عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم توسعه نیاز به کار دارد؛ بیش از ۷۰ برنامه باید توسط دولت نوشته شود که برخی نهایتاً ۳ ماه زمان دارد و یک ماه از ابلاغ آن گذشته است‌.

به گزارش همشهری آنلاین، دیدار سعید جلیلی با مسئولان ستادهای مردمیِ ملی پنجشنبه، ۴ مرداد در مجموعهٔ شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد که در این دیدار برخی از حاضران به ارائهٔ نظرات و نکات خود پرداختند.

در این جلسه از طرح مفهومی سامانهٔ «نقش باشکوه» رونمایی شد و حجت‌الاسلام والمسلمین تجریشی در توضیح آن گفت: این سامانه بستری برای تسهیل ایجاد زمینهٔ مشارکت گروه‌های مختلف مردم در مسیر پیشرفت کشور است که جزئیات آن به اطلاع مردم خواهد رسید.

پس‌از صحبت‌های حاضران، جلیلی با تشکر از نظرات آن‌ها در سخنانی گفت: اینکه نزدیک به ۱۴ میلیون نفر به رویکرد مشترکی رأی بدهند، حاصل کار بزرگ جمعی‌ای است که صورت گرفته و به‌خاطر یک شخص نیست. انتخابات و حرکت‌های از این دست، از جنس حرکت‌های پیوسته است. خیلی مهم است که اگر مدعی هستیم بر مبنای وظیفه حرکتی شکل گرفته، بدانیم وظیفهٔ آینده ما چیست.

وی ادامه داد: انجام‌دادن و انجام‌ندادن خیلی از کارها برای ما مبنای دینی دارد؛ در اندیشهٔ دینی بسیاری از کارویژه‌هایی که دولت‌ها وظیفه دارند انجام بدهند متوجه آحاد جامعه هم می‌شود. خداوند در کنار آیهٔ «قل امر ربی بالقسط» می‌فرماید «لیقوم الناس بالقسط» یعنی این‌ها در کنار هم نتیجه می‌دهد. وقتی ما وظیفه یا تکلیفی داریم، این تکلیف انحصار در دولت نمی‌شود. بارها مطرح کرده‌ایم دولت سایه یک گفتمان و وظیفه است؛ نه یک تشکیلات. من در انتخابات هم مطرح کردم که اگر عهده‌دار دولت باشم از دولت سایه استقبال می‌کنم. ما در دولت رقیب که آقای روحانی بود، همین کار را کردیم؛ در دولت رفیقمان، شهید رئیسی هم همین کار را کردیم.

وی بیان کرد: «نقش پرشکوه» یعنی بدانید که امروز به چه شکل می‌توانید مسیر پیشرفت کشور را دنبال کنید. در انتخابات حرکتی که منجر به حدود ۱۴ میلیون رأی در برابر این هجمه‌های سنگین تبلیغاتی شد، یک حرکت با نقش‌آفرینیِ آحاد جامعه شد. این اجتماع می‌تواند یک گام بزرگ در راستای پیشرفت کشور باشد. بارها گفته‌ایم که اگر ما از «یک جهان فرصت» و «یک ایران جهش» صحبت می‌کنیم، براساس یک برآورد، یک رویکرد و یک برنامه است.

وی گفت: خیلی‌ها از من می‌پرسند «چطور به دولت سایه مرتبط شویم؟» دولت سایه نیازی به مرتبط‌شدن ندارد؛ این افراد باید هرجا هستند، همانجا یک دولت سایه تشکیل بدهند. در هر حال عزیزانی امروز در دولت قرار گرفته‌اند و وظیفه ما این است که به آن‌ها کمک کنیم؛ اگر جایی از فرصت‌ها استفاده شد، آن را تقویت کنیم و اگر جایی فرصت‌ها هدر رفت، تذکر دهیم و برای اصلاح تلاش کنیم.

جلیلی اظهار کرد: به‌تازگی در نشست مجازی‌ای که با ایرانیان خارج از کشور برگزار کردیم، عزیزانی را مشاهده کردیم که با نگاه‌های دقیق متوجه موقعیت کشور و فرصت‌های پیش‌رو بودند و دور از القاهای رسانه‌ای دربارهٔ کشورهای خارجی، وضع آن‌ها و وضع ایران را می‌دیدند.

وی تصریح کرد: امروز برخی افراد خواستار تشکیل حزب توسط ما هستند؛ مگر این ۱۴ میلیونی که در انتخابات به این گفتمان رأی دادند، حاصل حزب بود؟ در جبهه هم پیش‌برد کارها و شکوفایی‌ها در جاهایی اتفاق می‌افتاد که نگاه برابر وجود داشت و فرصت برای شکوفاییِ همه و استفاده از فرصت‌ها فراهم بود. امروز نگرانی خیلی‌ها این است که این حرکت عظیم با قدرت ادامه پیدا کند و ظرفیت‌های جدید به آن متصل شود؛ اگر بتوانیم این بستر را حفظ کنیم و با قدرت ادامه بدهیم، می‌تواند در عرصه‌های مختلف تکثیر شود و با ابتکارات جدید در آن شکل بگیرد.

وی گفت: موفقیت ما در انتخابات این بود که شعارمان امیدآفرینی و پیشرفت کشور بود و افرادی که به این گفتمان رأی دادند، به پیشرفت کشور اعتماد کردند. این نشان داد می‌شود بدون پول‌پاشی و با انگیزه‌های پاک جریان‌هایی را شکل داد و مردم را با آن همراه کرد.

جلیلی بیان کرد: رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم توسعه نیاز به کارکردن دارد؛ بیش از ۷۰ برنامه باید توسط دولت نوشته شود که برخی از آن‌ها نهایتاً ۳ ماه زمان دارد و یک ماه از ابلاغ برنامه هفتم توسعه گذشته است. دولت آقای روحانی اعتقادی به برنامه نداشت و مجلس آن را نوشت که در نتیجهٔ آن متوسط رشد اقتصادیِ کشور ۰.۷ درصد شد. یکی از نکات مثبت این دولت این است که دولت و مجلس و برنامه توسعه همزمان آغاز می‌شود و وظیفهٔ ما این است که در این جامعۀ پویا اجرای برنامه را دنبال کنیم. هرکس باید با توجه به جایگاه خودش اقتضائات آن را دنبال کند و نقش خود را تشخیص بدهد.

وی تاکید کرد: هرکس باید موجودیت خود را حفظ کند و در گام بعدی با هم‌افزایی و تبادل‌فکر با دیگران، این راه را دنبال کند؛ حفظ و زنده‌نگه‌داشتن این حرکت به‌نفع کشور و انقلاب است. این حرکت، حرکتی نیست که با چند توئیت و حرف متوقف شود؛ کسانی که به‌دنبال متوقف‌کردن این حرکت با جوسازی هستند، وقتشان را هدر می‌دهند.

منبع: مهر