چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۵
۰ نفر

یکی از زیباترین مدارس دنیا در جنوبی ترین نقطه ایران است؛ در چابهار که به تنها بندر اقیانوسی کشور شناخته می‌شود. عکس‌هایی از معماری مدرسه روستای سیدبار جدگال در جنوب سیستان و بلوچستان این روزها بار دیگر در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

جدگال
به گزارش همشهری آنلاین به تازگی جایزه عکاسی معماری جهان، نامزدهای نهایی خود را معرفی کرده که در میان آنها، عکسی از مدرسه معروف جدگال در سیدبار در چابهار هم دیده می‌شود. این مدرسه به‌ خاطر ساخت و معماری متفاوت آن، شهرتی جهانی دارد و یکی از متفاوت‌ترین مدارس ایران است.

مدرسه روستایی که جهانی شد + تصاویر


اما این مدرسه پیش از این هم جوایزی را آن خود کرده بود. پس از اینکه طراحی این مدرسه زیبا سال ۱۴۰۰ توانست رتبه نخست جایزه معمار ۱۴۰۰ در بخش عمومی را به‌خود اختصاص دهد، در سال ۱۴۰۱ هم خبر نامزدی طراحی آن در جایزه جهانی آقاخان سال۲۰۲۲ شنیده شد. این جایزه روی شیوه‌های بومی، اسلامی و راهبردهای معماری سنتی و مدرن و تأثیر آن بر توسعه متمرکز است.

مدرسه روستایی که جهانی شد + تصاویر

معماری تماشایی

مدرسه جدگال به همت خیران و با حمایت فعالان بخش خصوصی در روستای سیدبار جدگال بخش پلان سیستان و بلوچستان ساخته شده. طراح مدرسه زیبای روستای سید بار جدگال بخش پلان شهرستان چابهار آرش علی‌آبادی است که حدود ۳ سال با تیم همراه خود برای طراحی این مدرسه وقت گذاشته است. علی‌آبادی به همشهری می‌گوید: «برای طراحی مدرسه محورهای مختلفی مد نظر بود. مرحله اول آشنایی صحبت و معاشرت با اهالی و سبک ‌زندگی‌شان بود. مرحله بعد از نگاه تیم پویش ایران من و همینطور طراح و معمار مدرسه این بود که مکان ایجاد شده فقط یک مدرسه نباشد و به مرکز محله و فعالیت‌های اجتماعی روستا تبدیل شود.»
در کنار طراحی و ساخت مدرسه از قابلیت سوزن‌دوزی محلی اهالی هم استفاده شد و به گفته علی‌آبادی برای توانمندسازی زنان روستا سوزن‌دوزی مورد توجه قرار گرفت و در پی آن صفحه اینستاگرامی بانوک راه‌اندازی شد. این کار یک اتفاق اقتصادی بود که اتفاقا درآمد آن به ساخت مدرسه هم کمک زیادی کرد.

مدرسه روستایی که جهانی شد + تصاویر

گردشگری در مدرسه

این مدرسه در فضایی حدود ۵۰۰متر است و ۴کلاس دارد. در کنار کلاس‌های درس کتابخانه و فضاهای چندمنظوره از جمله یک اقامتگاه گردشگری هم دارد.
مدرسه روستا حالا به واسطه پنجره‌ها و طراحی دایره‌ای‌شکل خود شاهد وزش باد بسیار خنک است، در و حریم بسته‌ای ندارد و اهالی می‌توانند در کنار دانش‌آموزان به راحتی از کتابخانه، سایت و امکانات آن استفاده کنند. مدرسه حالا همانی است که باید می‌شد؛ نقطه عطفی برای اینکه نسل آینده سیدبار جدگال افراد موفق‌تری باشند. ‌

مدرسه روستایی که جهانی شد + تصاویر

فیلم مدرسه را ببینید:

کد خبر 869209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha