استعداد بدون پشتکار، سردار آزمون را از همه قله‌های رویایی‌اش پایین کشید.

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

درحالی‌که سردار آزمون به‌عنوان بازیکن قرضی به هیچ‌وجه عملکرد بدی در رم نداشت اما این باشگاه متقاعد نشد بند خرید قطعی او را فعال کند. به این ترتیب آزمون ناچار شد به لورکوزن برگردد اما تصمیم مدیران آن باشگاه هم برای عدم‌اعتماد به مهاجم ایرانی پابرجا بود تا به این ترتیب نوبت به گمانه‌زنی پیرامون آینده سردار برسد. در شرایطی که گفته می‌شد شاید آزمون سر از لالیگا در بیاورد و برای سویا توپ بزند، انتشار خبر توافق نهایی او با شباب‌الاهلی امارات همه را حیرت‌زده کرد. این یک سقوط آزاد تمام عیار در ۲۹سالگی است.

پس موضوع «پول» نبود

رسانه‌ها در مورد جزئیات توافق سردار با الاهلی نوشته‌اند باشگاه اماراتی بابت جذب آزمون ۵میلیون یورو به لورکوزن آلمان خواهد پرداخت. این در حالی است که در طول هفته‌های گذشته گفته می‌شد اساسی‌ترین مشکل رم برای قطعی کردن خرید سـردار، تقاضـای مالی بالا و ۱۲.۵میلیون یورویی لورکوزن است. حالا اما مشخص شده آن خبرها خیلی هم دقیق نبوده است. موضوع از ۲حالت خارج نیست؛ یا رمی‌ها از نظر فنی خیلی علاقه‌ای به حفظ سردار نداشتند و به‌طور جدی وارد موضوع نشده‌اند یا اینکه آنها حاضر نبودند برای خرید این بازیکن تا ۵میلیون یورو هم هزینه کنند.

پایان ۱۲سال رویابافی

حضور آزمون در لیگ امارات را باید نقطه پایان ۱۲سال رویابافی در مورد او دانست. سردار در سن بسیار پایین راهی فوتبال روسیه شد و با توجه به استعدادی که داشت، همه فکر می‌کردیم قرار است چند سال بعد یک محصول فوق‌العاده تحویل فوتبال کشورمان داده شود. اینکه آزمون فرصت می‌یافت در یک ساختار مدرن‌تر و حرفه‌ای فوتبال را بیاموزد و توانایی‌های بالقوه‌اش را به فعل برساند، بسیار وسوسه‌انگیز بود. در همین راستا هم هر روز شایعاتی در مورد حضور مهاجم ایرانی در بزرگ‌ترین باشگاه‌های جهان به گوش می‌رسید. تنها کافی است یک جست‌وجوی سرگرم‌کننده اینترنتی انجام بدهید تا ببینید سردار در این سال‌ها راهی همه تیم‌های مطرح جهان شده؛ از بارسلونا و رئال‌مادرید تا منچستریونایتد و میلان و آرسنال. نه اینکه او «هیچی» نشده باشد؛ به هر حال در رده ملی و باشگاهی توفیقاتی داشته اما این همه آن چیزی نبود که از آقای ستاره انتظار داشتیم. حالا هم حضور آزمون در امارات، آن هم در ۲۹سالگی، هجو همه آن شایعات در مورد ترانسفرهای بزرگ این بازیکن است.

استعداد کافی نیست

این تحلیل که برای موفق شدن در فوتبال هرگز استعداد خالی کفایت نمی‌کند، یک اصل مسلم جهانی است که مصداق‌های زیادی هم دارد. حالا می‌شود سردار آزمون را هم به این سیاهه افزود. کمتر کسی می‌تواند در توانایی‌های سردار شک داشته باشد اما او آنطور که شایسته بود دل به‌ کار نداد و موضوع را جدی نگرفت. حتی دوست صمیمی‌اش مهدی طارمی هم این اواخر در مصاحبه‌ای گفت بیشتر حواس آزمون به اسب‌هایش است؛ آنچه در گزارش اخیر «بیلد» هم بازتاب داشته و این رسانه معتبر آلمانی یکی از انگیزه‌های سردار برای حضور در فوتبال امارات را محبوبیت رشته سوارکاری در این کشور دانسته است! به هر حال این مسیری بود که خود سردار برای زندگی حرفه‌ای‌اش ترسیم کرد و کاری هم از دست کسی برنمی‌آید. سردار آزمون؛ بازیکنی که حتی حاضر نشد به‌طور مرتب در تمرینات لورکوزن شرکت کند و حالا با جدایی از قهرمان بی‌شکست بوندس‌لیگا، باید آماده رویارویی با سپاهان در پلی‌آف لیگ نخبگان آسیا شود!

منبع: روزنامه همشهری