سرگذشت پرفراز و نشیب فلسطین، روایت دردناکی است که بسیاری محققان و پژوهشگران درباره ابعاد گوناگون آن کار کرده و آثار متعددی تا به حال تالیف و منتشر کرده‌اند؛ از آثار تاریخی و تحلیلی گرفته تا پژوهش‌های دامنه‌دار و میدانی که همگی در جهت شناخت زوایای گوناگون تاریخ و هویت فلسطین موثر هستند.

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: سرگذشت پرفراز و نشیب فلسطین، روایت دردناکی است که بسیاری محققان و پژوهشگران درباره ابعاد گوناگون آن کار کرده و آثار متعددی تا به حال تالیف و منتشر کرده‌اند؛ از آثار تاریخی و تحلیلی گرفته تا پژوهش‌های دامنه‌دار و میدانی که همگی در جهت شناخت زوایای گوناگون تاریخ و هویت فلسطین موثر هستند.

سـرنوشـت فلسطین

کتــاب سـرنوشـت فلسطین نوشته جوی باندز، جیمی امرمان، لیندا جان، پنی‫ جانسون و رائول‫ روپرت و ترجمه محمدمهدی صدرالدین‌کرمی است و انتشارات کتابستان معرفت آن را منتشر کرده است. این کتاب تاریخ فلسطین را بررسی می‌کند؛ کشوری که سال‌هاست مردمان آن بی‌سرزمین شده‌اند. سرنوشت فلسطین، روایت مردمی است که به‌زور اسلحه از سرزمین خود رانده شدند و هویت‌شان را از آنها گرفتند و به آنها لقب «آواره» دادند؛ با این حال، فلسطینی‌هایی که توانستند نجات پیدا کنند، تاریخ و فرهنگ‌شان را همچنان زنده نگه داشته‌اند و بی‌وقفه چشم‌به‌راه روزی هستند که به خانه‌هایشان بازمی‌گردند. این روایت مردمی است که با سختی‌های بی‌شماری روبه‌رو شده‌اند. درک این روایت چندان دشوار نیست؛ اما در ایالات متحده به‌ندرت آن را بازگو کرده‌اند. فهم اینکه چه بر سر مردم فلسطین آمده، از تاریخ خاورمیانه در قرن اخیر پرده‌برداری می‌کند؛ چراکه امروزه مردم فلسطین در کانون درگیری‌های خاورمیانه قرار دارند. کتاب سرنوشت فلسطین بی‌شک قصه‌ای درباره جنگ و درگیری است. این کتاب، روایتگر این است که چگونه کشورهای اروپایی برای گرفتن آبراهه‌ها، سرزمین‌ها و منابع سرشار خاورمیانه جنگیدند و چگونه یهودیانی از روسیه و اروپا در قالب جنبشی به‌نام صهیونیسم مبارزه کردند تا در خاک فلسطین دولت اسرائیل را بنیان نهند.

متاستاز اسرائیل؛ استمرار تبعیض، ترور و تعدی

کتاب«متاستاز اسرائیل؛ استمرار تبعیض، ترور و تعدی» به قلم کورش علیانی، نویسنده و پژوهشگر حوزه مسائل فلسطین است که اثری تحقیقی درباره پیشینه و علل شکل‌گیری موقعیت کنونی اسرائیل محسوب می‌شود. نویسنده در این کتاب کوشیده تا با تکیه بر روایتگری، وقایع مهم تاریخی درخصوص پدیده‌ای به نام اسرائیل را از ورای اوراق و اسناد تاریخی واکاوی کند و مرحله به مرحله مراحل شکل‌گیری این موضوع در طول تاریخ را برای خوانندگان آثارش به‌ویژه علاقه‌مندان به موضوع و تاریخ فلسطین شرح دهد. کورش علیانی درخصوص اهداف خود از نگارش این اثر تحقیقی در مقدمه کتاب خود آورده است: اینکه میان این حجم عظیم فریادهای «مرگ بر اسرائیل» که ازهرسویی از رسانه‌های مرتبط با دیدگاه مطلوب و موجه کشورمان می‌شنویم، می‌بینیم و می‌خوانیم، نوشتن چنین کتابی چه لزومی داشت؛ نخستین پرسشی است که باید در این مقدمه به آن پاسخ بدهم. این کتاب یک روایت تاریخی است که در پی بررسی یک موضوع خاص است و موضوع خود را دنبال می‌کند. آن موضوع پیوستگی- ناپیوستگی تبعیض، ترور و تعدی در طول زمان در موجودیتی است که خودش را اسرائیل می‌نامد.

کودکی به تاراج رفته

کتاب‌«کودکی به تاراج رفته» با عنوان فرعی: سیاست‌های رژیم صهیونیستی برای حبس کودکان فلسطینی، نوشته کارین کوک با ترجمه صائب کریمی است که انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی این اثر تحقیقی را برای روشنگری بیشتر درخصوص وضعیت کودکان زندانی در زندان‌های صهیونیست‌ها منتشر کرده است. مطالب بخش‌های مختلف این کتاب که توسط ۳نویسنده‌ اروپایی، عرب و یهودی نگاشته شده، ازجمله آثار منصفانه‌ای به شمار می‌رود که در زمینه‌ نقض قوانین کنوانسیون‌های حقوق بشری توسط رژیم صهیونیستی نوشته شده است. نویسندگان این اثر از استادان دانشگاه و فعالان در زمینه‌ دفاع از حقوق فلسطینیان هستند. نکته‌ بارز این کتاب، اتکای آن بر مشاهدات میدانی است. به‌گونه‌ای که نویسندگان از نزدیک شاهد جنایات و قانون‌شکنی‌های رژیم صهیونیستی بوده‌اند. همین موضوع، تمایز اصلی اثر فعلی با آثار مشابه است. کتاب کودکی به تاراج‌ رفته وضعیت دادگاه‌ها، زندان‌ها و وکلای فلسطینی کودکان زندانی را هم موشکافانه به تصویر می‌کشد. کتاب حاضر از ۳ بخش تشکیل شده است؛ بخش اول که مشتمل بر ۴فصل است و چارچوبی برای درک سیاست‌های رژیم صهیونیستی در قبال بازداشت‌شدگان سیاسی، به‌ویژه کودکان ارائه می‌کند. این کتاب جزو آثار تحقیقی و پژوهشی قابل‌تأمل درخصوص کودکان زندانی در زندان‌های رژیم صهیونیستی است که انتشار آنها، نوری به زوایای تاریک زندان‌های مخوف رژیم صهیونیستی می‌تاباند و حقایقی را روشن می‌کند که پیش از این اشغالگران قدس سعی در انکار و کتمان آن داشته‌اند.

منبع: همشهری آنلاین