صنعت حمل‌ونقل کشور برای جابجایی زائران اربعین بسیج شده و بلیت اتوبوس، هواپیما و قطار نیز باید با نرخ مصوب به مسافران کربلا فروخته شود؛ اما همچنان، سهم غالب در جابجایی زائران به خودروهای شخصی اختصاص دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، طبق برآوردها، امسال بیش از ۹ میلیون سفر رفت‌وبرگشت برای حضور زائران در اربعین حسینی انجام خواهد شد و با توجه به اینکه هنوز ناوگان اتوبوسی مورد نیاز کشور تأمین نشده، ترکیب سفرهای اربعین با سال قبل توفیر قابل‌ملاحظه‌ای نخواهد داشت.

کمتر از ۴ هفته تا اربعین شهادت اباعبدالله الحسین زمان باقی است و خیل زائران حسینی به‌ویژه از ایران برای حضور در عزاداری در ارض کربلا آماده می‌شوند. از ۲۴ مرداد تا ۹ شهریور، صنعت حمل‌ونقل بر انتقال زائران حسینی متمرکز می‌شود؛ هرچند، بازهم بخش عمده بار جابجایی مسافران بر دوش خودروهای شخصی خواهد بود.

پیش‌بینی ۹.۲ میلیون سفر اربعینی

برآوردها حاکی از این است که تعداد مسافران اربعین در سال جاری با رشد ۱۵ درصدی نسبت به سال قبل، به ۴.۶ میلیون نفر برسد و درمجموع ۹.۲ میلیون سفر بین ایران و عراق انجام شود. ۶ مرز زمینی تمرچین، باشماق، خسروی، مهران، چذابه و شلمچه، میزبان زائرانی خواهند بود که با حضور در مرزهای غربی، قصد ورود به خاک عراق را دارند.

هم‌زمان با فعال‌سازی دوباره مسیر دریایی خرمشهر – بصره، این مرز برای تردد مسافران محدود دریایی باز خواهد بود. در این میان مرز هوایی نجف و بغداد نیز پذیرای زائرانی خواهد بود که مسیر هوایی را برای حضور در عزاداری اربعین انتخاب کرده‌اند.

سهم خودروهای شخصی از سفر اربعین

در اربعین ۱۴۰۲ بیش از ۷۵ درصد زائران اربعین با خودروهای شخصی به مرزها عزیمت کردند و بعد از پارک کردن خودرو در پارکینگ‌های تعیین شده، عازم زیارت کربلا شدند. در اربعین پارسال، حدود ۱.۲ درصد از زائران نیز با خودروهای کرایه و تاکسی اینترنتی عازم مرزها شدند.

در حقیقت از مجموع ۴ میلیون زائر اربعین در سال گذشته، حدود ۳ میلیون زائر، با خودروهای شخصی عازم مرزهای غربی شدند و امسال برآورد می‌شود با توجه به افزایش تعداد مسافران، این میزان سفر نیز افزایش پیدا کند.

با توجه به اینکه حمل و نقل عمومی کفاف سرویس دهی به زائران اربعین را نمی دهد، سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا از زائران خواست با رعایت قوانین، با خودروی شخصی به سمت مرزها بروند و همزمان به متولیان امر نیز توصیه کرد تمهیدات لازم را برای تامین پارکینگ مکفی در نقاط مرزی بیندیشند.

گشایش اتوبوسی برای اربعین

قیمت بلیت اتوبوس برای ایام اربعین با مصوبه ستاد مرکزی اربعین تعیین شده و طبق روال سنوات گذشته، قیمت‌ها به‌واسطه تردد یکسرخالی ناوگان، معادل دو برابر قیمت عادی محاسبه می‌شود. به‌عنوان‌مثال قیمت بلیت برای اتوبوس‌های VIP تهران – مهران که اکنون ۳۸۰ هزار تومان است به حدود ۷۶۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

البته در ایام اربعین امسال نیز همچنان کسری ۲ هزار اتوبوس وجود دارد که سرویس‌دهی حمل‌ونقل جاده‌ای را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد؛ اما بنا به اظهارنظر مسئولان سازمان راهداری، با دو شرکت خارجی مذاکراتی انجام شده تا اتوبوس‌هایی به انتقال زائران از تهران به نجف یا کربلا اختصاص دهند و تاکنون مذاکرات برای تخصیص ۴۰۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها انجام شده است.

در اربعین سال گذشته حدود یک‌میلیون نفر با اتوبوس به زیارت کربلا مشرف شدند و انتظار می‌رود در صورت اضافه شدن ناوگان خارجی، این سهم افزایش پیدا کند. پیش‌فروش بلیت اتوبوس به مقصد ۳ پایانه مرزی باشماق، ‌ خسروی و تمرچین از ۶ مرداد آغاز شده و فروش بلیت برای سایر مسیرها از ۱۰ مرداد آغاز خواهد شد.

در سال گذشته، ۴۸ درصد زائران اربعین از مرز مهران وارد عراق شدند و به همین میزان، استقبال از بلیت اتوبوس در این مسیر نیز بیشتر از سایر مقاصد خواهد بود.

سهم ۴ درصدی زائران هوایی

قیمت بلیت هواپیما برای ایام اربعین تعیین شده و برای بازه زمانی ۲۴ مرداد تا ۹ شهریور، ایرلاین‌ها باید بلیت‌های خود در مسیر نجف و بغداد را با این قیمت به زائران بفروشند.

قیمت بلیت رفت‌وبرگشت در پروازهای مسیر تهران– نجف (فرودگاه مهرآباد) ۱۰ میلیون تومان و برای مسیر مشهد – نجف (فرودگاه شهید هاشمی نژاد) ۱۲ میلیون تومان تعیین شده و قیمت بلیت در ۱۹ فرودگاه دیگر نیز متناسب با این قیمت‌ها، تعیین می‌شود.

در این بازه زمانی هیچ‌گونه فروش پرواز به‌صورت گروهی و چارتری مجاز نخواهد بود؛ اما به‌واسطه محدودیت صنعت هوایی، سهم این صنعت از جابجایی مسافران احتمالاً مانند سال قبل از ۴ درصد فراتر نخواهد رفت.

گسیل قطارها به غرب

در سال‌های اخیر به‌تدریج سهم حمل‌ونقل ریلی از جابجایی زائران اربعین رو به رشد بوده و گرچه حمل یکسره ریلی تا شهرهای عراق هنوز محقق نشده؛ اما بسیاری از شهرهای کشور در این ایام قطارهایی را برای انتقال زائران حسینی به مرزهای غربی اعزام می‌کنند.

در سال گذشته، تعداد مسافران ریلی کمی بیشتر از مسافران هوایی بود و امسال نیز به نظر نمی‌رسد در این سهم تغییر محسوسی رخ دهد. نکته دیگر اینکه بخشی از فعالیت ریلی در اربعین سال گذشته، مربوط به جابجایی شبانه‌روزی مسافران از خرمشهر به شلمچه بود و امسال اگر دو شناور فعال در مسیر دریایی خرمشهر – بصره بتوانند دفعات بیشتری تردد کنند، احتمالاً بخشی از بار مسافران ریلی این مسیر کاسته خواهد شد.

منبع: روزنامه همشهری