به‌تازگی رکورد صدور پروانه نوسازی در بافت فرسوده شکسته شده و این اتفاق به لطف فعالیت فوق‌العاده شهرداری تهران رخ داده است.

سیدمحمد فخار: به‌گفته محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان بازآفرینی شهری تنها در سال گذشته ۲۹۰هزارپروانه صادرشده که از این میان کار نوسازی ۱۰۳هزار مسکن به پایان رسیده است. اما سهم تهران از نهضت نوسازی بافت فرسوده چه اندازه بوده است؟

جزئیات یک رکورد شکنی ۳ساله

میزان صدور پروانه در بافت فرسوده در سال۱۴۰۲ شکسته شد و نسبت به سال‌های دهه۹۰، ۱۰۰درصد رشد کرد. در این میان سال گذشته در مناطق ۲۲گانه شهرتهران، ۵۵هزار پروانه ساخت صادر شده که از این تعداد ۲۵هزار واحد به بهره‌برداری رسیده است. این یعنی تقریبا از هر ۵پروانه صادر شده برای بافت فرسوده کل کشور یک مورد در تهران بوده است. جالب‌تر اینکه از هر ۴مسکن فرسوده که در ایران نوسازی شده، یک مورد به تهران اختصاص داشته است. اما این همه رکوردشکنی شهرداری تهران در عرصه نوسازی بافت فرسوده نیست. در خردادماه امسال هم کلنگ ساخت ۲۰۰هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده زده شد تا عدد میانگین سالانه ۹۴هزار پروانه برسد.

قرارگاه جهادی تهران برای تأمین مسکن

شهرداری تهران سال١۴٠٠ قرارگاه جهادی تأمین مسکن را راه‌اندازی کرد. این گام بزرگ با هدف شناسایی ظرفیت‌های تولید مسکن و به‌کارگیری ابزارهای لازم برای تسهیل و تسریع در صدور پروانه‌های ساختمانی برداشته شده است. آنطور که علیرضا زاکانی، شهردار تهران اعلام کرده، این مدیریت امکان تولید یک‌میلیون ‌و۳۰۰هزار واحد مسکونی در ۲۶۱هزار پلاک فرسوده و ناپایدار در سطح شهر را دارد و کلنگ‌زنی ۲۰۰هزار واحد مسکونی نیز در این راستا انجام شده است. این البته پایان راه نیست و پس از این مرحله نیز موضوع نوسازی بافت فرسوده در بخش‌های دیگر شهر دنبال خواهد شد.

منبع: روزنامه همشهری