صهیونیست‌ها که طی دو دهه گذشته از هیچ تلاشی برای جمع‌آوری اطلاعات از مقاومت لبنان دریغ نکرده و تصور می‌کردند توانسته‌اند جلوی توسعه قدرت نظامی آن را بگیرند، امروز خود را در جنگ اطلاعاتی با حزب‌الله، یک بازنده می‌بینند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، رژیم صهیونیستی بعد از جنگ جولای ۲۰۰۶ و شکست خفت بار مقابل مقاومت لبنان با وجود برخورداری از حمایت نامحدود آمریکا و کشورهای غربی، عمده تلاش‌های خود را متمرکز بر جمع آوری اطلاعات از توانمندی‌های نظامی حزب الله به ویژه در حوزه موشکی و پهپادی کرده و مدعی بود که اطلاعات کافی در این زمینه دارد.

شوک اطلاعاتی حزب‌الله به صهیونیست‌ها در طوفان الاقصی

اما اتفاقی که در جریان نبرد طوفان الاقصی با پیوستن حزب‌الله به این نبرد برای حمایت از مردم و مقاومت فلسطین رخ داد، نشان داد که نهادهای امنیتی، نظامی، اطلاعاتی و جاسوسی رژیم اشغالگر باز هم در محاسبات خود شکست خورده‌اند و هنوز چیز زیادی از قدرت نظامی حزب الله به ویژه در حوزه تسلیحات هوایی ندارند؛ جایی که مقاومت لبنان از نزدیک به ۱۰ ماه گذشته تاکنون، همچنان از غافلگیری‌های جدید برای صهیونیست‌ها رونمایی می‌کنند.

بنابراین اسرائیل که مدعی بود خدای اطلاعات از حزب الله است، مجبور است اعتراف کند حزب الله قابلیت‌هایی دارد که اسرائیلی‌ها هیچ خبری از آن نداشتند. علاوه بر رسوایی اطلاعاتی و امنیتی بزرگی که رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ با عملیات طوفان الاقصی توسط مقاومت فلسطین متحمل شد، در جبهه لبنان هم همین اتفاق برای اشغالگران افتاد؛ جایی که صهیونیست‌ها انتظار نداشتند، حزب‌الله با به نمایش گذاشتن بخش بسیار کوچکی از توانمندی‌های خود بتواند جبهه شمالی فلسطین اشغالی را فلج کند.

با وجود گزارش‌های متعددی که مراکز مطالعاتی، نهادهای امنیتی و نظامی، رسانه‌های صهیونیستی و سایر محافل این رژیم طی حدود دو دهه گذشته درباره قدرت نظامی حزب الله منتشر کرده‌اند، اما امروز دشمن صهیونیستی از برتری اطلاعاتی مقاومت شوکه شده و دیگر نمی‌تواند ادعا کند که خدای اطلاعات است.

عملیات‌های اطلاعاتی و شناسایی که طی نزدیک به ۱۰ ماه گذشته توسط حزب الله انجام شده، به ویژه تصویربرداری از مواضع حساس و حیاتی صهیونیست‌ها در مناطق مختلف فلسطین اشغالی توسط پهپاد هدهد، شوک بزرگی به اسرائیلی‌ها وارد کرده و می‌بینند که حزب الله علاوه بر خنثی کردن عملیات‌های جاسوسی اسرائیل در لبنان، قدرت نفوذ اطلاعاتی به هر نقطه از اراضی اشغالی را دارد.

نابودی سرمایه‌گذاری‌های اسرائیل در جاسوسی از مقاومت لبنان

شاید بسیاری ندانند که رژیم صهیونیستی در طول ۲۰ سال، برای مقابله با افزایش قدرت مقاومت لبنان، چه تلاش‌های زیادی تحت حمایت نامحدود آمریکا انجام داده است. همچنین بسیاری، چه لبنانی‌ها و چه اسرائیلی‌ها، از تلاش‌های بی حد ارتش رژیم صهیونیستی و سرویس‌های امنیتی و نظامی آن در حوزه جاسوسی و اطلاعاتی علیه حزب الله، و سرمایه‌گذاری‌های زیادی که اسرائیل در این زمینه انجام داده است، خبر ندارند.

همچنین شاید بسیاری، از عملیات‌های امنیتی، نظامی و جاسوسی رژیم صهیونیستی طی سال‌های طولانی برای جلوگیری از تجهیز حزب الله به توانمندی‌های نظامی پیشرفته اطلاعی نداشته باشند. اما با وجود همه تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی که اشغالگران انجام دادند، نتیجه‌ای که امروز حاصل شده، کاملا عکس تلاش‌های اسرائیل بود و عملکردی که امروز مقاومت لبنان از خود نشان می‌دهد، حتی در تصورات و فرضیه‌های اطلاعاتی صهیونیست‌ها هم نمی‌گنجید.

شوک اطلاعاتی حزب الله به اسرائیل به حدی بود که نهادهای نظامی و سیاسی این رژیم نتوانستند توجیهی برای شکست خود در این زمینه به افکار عمومی اسرائیلی‌ها ارائه دهند. به عنوان مثال عملیاتی که پهپاد هدهد در عمق فلسطین اشغالی انجام داده و تصاویری که توسط این پهپاد از مواضع صهیونیست‌ها گرفته شده و به شکل تدریجی منتشر می‌گردد و اشغالگران را در حالت نیم خیز نگه داشته است، چیزی بود که اسرائیلی‌ها در ارزیابی‌های خود هم به آن فکر نکرده بودند.

سرگردانی صهیونیست‌ها مقابل قدرت پدافندی و پهپادهای حزب‌الله

اما رسوایی اطلاعاتی صهیونیست‌ها به همین جا خلاصه نمی‌شود بلکه کوری اطلاعاتی اسرائیل نسبت به توانایی‌های مقاومت لبنان در حوزه هوایی سطح دیگری از اضطراب و تنش را میان سران صهیونیست ایجاد کرده است. صهیونیست‌ها طی دو دهه گذشته تلاش زیادی کردند تا راهکارهایی برای جلوگیری از رسیدن حزب الله به سلاح‌های هوایی پیشرفته پیدا کنند، اما اکنون اسرائیلی‌ها مجبورند از خواب بیدار شوند و ببینند حزب الله به سطحی از توانمندی هوایی رسیده که تل‌آویو حتی تصورش را هم نمی‌کرد و بدتر از همه اینکه، هنوز میزان توانمندی واقعی مقاومت لبنان مشخص نشده و اسرائیل هر روز باید منتظر یک غافلگیری جدید باشد.

مهمترین چیزی که اکنون در حوزه توانمندی‌های هوایی حزب الله، صهیونیست‌ها را نگران می‌کند، پهپادها و پدافند هوایی مقاومت لبنان است؛ تجهیزاتی که اسرائیلی‌ها هیچ شناختی از ماهیت آن ندارند و ناشناخته هستند.

در ماه مه گذشته، مرکز تحقیقات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در تل آویو با انتشار گزارشی به سران نظامی صهیونیست توصیه کرد که در پی یافتن راه حلی برای پاسخ به تهدیدات آینده حزب الله، به ویژه تهدیدات پهپادی آن که توسط سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هدایت می‌شوند، باشند؛ پهپادهایی که قادر به تصویربرداری فوری هستند و می‌توانند پارازیت‌های سیستم موقعیت یاب جهانی را دور بزنند و به هدف خود برسند.

سوال بزرگی که امروز ذهن نهادهای امنیتی و نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را به خود مشغول کرده، این است که با توجه به برخورداری اسرائیل از پیشرفته‌ترین فناوری‌های اطلاعاتی و تخصص زیادی که این رژیم در حوزه جنگ سایبری دارد، پهپادهای حزب الله چگونه می‌توانند، بدون اینکه تشکیلات پدافندی اسرائیل متوجه شود، وارد مناطق مورد نظر خود شده و ماموریت‌هایشان را با موفقیت انجام دهند؟

اسرائیل چگونه جنگ اطلاعاتی را به حزب‌الله باخت؟

رژیم صهیونیستی پیش از این همواره به برتری هوایی خود در منطقه می‌بالید و افتخار می‌کرد که «پادشاه آسمان» است، اما کاری که در این ۹ ماه مقاومت اسلامی لبنان انجام داد، موجب شد تا معادله بر عکس شود و امروز مقاومت است که در آسمان پادشاهی می‌کند.

آنچه که حزب الله در نزدیک به ۱۰ ماه گذشته از خود به نمایش گذاشته، تنها نمونه کوچک از کاری است که می‌تواند در جنگ گسترده مقابل دشمن اشغالگر انجام دهد.

