عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم توسعه نیاز به کار دارد؛ بیش از ۷۰ برنامه باید توسط دولت نوشته شود که برخی نهایتاً ۳ ماه زمان دارد و یک ماه از ابلاغ آن گذشته است‌.

سعيدجليلي

به گزارش همشهری آنلاین، دیدار سعید جلیلی با مسئولان ستادهای مردمیِ ملی پنجشنبه، ۴ مرداد در مجموعهٔ شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد که در این دیدار برخی از حاضران به ارائهٔ نظرات و نکات خود پرداختند.

در این جلسه از طرح مفهومی سامانهٔ «نقش باشکوه» رونمایی شد و حجت‌الاسلام والمسلمین تجریشی در توضیح آن گفت: این سامانه بستری برای تسهیل ایجاد زمینهٔ مشارکت گروه‌های مختلف مردم در مسیر پیشرفت کشور است که جزئیات آن به اطلاع مردم خواهد رسید.

پس‌از صحبت‌های حاضران، جلیلی با تشکر از نظرات آن‌ها در سخنانی گفت: اینکه نزدیک به ۱۴ میلیون نفر به رویکرد مشترکی رأی بدهند، حاصل کار بزرگ جمعی‌ای است که صورت گرفته و به‌خاطر یک شخص نیست. انتخابات و حرکت‌های از این دست، از جنس حرکت‌های پیوسته است. خیلی مهم است که اگر مدعی هستیم بر مبنای وظیفه حرکتی شکل گرفته، بدانیم وظیفهٔ آینده ما چیست.

وی ادامه داد: انجام‌دادن و انجام‌ندادن خیلی از کارها برای ما مبنای دینی دارد؛ در اندیشهٔ دینی بسیاری از کارویژه‌هایی که دولت‌ها وظیفه دارند انجام بدهند متوجه آحاد جامعه هم می‌شود. خداوند در کنار آیهٔ «قل امر ربی بالقسط» می‌فرماید «لیقوم الناس بالقسط» یعنی این‌ها در کنار هم نتیجه می‌دهد. وقتی ما وظیفه یا تکلیفی داریم، این تکلیف انحصار در دولت نمی‌شود. بارها مطرح کرده‌ایم دولت سایه یک گفتمان و وظیفه است؛ نه یک تشکیلات. من در انتخابات هم مطرح کردم که اگر عهده‌دار دولت باشم از دولت سایه استقبال می‌کنم. ما در دولت رقیب که آقای روحانی بود، همین کار را کردیم؛ در دولت رفیقمان، شهید رئیسی هم همین کار را کردیم.

وی بیان کرد: «نقش پرشکوه» یعنی بدانید که امروز به چه شکل می‌توانید مسیر پیشرفت کشور را دنبال کنید. در انتخابات حرکتی که منجر به حدود ۱۴ میلیون رأی در برابر این هجمه‌های سنگین تبلیغاتی شد، یک حرکت با نقش‌آفرینیِ آحاد جامعه شد. این اجتماع می‌تواند یک گام بزرگ در راستای پیشرفت کشور باشد. بارها گفته‌ایم که اگر ما از «یک جهان فرصت» و «یک ایران جهش» صحبت می‌کنیم، براساس یک برآورد، یک رویکرد و یک برنامه است.

وی گفت: خیلی‌ها از من می‌پرسند «چطور به دولت سایه مرتبط شویم؟» دولت سایه نیازی به مرتبط‌شدن ندارد؛ این افراد باید هرجا هستند، همانجا یک دولت سایه تشکیل بدهند. در هر حال عزیزانی امروز در دولت قرار گرفته‌اند و وظیفه ما این است که به آن‌ها کمک کنیم؛ اگر جایی از فرصت‌ها استفاده شد، آن را تقویت کنیم و اگر جایی فرصت‌ها هدر رفت، تذکر دهیم و برای اصلاح تلاش کنیم.

جلیلی اظهار کرد: به‌تازگی در نشست مجازی‌ای که با ایرانیان خارج از کشور برگزار کردیم، عزیزانی را مشاهده کردیم که با نگاه‌های دقیق متوجه موقعیت کشور و فرصت‌های پیش‌رو بودند و دور از القاهای رسانه‌ای دربارهٔ کشورهای خارجی، وضع آن‌ها و وضع ایران را می‌دیدند.

