دیجیتال زیرساخت‌های حمل‌ونقل مدرن به میان می‌آید، جاده‌ها اغلب نادیده گرفته می‌شود. همه ما در مورد اتومبیل‌های برقی، اتومبیل‌های خودران، ناوبری GPS و برنامه‌های بهینه‌سازی‌ مسیریابی در سال‌های اخیر بسیار شنیده‌ایم.

جاده هوشمند

به گزارش همشهری آنلاین: ولی به این فکر کنید که علاوه بر خودروها، جاده‌ها نیز هوشمند شوند و بستری برای مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از نوآوری‌ها به‌وجود بیاید. جاده‌ها را می‌توان با فناوری‌های ارتباطی، روشنایی و انتقال نیرو ارتقا داد تا با بهبود ایمنی و کارایی به بهبود شکل رانندگی کمک کند.

فناوری جاده‌های هوشمند چیست؟

جاده‌های هوشمند از دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) استفاده می‌کنند تا رانندگی را ایمن‌تر، کارآمدتر و در راستای اهداف دوستدار محیط‌زیست، سبزتر کنند. جاده‌های هوشمند زیرساخت‌های فیزیکی مانند حسگرها و پنل‌های خورشیدی را با زیرساخت‌های نرم‌افزاری مانند هوش مصنوعی و داده‌های مهم ترکیب می‌کنند. فناوری‌های به‌کار رفته در جاده‌های هوشمند می‌توانند دید را بهبود بخشند، انرژی تولید کنند، با وسایل نقلیه خودران و برقی ارتباط بگیرند و وضعیت جاده‌ها را نظارت کنند.

مدیریت ترافیک

بهبود ایمنی و کاهش ازدحام از دیگر وظایف جاده‌های هوشمند است. این شبکه از دوربین‌های سرعت برای ارائه علائم هشداردهنده برای شرایط خطرناک استفاده می‌کند و سیگنال‌های انحراف ترافیک خودکار را ارسال که ترافیک را کنترل می‌کند.

بهترین شریک خودران‌ها

جاده‌های هوشمند را می‌توان بهترین شریک و زیرساخت برای وسایل نقلیه برقی خودران درنظر گرفت. بهبود زیرساخت‌های هوشمند در جاده‌ها نه‌تنها به ‌خودروهای خودران کمک می‌کند تا در جاده‌ها بهتر و ایمن‌تر پیمایش کنند، بلکه به بهبود عملکرد کل سیستم حمل‌ونقل نیز کمک می‌کند.

اگرچه برخی از تولیدکنندگان خودروهای خودران به جاده‌های هوشمند متکی نیستند، اما توسعه آنها می‌تواند نقش مهمی در سرعت‌بخشیدن به استفاده از این مدل خودروهای مدرن داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

شارژ عوارض

پرداخت خودکار هزینه‌های عوارض بزرگراه‌ها با استفاده از تشخیص پلاک از دیگر کاربردهای جاده‌های هوشمند است. به‌عنوان نمونه شرکت اینتل با شرکت توسعه فناوری Shenzhen JHC همکاری کرد تا در جاده‌های چین یک سیستم جمع‌آوری عوارض برای شناسایی خودکار خودروها، بدون کاهش سرعت یا توقف خودروها ایجاد کند.

شارژ خودروهای برقی

جاده‌های مهندسی شده ویژه مجهز به ویژگی‌های هوشمند، می‌تواند ماشین‌های الکتریکی را حین رانندگی شارژ کند. کابل‌های تعبیه شده در این جاده‌ها، میدان‌های مغناطیسی تولید می‌کنند که وسایل نقلیه الکتریکی را حین رانندگی شارژ می‌کنند. یک سیم‌پیچ، گیرنده در وسیله نقلیه نوسانات الکترومغناطیسی را از سیم‌پیچ فرستنده تعبیه شده در جاده می‌گیرد و آنها را به AC تبدیل می‌کند که ماشین را تغذیه کند.

جاده های هوشمند چه عملکردی دارند؟ | آشنایی با جاده های هوشمند

جاده‌های نورانی به سبک جدید

نشانگرهای درخشانی که روی سطوح جاده‌های موجود نقاشی شده‌اند، از پودری نورافشان استفاده می‌کنند که نور روز را جذب و ذخیره می‌کنند. در جاده‌های هوشمند، ‌نوارهای ۵۰۰متری به‌مدت ۸ساعت پس از تاریک‌شدن هوا می‌درخشند. این فناوری هنوز در مرحله آزمایش است، اما می‌تواند مقرون‌به‌صرفه‌تر از فناوری‌های سنتی روشنایی جاده باشد.

کد خبر 868619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha