تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۵

گرما سوزان است و آفتاب سمج میانه آسمان را گرفته. هر روز خبر می‌رسد شهری در ایران رکورد گرما را شکسته است و در 2 روز متوالی هم گرم‌ترین شهر جهان به نام ایران ثبت شد.

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی هم تاکید می‌کند که براساس پیش‌بینی‌ها در سال ۲۰۲۴ رکورد بالاترین افزایش دما ثبت خواهد شد. به گفته احد وظیفه، دمای هوای ایران در تابستان بیش‌از حد معمول گرم شده که بخشی از این گرما به افزایش دمای جهانی بازمی‌گردد.

اهواز، گرمای خرماپزان

اهواز همیشه به گرما شهره است،‌ اما همین شهر هم روزهای گذشته رکورد گرما را شکسته است. این شهر که اغلب اوقات در فهرست گرمترین شهرهای جهان جا خوش کرده، این روزها اهواز با دمای بالای 48 درجه اغلب به عنوان گرمترین مرکز استان معرفی می‌شود. جالب اینکه روز یکشنبه، 7 مرداد، اهواز با دمای ۴۷.۴ در جایگاه سیزدهم گرمترین شهرهای جهان ثبت شده بود.

همدان، پناه بردن به گنجنامه

همدان در میان استان‌های زاگرسی همیشه یکی از خنک‌ترین‌ها بوده است، اما جالب اینکه در میان رکوردهای گرما، این استان هم رکورد شکسته است. آب و هوای همدان در نتیجه وجود کوه‌های مرتفع، رودخانه‌ها و پستی و بلندی‌های زیاد به شدت متغیر است و زمستان‌های سرد، پر برف و باران و تابستان‌های معتدل دارد، اما در همین تابستان، دمای هوا در برخی نقاط استان به مرز 40 درجه رسید و مسافران و گردشگران را راهی آبشار گنجنامه کرد.

خیابان‌های خالی یزد

دمای هوای شهر یزد روز یکشنبه ۷ مرداد عدد ۴۵ درجه را ثبت کرد. 2 روز پیش هم (جمعه، 5 مرداد) بود که کارشناس اداره کل هواشناسی یزد از ثبت دمای ۴۹.۳ درجه در شهر بافق در روز جمعه خبر داد که بیشترین رکورد گرما در ۵۰ سال اخیر در این استان بوده است. به گفته محمد رضا شیرغلامی، پیش از این، گرمترین روز بافق در نیم قرن گذشته با رقم ۴۸.۴ درجه در سوم مرداد سال ۱۴۰۱ ثبت شده بود. شدت گرما در استان یزد موجب شده تا معابر و خیابان‌های این شهر در ساعات اوج گرما خالی از جمعیت شده و مردم ماندن در خانه را بر حضور در خیابان ترجیح دهند.

کرمان،‌ رکوردهای چندباره

همان‌طور که در روزهای گذشته ایران دو روز متوالی گرم‌ترین دمای شهرهای جهان را ثبت کرد، اوضاع در کرمان هم همین‌طور است به طوری که شهداد در این استان روز یکشنبه، ۷ مرداد با دمای ۴۹.۶ درجه سانتیگراد، گرم‌ترین نقطه استان کرمان بود. این منطقه در روزهای گذشته چند بار گرمترین منطقه ایران شده و چند بار هم در فهرست گرمترین شهرهای جهان قرار گرفته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد گرمای امسال هوا در شهداد، در 20 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

گرم‌ترین روز سال در تهران

موج گرما در چند روز گذشته شهرهای مختلف کشور را در حالت آماده‌باش قرار داده است. طبق هشدارها این گرما باعث بروز عوارض اشعه فرابنفش و یا گرمازدگی در فرد می‌شود. گرچه موج گرما موجب تعطیلی تهران در روز یکشنبه شد و روز شنبه دمای تهران به 42 درجه رسید، اما طبق گفته کارشناسان رکورد دمای تهران 42.6 درجه است.