این روزها تیم غواص لهستانی، یک کشتی غرق‌شده قرن نوزدهمی را در اعماق دریای بالتیک یافته‌اند که بیش از ۱۷۰سال است کف دریا خوابیده!

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: البته این کشتی مرموز، محموله ارزشمندی هم دارد که توجه دانشمندان را به‌خود جلب کرده؛ بیش از ۱۰۰بطری آب معدنی و نوشیدنی‌های الکلی گوناگون که بررسی آنها، شکل زندگی انسان‌های آن روزگار را برای دانشمندان مشخص‌تر می‌کند.

بیش‌تر بخوانید:

ترسناک ترین موجوداتی که اخیرا کشف شده اند | کابوس دریایی سر به هوا!

«توماس استاکورا» رهبر این تیم غواصی، گفته که ۴۰سال است غواصی می‌کند و گاهی توانسته یک یا دو بطری، ته دریاها و اقیانوس‌ها پیدا کند، اما حالا کشف این همه بطری که بسیاری از آنها هم سالم‌اند، دانشمندان را شگفت‌زده‌ کرده است.

او معتقد است کشف آنها کاملا تصادفی بوده؛ چون سال‌هاست غواصان در این منطقه، به‌دنبال کشتی‌های غرق‌شده در کف دریا بوده‌اند؛ اما تاحالا این کشتی با محموله ارزشمندش را پیدا نکرده بودند.

برخی بطری‌های آب‌معدنی کشف‌شده، سفالی و مهروموم‌ شده است و روی آن، آرم معروف شرکت آب‌معدنی «سلترز» حک شده است. این شرکت آلمانی، آب‌های معدنی طبیعی و گازدار خود را از چاه‌های منطقه‌ای به همین نام در آلمان، استخراج می‌کرد که به‌دلیل دارابودن مقادیر زیادی از بی‌کربنات سدیم، منیزیم، پتاسیم و دیگر عناصر مفید، محصولات گران‌قیمتی را به‌دست مشتریان اشراف و خانواده‌های سلطنتی می‌رساند.

قرار است گروهی از پژوهشگران و محققان دانشگاهی، یافته‌های این گروه غواصی را به‌شکلی علمی بررسی کنند تا از شکل زندگی مردمان آن روزگار، اطلاعات دقیق‌تری در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند.