تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۱

گروه ورزشی: دومین روز از شانزدهمین دوره رقابت‌های والیبال مردان جهان با پیروزی تیمهای لهستان، روسیه، برزیل، ونزوئلا، مصر، ایتالیا، فرانسه، صربستان، کانادا، بلغارستان، آلمان و چین در شهرهای ساتیاما، فوکواوکا، ناگونا و سندایی سپری شد.

در این روز، تیم ملی والیبال ایران در رویارویی با ونزوئلا سه بر یک شکست خورد تا اندک امیدهایش برای صعود کاملاً رنگ ببازد.

ونزوئلا 3 – ایران یک

  • گیم‌ها (20-25،25- 23،  17-25، 20-25)
  • داور اول: اولیویرا (پرتغال) و داور دوم: ناوا (مکزیک)

تیم ایران پس از آنکه در بازی روز نخست مغلوب چک شده بود، به بازی با ونزوئلا با وجود قدرتمندی حریف آمریکای جنوبی چشم‌داشت، اما ونزوئلا تیمی نبود که به این آسانی‌ها تسلیم شود.

حریف که روز قبل آمریکا را برده بود در بازی با ایران با وجود از  دست دادن یک «ست» دست نیافتنی می‌نمود. این تیم به رهبری توماس اریو و ارناردو گومز، لوئیز دیاز و ایوان مارکوئز در کار گروهی و حمله به راحتی بر دفاع ایران در دورهای مختلف می‌چربید.

تیم ایران با وجود رقابتی پایاپای در تمام طول بازی چوب نوسانات در لحظات حساس را خورد و هرگز نتوانست تدابیری مقابل حملات متنوع طراحی شده از سوی کارلوس برانکو بازی‌ساز ونزوئلا داشته باشد.

حتی تعویض‌های بی‌حساب و کتاب کیاچ هم در خلال بازی چاره ساز نشد و تیم ایران با وجود داشتن بختی مناسب برای کشاندن بازی به گیم پنجم در پایان گیم چهارم به شکست راضی شد.

با این اوصاف، تیم ایران هرگاه که در توپ‌رسانی موفق بود توانست با کارهای ترکیبی و سرعتی همپا با حریف حرکت کند، ولیکن مشکل دریافت و ضعف در دفاع و توپگیری مانع از آن بود تا بتواند تا پایان هر ست دوام آورد.

در بازی با ونزوئلا،  پیمان اکبری و فرهاد ظریف همانند روز بازی با جمهوری چک وظایف توپ‌رسانی خود را به خوبی انجام دادند ولی در مقابل تیمی که  همه بازیکنانش در دریافت موفق بودند نمی‌شد کاری صورت داد.

محمودی بر خلاف روز قبل قادر به برآوردن انتظارات نبود و از سوی دیگر ترکاشوند هم با آنالیز صورت گرفته روی او همواره برای کسب امتیاز با دفاع حساب‌شده تیم حریف مواجه بود. بیشترین امتیازات در کارهای ترکیبی و سرعتی به دست آمد که منصوری بی‌تردید بهترین بود، اگرچه این بازیکن و نادی به عنوان مدافعان وسط تور قادر به کنترل و مهار مارکوئز و سیدی‌نو نشدند.

امیر حسینی بازی‌ساز پرتوان ایران تلاش بسیاری کرد تا با ارسال توپ‌ها به نقاط کور دفاعی حریف گره‌گشا باشد، اما با این وجود، ‌با مهار یاران قدرتی ما اوضاع به دلخواه حریف پیش رفت. اگر تیم ایران قدر سرویس‌های از دست رفته خود را می‌دانست، چه بسا در پایان نتیجه‌ای غیر از این حاصل می‌شد.

شکست کوبا

در روز دوم در کنار ناکامی تیمهای آمریکا، آرژانتین و کره‌جنوبی و ژاپن شکست کوبا در مقابل آلمان ناگوار بود. ژرمن‌ها پس از جرقه‌ای که دو سال پیش در لیگ جهانی زدند، این بار مصمم به خلق شگفتی در مسابقات قهرمانی جهانند.

آلمان در مصاف با کوبا بهتر از برزیل عمل کرد و توانست در سه ست پیاپی کوبا را مغلوب سازد. در دیداری کاملاً آسیایی چین در مقابل چشمان حیرت‌زده ده هزار تماشاگر ژاپنی میزبان را ناکام گذاشت.

ایتالیا پس از باخت به بلغارستان در برابر چک سه بر صفر پیروز شد تا امروز با روحیه‌ای بهتر به مصاف تیم ایران برود.

دیدار دوشنبه ایران و ایتالیا دومین برخورد رسمی دو تیم در مسابقات قهرمانی جهان خواهد بود.

ایتالیایی‌ها در مسابقات جهانی 1970 صوفیه نیز یکبار سابقه برتری سه بر صفر مقابل ایران را دارند. بازی ایران و ایتالیا ساعت 30/12 به وقت تهران انجام می‌شود.