وی تصریح کرد: امروز برخی افراد خواستار تشکیل حزب توسط ما هستند؛ مگر این ۱۴ میلیونی که در انتخابات به این گفتمان رأی دادند، حاصل حزب بود؟ در جبهه هم پیش‌برد کارها و شکوفایی‌ها در جاهایی اتفاق می‌افتاد که نگاه برابر وجود داشت و فرصت برای شکوفاییِ همه و استفاده از فرصت‌ها فراهم بود. امروز نگرانی خیلی‌ها این است که این حرکت عظیم با قدرت ادامه پیدا کند و ظرفیت‌های جدید به آن متصل شود؛ اگر بتوانیم این بستر را حفظ کنیم و با قدرت ادامه بدهیم، می‌تواند در عرصه‌های مختلف تکثیر شود و با ابتکارات جدید در آن شکل بگیرد.

وی گفت: موفقیت ما در انتخابات این بود که شعارمان امیدآفرینی و پیشرفت کشور بود و افرادی که به این گفتمان رأی دادند، به پیشرفت کشور اعتماد کردند. این نشان داد می‌شود بدون پول‌پاشی و با انگیزه‌های پاک جریان‌هایی را شکل داد و مردم را با آن همراه کرد.

جلیلی بیان کرد: رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم توسعه نیاز به کارکردن دارد؛ بیش از ۷۰ برنامه باید توسط دولت نوشته شود که برخی از آن‌ها نهایتاً ۳ ماه زمان دارد و یک ماه از ابلاغ برنامه هفتم توسعه گذشته است. دولت آقای روحانی اعتقادی به برنامه نداشت و مجلس آن را نوشت که در نتیجهٔ آن متوسط رشد اقتصادیِ کشور ۰.۷ درصد شد. یکی از نکات مثبت این دولت این است که دولت و مجلس و برنامه توسعه همزمان آغاز می‌شود و وظیفهٔ ما این است که در این جامعۀ پویا اجرای برنامه را دنبال کنیم. هرکس باید با توجه به جایگاه خودش اقتضائات آن را دنبال کند و نقش خود را تشخیص بدهد.

وی تاکید کرد: هرکس باید موجودیت خود را حفظ کند و در گام بعدی با هم‌افزایی و تبادل‌فکر با دیگران، این راه را دنبال کند؛ حفظ و زنده‌نگه‌داشتن این حرکت به‌نفع کشور و انقلاب است. این حرکت، حرکتی نیست که با چند توئیت و حرف متوقف شود؛ کسانی که به‌دنبال متوقف‌کردن این حرکت با جوسازی هستند، وقتشان را هدر می‌دهند.

کد خبر 869474
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    9 0
    پزشکیان باید جلیلی را بعنوان وزیر جهاد انتخاب کند و بفرستد به روستاها تا کشاورزی و دامپروری را سروسامان بده که اگر قبول نکرد معلومه دنبال افکار خودش هست نه کار مردم
  • سید میرزا IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    2 0
    میخواستم برنامه اقای جلیلی برای مهاجران افغانی که یک تهدید امنیتی باِلقوه برای جمهوری اسلامی ایران است را بدانم
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    3 0
    یا عالمانه حرف بزن یا عاقلانه سکوت کن .
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    4 0
    توهم .
  • اﻳﺮاﻥ IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    3 1
    اﻗﺎﻱ ﺟﻠﻴﻠﻲ ﺷﻤﺎ اﮔﺮ ﻣﻴﺨﻮاﻫﻴﺪ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎﻥ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻛﻨﺪ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻛﺸﻮﺭ ﻛﻢ ﻛﻢ ﺗﺮ ﺷﻮﺩ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎﻥ از اﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻱ ﺭﻫﺎ ياﺑﺪ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﺸﻮﺭ ﺑﻪ اﺳﺎﻳﺶ اﺭاﻣﺶ ﺗﻮ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺑﺮﺳﻨﺪ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ ﺳﺮﺯﻧﺪﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻤﻚ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﻪ ﺩﻭﻟﺖ ﺟﺪﻳﺪ ﻭاﻗﻌﺎ اﮔﺮ ﺭاﻩ ﺣﻞ ﻣﻨﻂﻘﻲ ﺩاﺭﻳﺪ ﺭﻭ ﻛﻨﻴﺪ ﻧﮕﺬاﺭﻳﺪ ﻛﺸﻮﺭ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﮔﺮﺩﺩ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺣﺰﺑﻲ ﺭا ﻓﺪاﻱ ﻛﺸﻮﺭ ﻛﻨﻴﺪ
  • رضا IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    3 0
    جلیلی چرا در جلسات پزشکیان شرکت نمیکنی
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    1 0
    تا دیروز یک دولت در سایه بود حالا در همه جا آقای دکتر پزشکیان کجایی کجایی کجایی کجایی
  • ناشناس IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    5 0
    دولت در سایه دیگه چیه، آقای جلیلی. هرج‌و مرج بسه. مگر این کشور رهبر، رئیس جمهور، مجلس ، قوه مقننه و غیره نداره. اینکه هرکس بیاید برای خودش دولت تشکیل بده دیگه چه صیغه ایه و درکجای دنیا این چنین فعالیتهای غیرقا نونی انجام میشه‌ . بابا بس کنید این حرفهای تفرقه انگیز را و به فکر بدبختیها و رفع مشکلات مردم باشید. دوداین اختلافات به چشم مردم میره و فایده ای نداره
  • مجید IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    3 0
    رهبر فرزانه با دور اندیشی تداوم انقلاب را بیمه کردند
  • A.m IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    2 1
    به نظرم این تفکر آخر کشور را به هرج و مرج می کشاند.باید هرچه سریعتر جلوی ایشان گرفته شود
  • فرزاد IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    3 0
    چرا نمیری با زنگنه مناظره کنی؟! بعد ببینم روت میشه حرف بزنی با اینهمه خسارتی که به مردم زدی؟!
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    4 0
    آخه ی کارنامه درست تو کجا داری که به نفع ملت باشه تو فقط به دنبال منافع گروهی هستی اگر برنامه های تو مفید بود تو دولت رئیسی جواب میداد نه اینکه ی دولت داغون و از هم پاچیده کلی ضرر به مردم بزنن
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    2 0
    سلام آقای دکتر جلیلی جنابعالی اگر ۱۰۰ بار دیگه هم کاندیدا شوید مردم به شما رای نمی دهند این بار خودت چسبنودی به شهید رئیسی اصول گرا کلاه رفت سرشون فکر نکن خیلی طرف دار داری
  • محمد IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    3 0
    دولت سایه هم مشکلی از این مملکت حل نخواهد کرد همانطور که قبلا حل نکردی و سنگ انداز بودی .
  • گل مریم IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    1 0
    یکی به این آفا بگه بسه تفرقه نینداز رییس جمهور برای همه ملته نه فقط آرای رییس جمهور منتخب با خونه به خونه رای جمع کردن جو گرفتت
  • کورش IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    1 0
    شما و سایر دوستانتان سالهاست درسایه بودید وبیشتر مردم نمی دانستند و دستاورد حرکت ودرسایه تاریکی وسیاهی بود. الان علنا اعلام می گوید حرکت درسایه داشتید وادامه می دهید. نمی دانم بالاتراز سیاهی وفلاکت هم هست تا هدیه کنید؟
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    2 0
    اقا ول کن دولت سایه رو این هنوزم دست از سایه برنمیدارد
  • محمد IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    1 0
    حزب های معتبر دنیای دولت سایه دارند ولی بدون دخالت در دولت رسمی و هزینه های دولت در سایه را خود حزب تقبل می کنه نه از صندوق دولت
  • استان بوشهر US ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    1 0
    چرا عکسی از جلسه نیس؟ مگه دلسوز نیس پس کو طرح بیان برنامه؟ وقتی مردم نامحرم شما رسانه ها هستیم چون از جایی دیگه تامین مالی میشید پس لطف کن واسه همونا هم باش.
  • محمد IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    1 0
    آقای جلیلی از خیر پست ریاست جمهوری بگذرید وجامعه را به آرامش واگذاریدواز ایجاد کینه های انتخاباتی خوددادی کنید
  • ملت IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    1 0
    ول کن قدرت نیستین دیگه .... دولت سایه خلاف قانون و بی معنی است . ابزار نظارت بر دولت در قانون دیده شده و وجود دارد . این همه وقت گذاشتین حدود ۱۳ سال که دولت سایه باشین اول از اون سالها بگین نتیجش؟؟ مردم رو چی فرض کردین بس کنین بنام مردم و بکام خودتون برای قدرت تلاش نکنین . کشور شده مهد کودک مگه .... دولت سایه دولت سایه میران رای ملت بود و رای دادن شما وکیل کی هستین که پولت سایه تشکیل دادین ؟ مجلس موظف به نظارته و مبادی قضایی و اطلاعاتی همه فعال هستن از اول انقلاب تاکنون والسلام .
  • جواد IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    5 0
    در یک اقلیم دو پادشاه نمیگنجد باید یک اوستا و بقیه وردست باشند و الا سازمان اقلیم بهم میریزد و این طبق توصیه امام فقط با وحدت کلمه ممکن است اگر مقید به امرشان باشند.
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    1 0
    هیچ به فکر مردم نیستید
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    1 0
    مگر این آقا در انتخابات شکست نخورد پس حالا چی میگه!!!!!! دولت سایه دیگه چه صیغه ایه... همه چیزمون به همچی مون میاید. همچی مون برعکس دنیاست و از همه چیز از آخر، اول تا سومیم و مضحکه ی دنیا. اینم انتخاباتمون و دموکراسیمون. در همه جای دنیا فرد و گروه شکست خورده در انتخابات میره دنبال کارش و کشور از صفر تا صد در اختیار فرد و گروه پیروز قرار می گیره جز در ایران. ایران آخر دنیاست.
  • FR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    2 0
    این حرفها برای امنیت ملی کشور و دولت نظام جمهوری اسلامی مثل طاعون خطرناکه. کشور یک دولت و یک رهبر داره و در قانون اساسی تعریف شده. را ه امثال شما ضدیت با نظامه
  • عبدالرضا غیایی شاملو IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    0 0
    وقتی میگن سیر از گرسنه و سواره از پیاده خبر نداره درست میگن، جناب جلیلی ما مردم عادی مثل حضرتعالی از نظر مالی و معیشتی دارای زندگی استانداردی که درآمدمون جوابگوی ملزومات اولیه زندگی باشد نیستیم، صبح تا شب و گاهی شب تا صبح مشغول دوندگی هستیم که فقط در حد زنده ماندن بتوانیم بصورت ناقص امورات خود و خانواده مان را بگذرانیم، مانند شما وقت و فراغت نداریم تا دولت سایه ایجاد کنیم و بدنبال فسادها، رانت ها، رشوه ها، زد و بندها و هزاران کار ناصواب کسانی باشیم که تحت عنوان مسئول به جای خدمت خیانت می‌کنند، ما مردم عادی اگر یک روز کار نکنیم آنروز فرزندانمان باید سر گرسنه زمین بگذارند، یاعلی
  • امیر IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    1 0
    دکتر دیگه تمام کن این سایه وآفتاب بازیتو
  • الله وردی IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    1 0
