جاذبه‌های گردشگری شهرها فقط در طبیعت چشم‌نواز خلاصه نمی‌شود. گاهی معماری خانه‌های روستایی به قدری دیدنی است که یکی از مقاصد گردشگری می‌شود؛ مثل درهای سنگی خانه‌های شهر تیران در استان اصفهان.

به گزارش همشهری ‌آنلاین بافت تاریخی باغات شهر تیران با کوچه‌باغ‌هایی به طول ۴۰ کیلومتر، دیوارهای کاهگلی و درهای سنگی منحصر به فرد با قدمتی۲ هزار ساله حالا گردشگران زیادی را به خود جلب کرده‌است. سال ۱۳۹۷ هم ۸۰۰ در سنگی و درگاه در شهر تیران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
این در حالی است که پژوهش‌های تاریخی نشان می‌دهد در روزگار قدیم، تعداد این درهای سنگی حدود ۱۵۰۰ باب بود و تعدادی از آن‌ها در طول سال های اخیر به پل تبدیل شد، یا شکسته یا از بین رفته‌است.

شهر کوچه‌باغ‌ها و درهای سنگی

شهر تیران مرکز شهرستان تیران و کرون در جنوب غربی استان اصفهان واقع شده و به کوچه باغ‌ها و درهای سنگی‌اش معروف است. این درهای سنگی در بین آثار تاریخی کشور کم نظیر هستند و قدمت آنها به قبل از ورود آریایی‌ها به ایران می‌رسد. درهای سنگی باغ‌ها خودش یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر کوچه باغ‌هاست. برخی از درهای سنگی طرح‌های زیبایی هم دارند؛ مانند گل سرخ. درهای سنگی بسیار سنگین هستند، اما به راحتی باز و بسته می‌شوند همین یکی از شاخصه‌های مهم درهای سنگی باغات شهر تیران است.


درهای سنگی به گونه‌ای در چارچوب سنگی خود قرار گرفته‌اند که سنگینی درها مانع باز و بسته شدن آن‌ها نمی‌شود و این چارچوب و در سنگی به وسیله کلون قفل می‌شود. درهای سنگی در ابعاد یک متر در یک متر و ۲ متر تا ۲ و نیم سانتی متر با ضخامت ۵ تا ۱۵ سانتی‌متر ساخته شده و وزن‌شان از ۲۰۰ کیلوگرم تا یک تن است.


علاوه بر درهای سنگی شهر تیران، ارگ قمیشلو، قلعه جاجا و برج‌های کبوتر هم از جمله جاذبه‌های این شهر به حساب می‌آیند. کوچه باغ‌های تیران هم با پیچ‌ و خم‌هایش که گاه کوچه باریکی با دیوارهای گلی می‌شود، بسیار زیباست. چشمه سارها و تفرجگاه‌های طبیعی بکری هم مانند چشمه مرغاب در روستای قلعه ناظر که از کوه دالان کوه سرچشمه می‌گیرد، دارد. گون، کنگر و لاله‌های واژگون موقعیتی خاص برای تفریح و استراحت فراهم کرده است. قلعه تاریخی، حمام، مسجد و خانه‌های قدیمی روستای جاجا و شهر زیر زمینی، قبرستان ارامنه روستای کرد علیا یکی دیگر از ظرفیت‌های گردشگری در منطقه تیران است.

فیلمی از شهر درهای سنگی را اینجا ببینید:

بیشتر بخوانید:
این منطقه ایران مرز ۳ کشور است + فیلم