شاید بسیاری به ویژه شهرک نشینان صهیونیست ندانند که یک تصمیم سیاسی و اخلاقی پشت عملیات‌های پهپادهای حزب الله وجود دارد؛ به طوری که این پهپادها نه به هدفی کورکورانه اصابت کردند و نه به سمت یک مرکز غیرنظامی رفتند، زیرا در مرحله کنونی استراتژی حزب الله هدف قرار دادن مراکز نظامی دشمن در چهارچوب حمایت از غیرنظامیان بی دفاع در نوار غزه است. اما در صورتی که کار به جنگ گسترده بکشد، صحنه کاملا متفاوت خواهد بود؛ جایی که حزب‌الله در مقابله با وحشی‌گری ارتش صهیونیستی هیچ خط قرمزی را نمی‌شناسد و در جنگ گسترده، اسرائیلی‌ها طعم فاجعه واقعی را می‌چشند.

این وضعیت برای صهیونیست‌ها زمانی بدتر می‌شود که آنها نمی‌توانند راهکاری برای مقابله با موشک‌ها و پهپادهای مقاومت لبنان که تعداد زیادی از سیستم‌های شناسایی ارتش صهیونیستی را منهدم کرده‌اند، بیابند و از کار افتادن تشکیلات پدافندی اسرائیل در یک لحظه توسط حزب الله، سناریویی محتمل است که راه را برای ورود انبوه موشک‌های نقطه زن و سنگین به سراسر فلسطین اشغالی از جمله تل آویو باز می‌کند.

مثلث مرگ برای اسرائیل در جنگ گسترده با حزب‌الله

بنابراین در صورت وقوع یک جنگ گسترده، رژیم صهیونیستی باید برای فاجعه‌ای بی‌سابقه آماده شود. منابع مربوطه مقاومت گزارش می‌دهند در صورت وقوع چنین جنگی رژیم صهیونیستی در یک وضعیت بی‌سابقه قرار خواهد گرفت که طی آن پهپادهای مقاومت یک «مثلث مرگ» در آسمان فلسطین اشغالی، از پایگاه‌های کریات شمونه در شمال شرقی تا پایگاه بلماخیم در مرکز و فرودگاه رامون در جنوب فلسطین اشغالی تشکیل می‌دهند؛ جایی که قدرت نیروی هوایی دشمن در این مثلث متمرکز شده و کاملا در محاصره پهپادهای مقاومت قرار خواهد گرفت.

در این زمینه روزنامه عبری معاریو اعلام کرد: حزب الله منطقه الجلیل را تبدیل به آزمایشگاه تحقیق و توسعه تسلیحات خود کرده است تا سلاح‌های دقیق و مرگباری را برای آماده سازی جنگ گسترده با اسرائیل بسازد.

روزنامه عبری هاآرتص هم از شهرک نشینان صهیونیست خواست تا صحبت‌های مقامات نظامی اسرائیل و به ویژه رئیس ستاد ارتش را باور نکنند و بدانند که او در خیالات زندگی می‌کند و واقعیت آن است که اسرائیل هیچ‌گونه آمادگی برای جنگ با لبنان ندارد.

سایر رسانه‌های صهیونیستی هم سوالات مهمی مطرح کردند، با این عنوان که برتری هوایی حزب الله هنوز اسرائیل را شگفت زده می‌کند و این حزب تا کی می‌خواهد به استفاده آزادانه از پهپادهای خود در آسمان اسرائیل (فلسطین اشغالی) ادامه دهد؟

این رسانه‌ها تاکید کردند: چیزی که امروز کاملاً روشن شده، این است که در جنگ بعدی، آسمان لبنان برخلاف آنچه که اسرائیل تصور می‌کرد هرگز تحت کنترل نیروی هوایی اسرائیل نخواهد بود.

«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی و رئیس کنونی حزب (اسرائیل خانه ما) هم در واکنش به شکست‌های مکرر ارتش صهیونیستی مقابل پهپادها و موشک‌های حزب‌الله، فریاد برآورده و گفت: همه آنچه که امروز از حزب الله می‌بینیم فقط یک آزمایش است. حزب الله امروز با این عملیات‌ها تلاش دارد تا واکنش تشکیلات پدافند هوایی اسرائیل، ماهیت پاسخ و سرعت آن را بسنجد.

بعد از عملیات موفق پهپاد هدهد انتقادات از ارتش اسرائیل به دلیل ناتوانی آن در برابر عملیات‌های هوایی حزب الله شدت گرفت. رسانه‌های عبری در این زمینه گزارش دادند: کسانی که اطلاعاتی از وضعیت جبهه شمالی ندارند، راحت هستند وگرنه نمی‌توانستند شب‌ها بخوابند. پهپادهای حزب الله برای ورود به اسرائیل (فلسطین اشغالی) نیازی به مجوز ندارند و هر زمان که بخواهند به اینجا می‌آیند. آنها به ما می‌گویند که ما همیشه اینجا هستیم و می‌توانیم ضربات سختی به شما بزنیم.

منبع: تسنیم