هوش مصنوعی شرکت، نتایجی را منتشر کرد که نشان می‌دهد مدل‌های جدید هوش مصنوعی آن، به نام‌های AlphaProof و AlphaGeometry ۲، چهار سوال از شش سوال را در المپیاد بین‌المللی ریاضی ۲۰۲۴، یک مسابقه برجسته برای دانش‌آموزان دبیرستانی، حل کرده‌اند.

گوگل در یک پست وبلاگی اعلام کرد که یک سوال در عرض چند دقیقه حل شد، اما برخی دیگر تا سه روز طول کشیدند که بیشتر از زمان محدود مسابقه است. با این حال، این نتایج بهترین عملکرد در این مسابقه توسط یک سیستم هوش مصنوعی تا به امروز را نشان می‌دهد.

شرکت اعلام کرد که AlphaProof، سیستمی که بر استدلال تمرکز دارد، را با ترکیب نسخه‌ای از Gemini، مدل زبانی که پشت چت‌باتی به همین نام قرار دارد، با AlphaZero، یک سیستم هوش مصنوعی دیگر که قبلاً در بازی‌های تخته‌ای مانند شطرنج و گو انسان‌ها را شکست داده بود، ایجاد کرده است. AlphaProof سه مسئله از مسائل مسابقه را حل کرد، از جمله سخت‌ترین سوال که فقط توسط پنج نفر از بیش از ۶۰۰ شرکت‌کننده انسانی حل شد.

یک مسئله ریاضی دیگر نیز توسط AlphaGeometry ۲ حل شد.