    آقا شما دست به کار خطرناکی می زنید این حرفها چیست ..شما می فرمایید که برخی افراد خودسر سازمان دهی کنند که چه بشود ،شما چه چشم اندازد از عمل کرد خودتان داشته آید محبت کنید عمل کرد خودتان را شفاف بگویید تا کارشناسان تجزیه تحلیل کنند ..مردم گناه دارندما انقلاب نکردیم که شما دولت در سایه باز کنید سواد شما کم است برادر نکنید باید رهبر عزیز دولت قوای هم طراز با آرامش هماهنگ باشند .ما هر چه می کشیم از کسانی هست که بی مورد وارد ادارات شده اند اینها به ظاهر انقلابی هستند اصلا کار بلد نیستند جو ادارات وکثیف کار ی مربوط به این قشر هست بقیه کارشان را انجام می دهند
  • ابی IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    1 0
    همین که تو تشکیل دادی برای هفت پشتمون کافیه توهمات خودت را به دیگران منتقل نکن دست بردار دیگه داری شورش را در میاری آدم بیکار
  • تیمور آزادی IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    1 0
    جان خودت برو گوشه ای بشین دست از سر مردم بردار بدبختمان کردی عمو
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    1 0
    اتفاقا تو این روزای گرم دولت سایه خیلی هم باحاله چون با اعضای کابینه ات می تونی راحت بخوابی
  • دبیر IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    1 0
    در کدام صفحہ و در سطر چندم قانون اساسی این تفکر ٹبت ودرج ظ این تو ھم است ھمش دنبال وتشنہ قدرتی تو وامٹال
  • ایرانی ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    1 0
    دولت سایه رییسی هم بودی که چای دبش صورت گرفت و گوشت 120تومنی شد 800 تومن دلار 23 تومنی شد 60 تومن ؟!!! این سایه که گفتی یعنی چی ؟!! تو هم خودتو مسخره کردی و همون‌طور که روحانی کلید نشون میداد تو هم فقط بلدی از هر کلمه‌ای که بخوای بگی یه جهان فرصت و یک ایران جهش بهش بچسبونی .اونی که این بقول خودت شعار رو یادت داد نگفت اینقدر الکی ازش استفاده نکنی ؟!! چرا برنامه هاتو به رییسی ندادی که یک جهان فرصت و یک ایران جهش داشته باشیم رییسی که دیگه رفیقت بود و احتیاجی به سایه بودن تو نداشت .یک جهان و یک ایران بخاطر تو عقب افتاده .همش میگی 14میلیون رای یعنی چی میخوای با این 14 میلیون بری به جنگ دولت و حکومت ؟
  • علی IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    1 0
    مگر مملکت قانون ندارد ؟ مگر انتخابات ندارد ؟ این رفتارها دیگر چی است؟ با این رفتار و اعمال به تمام قوانین مملکت توهین می کند باید ایشان بازخواست شود .آقایان یک بی قانونی کردند چندین سال است که در حصر هستند درحالی ایشان به تمام قوانین مملکتی دهان کجی می کند هیچکس نیست که جلوی ایشان را بگیرد .مملکت قانون دارد و بر اساس قوانین انتخابات و منتخب نیز مشخص شده و باید فرد منتخب دولت تشکیل دهد .ترویج دولت در سایه یعنی ترویج بی قانونی و هرج و مرج .ایشان باید بازداشت و محاکمه شود .
  • سجاد محمدی فتح IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    2 0
    مردونه من نمی‌فهمم وقتی یکی شکست میخوره و نصف بیشتر مردم قبولش ندارن چه دلیلی داره دوباره باید حرف ار دولت سایه تشکیل بده
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    1 0
    دولت سایه چیست؟ دولتی است که در همه‌زمینه ها وارد شده و اعمال رای می‌کند‌ اما به عنگام‌خرابی چون‌رسما چیزی بر عهده اش‌نیست هیچ‌مسئولیتی‌گردن نمی‌گیرد
  • جد IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    1 0
    واقعا به تو رای دادم ولی خودت مسخره کردید
  • هادی IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    0 0
    مردم اگه نخوان شما زحمتی نکشین کیو باید ببینن اقای جلیلی؟ بهتره زنبیل بذارین واسه دور بعد انشا... رییس جمهور شدین دولت اصلی تشکیل بدین .با این بیانات کار به جایی نمی رسونی دادا فقط از قدیم گفتن عقده دل خالی می کنی
  • مهراب IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    1 0
    آقای جلیلی آقای پزشکیان که مورد تایید رهبر معظم انقلاب هستن رای آوردند.تمام.این کارهای شما چاله درست کردن برای دولت آینده است.لطفا به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه کنید.
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    0 0
    این بنده خدا هم با ایده های آبکی میخواد یه جوری خودش را مطرح کنه البته همین چند وقت پیش جواب خوبی گرفت اما درس نگرفت
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
    0 0
    ما دولت سایه نمیخوایم چرا میخواین جو سازی کنید؟!