یکی از ناملایمات زندگی و اتفاق‌های ناخوشایند که ممکن است در زندگی هر زوجی رخ دهد، مسئله طلاق والدین است که بیش از همه، فرزندان این زوج‌ها را دچار چالش و دردسر می‌کند.

همشهری آنلاین: یکی از ناملایمات زندگی و اتفاق‌های ناخوشایند که ممکن است در زندگی هر زوجی رخ دهد، مسئله طلاق والدین است که بیش از همه، فرزندان این زوج‌ها را دچار چالش و دردسر می‌کند. البته اغلب مادران و پدرانی که به هر دلیلی از هم جدا می‌شوند، معمولاً نگران تأثیرات این تصمیم بر فرزندان خودشان هم هستند. نگرانی‌هایی در خصوص تربیت مناسب، رفتارهای کودک و تأثیرات روانی این تغییرات بر او که همگی در جای خود قابل توجه است. در این میان، راهکارهایی هم وجود دارد که با به کارگیری آن‌ها می‌توان به بهبود وضعیت کودکان طلاق در این شرایط سخت و بحرانی کمک کرد.

با کودکان طلاق صحبت کنید

فرزندان طلاق بعد از جدایی پدر و مادر بیش از هر زمان دیگری احساس خلاء و تنهایی می‌کنند. برای همین،

گفت‌وگو با کودک یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در مواجهه با جدایی والدین است. البته این گفت‌وگو باید شامل موارد زیر باشد.

  1. زمان مناسب

به یاد داشته باشید انتخاب زمان مناسب برای گفت‌وگو با کودک بسیار مهم است.

  1. صداقت

باید با کودک صادق باشید و به او بگویید که او را دوست دارید و این محبت تغییر نخواهد کرد.

  1. اطمینان‌دهی

به کودکان طلاق اطمینان دهید که حتی اگر جدا از هم زندگی می‌کنید، همچنان او را دوست دارید.

  1. پاسخ به سوال‌های کودک

به سوال‌های کودک در این شرایط حساس حتما پاسخ دهید و او را حمایت کنید تا احساساتش را بیان کند.

  1. حمایت برای مشاوره

صحبت کردن برای این کودکان خیلی مهم است. او را شویق کنید که با شما یا یک مشاور صحبت کند.

  • مشاوره و روان‌درمانی فراموش نشود

در مواجه با کودکان طلاق، مراجعه به یک روان‌شناس کودک می‌تواند به این کودکان کمک کند تا احساسات خود را بهتر درک کند و راه‌های سالم‌تری برای ابراز آن‌ها پیدا کند. روان‌شناسی می‌تواند ابزارها و تکنیک‌هایی برای مقابله با استرس و اضطراب به کودک ارائه دهد.

  • روال منظم و ثبات ایجاد کنید

ایجاد یک روال منظم و پایدار در زندگی کودکان طلاق می‌تواند به آن‌ها احساس امنیت و پیش‌بینی‌پذیری بدهد. این شامل زمان‌های مشخص برای خواب، غذا و فعالیت‌های روزانه است. ثبات در برنامه‌ها می‌تواند به کاهش استرس و نگرانی‌های کودک کمک کند.

  • ارتباط صادقانه داشته باشید

والدین بعد از جدایی باید با فرزندشان صادقانه صحبت کنند و به او اطمینان دهند که هر دو همچنان او را دوست دارند و از او حمایت می‌کنند. این ارتباط صادقانه می‌تواند به کاهش احساس تنهایی و بی‌اعتمادی در کودک کمک کند.

  • مهارت‌ مدیریت هیجان‌ها را آموزش دهید

آموزش مدیریت هیجان‌ها و رفتارهای نامتعارف کودک می‌تواند برای مدیریت بهتر احساسات و رفتارهایش کمک‌کننده باشد. این می‌تواند شامل تمرینات تنفسی، مدیتیشن و فعالیت‌های آرامش‌بخش باشد.

  • حمایت اجتماعی لازم است

مطمئن شوید که کودک از حمایت اجتماعی کافی برخوردار است. این شامل دوستان، خانواده و گروه‌های حمایتی است که به او کمک می‌کنند تا احساس تنهایی نکند و بتواند با تغییرات بهتر کنار بیاید.

  • حس گناه به کودک منتقل نکنید

یکی دیگر از رفتارهایی که هنگام طلاق برخی از زوج ها انجام می دهند، مدام به فرزندشان می‌گویند به خاطر او تاکنون در زندگی مانده‌اند اما دیگر تحمل کردن برای آن ها سخت شده است. این صحبت‌ها تنها باعث ایجاد حس عذاب وجدان و گناه در کودک می‌شود و اعتماد به نفس او را تخریب خواهد کرد.

  • کودک توجه به نیازهای خاص دارد

اگر رفتارهای کودک بسیار شدید و نگران‌کننده است، ممکن است نیاز به ارزیابی دقیق‌تر و درمان‌های تخصصی‌تر مانند دارودرمانی باشد. در این صورت، مراجعه به یک متخصص روان‌پزشک می‌تواند ضروری باشد.

  • تصمیم‌های بزرگ را دو نفری بگیرید

ممکن است پدر و مادر بعد از جدایی، هر کدام برنامه های متفاوتی برای فرزند خود در سر داشته باشد. برای آن که بتوانید فرزند خود را بر سر دوراهی های تصمیم گیری و پرتنش نگذارید، از قبل راجع به مدرسه، کلاس هایی که می خواهید فرزندتان را در آن ثبت نام کنید، مهاجرت و هر مساله دیگری که باید دو نفری راجع به آن تصمیم گیری کنید، صحبت کنید.

  • فرزند طلاق قاصد نیست!

یکی از کارهای رایجی که زوج ها بعد از جدایی انجام می دهند آن است که از فرزندشان به عنوان قاصد و نامه‌بر استفاده می کنند. در هر دیدار از فرزندشان می‌خواهند که فلان حرف را به پدر یا مادرش بزند. بهتر است از انجام این کار خودداری شود و اگر حرف جدی و مهمی هست، خود والدین آن را با همسر سابق خود در جریان بگذارند.

منبع: همشهری آنلاین