شمارش معکوس برای آغاز یک رویداد بزرگ آیینی برای زائران مرقد امام حسین(ع) در اجتماع بزرگ پیاده روی اربعین  شروع و تکاپوی مسئولان در دستگاه‌های مختلف کشور کم کم اوج می‌گیرد تا مراسم پیاده روی اربعین امسال با شکوه هر چه تمامتر برگزار شود.

اربعین

همشهری آنلاین: شمارش معکوس برای آغاز یک رویداد بزرگ آیینی برای زائران مرقد امام حسین(ع) در اجتماع بزرگ پیاده روی اربعین شروع و تکاپوی مسئولان در دستگاه‌های مختلف کشور کم کم اوج می‌گیرد تا مراسم پیاده روی اربعین امسال با شکوه هر چه تمامتر برگزار شود. پیش بینی می‌شود که اربعین امسال ۴ و نیم میلیون زائر در این حرکت بزرگ شیعیان شرکت کنند. گزیده ای از تازه ترین خبرها، تصمیمات و اقدامات مهم مراکز مختلف و همچنین گروه‌های مردمی در این ایام را با هم مرور می‌کنیم.

  • افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت هلال احمر در عراق برای ایام اربعین

امسال در راهپیمایی اربعین با افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت‌ امدادونجات و بهداشت و درمان در کشور عراق آماده خدمت رسانی به زائران هستیم. پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر با اعلام این خبر و با اشاره به آغاز سفر زائران عتبات عالیات برای شرکت در آیین پیاده روی اربعین اظهار داشت: چهار بیمارستان به همراه بیمارستان امام علی(ع) در نجف، ۶ بیمارستان در کربلا، یک بیمارستان در سامرا و یک بیمارستان در کاظمین، با حضور پزشکان ایرانی به زائران ایرانی خدمات درمانی ارائه می کنند. وی افزود: در مسیر نجف تا کربلا نیز چهار بیمارستان آماده ارائه خدمت به زائران اربعین هستند. امسال ۷۰۰ مرکز درمانی سطح یک، ۲ و ۳ و همچنین 1500 موکب درمانی مردمی در عراق به زائران خدمت رسانی می کنند. کولیوند با بیان اینکه این اقدامات در راستای ترویج فرهنگ اربعین حسینی است، افزود: هم اکنون که ما در حال ترویج فرهنگ اربعین حسینی هستیم نباید تعدادی از زائران را به دلیل بروز حوادث ترافیکی از دست بدهیم. رئیس جمعیت هلال احمر توضیح داد: هر چه بتوانیم اقداماتی انجام دهیم که خسارات و مشکلاتی که ما را در حوادث ترافیکی تحت تاثیر قرار می دهد کاهش بدهیم، باید انجام شود.

  • انتقال خودروهای رها شده در شهر مهران به پارکینگ

فرمانده انتظامی استان ایلام از انتقال خودروهای رها شده شهر مهران به پارکینگ ها خبر داد و گفت: زائران برای اطلاع از محل پارک وسیله نقلیه خود با سامانه ۱۲۰ تماس بگیرند. سردار جمال سلمانی اظهار کرد: زائران پس از بازگشت به کشور و ورود به شهر مهران برای پیگیری به ۲ پارکینگ شهرداری واقع در فاز چهار روبروی منازل گمرگ و میدان شهداء ابتدای جاده مهران به ایلام مراجعه کنند. وی افزود: همانطور که قبلا به زائران عزیز اطلاع رسانی شده، پلیس به منظور روان سازی ترافیک و عادی سازی خیابان ها خودروهای رها شده در سطح شهر و معابر عمومی و خودروهایی که برای شهروندان سد معبر و یا ایجاد مزاحمت شده را به پارکینگ های از پیش تعیین شده انتقال داده است. فرمانده انتظامی استان ایلام تاکید کرد: آن دسته از زائرانی که وسائط نقلیه آنها به پارکینگ منتقل شده می توانند با شماره گیری ۱۲۰ و یا شماره ۱۱۰ از محل دقیق پارک وسیله نقلیه خود اطلاع پیدا کنند. سردار سلمانی خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این طرح ایجاد انضباط ترافیکی،روان سازی تردد درون شهری و حفظ حقوق شهروندان مهرانی است. استان ایلام و مرز مهران اصلی ترین کانون تردد زائران اربعین حسینی و عتبات عالیات در طول سال است.

  • عرضه بلیت پروازهای اربعین ادامه دارد

تا زمانی که ظرفیت پرواز وجود داشته باشد عرضه بلیت پروازهای اربعین ادامه خواهد داشت. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اعلام این خبر، آخرین وضعیت عرضه بلیت‌ پروازهای اربعین را تشریح کرد و گفت: تعداد زیادی بلیت برای ایام اربعین فروخته شده است. همه ایرلاین‌های ایرانی بلیت‌های خود را عرضه کرده‌اند. تعدادی نیز در روزهای آینده عرضه می شود و تا زمانی که ظرفیت وجود داشته باشد عرضه نیز ادامه خواهد داشت. مقصود اسعدی سامانی افزود: بیش از ۲۰۰۰ پرواز در بازه ۲۴ تا ۹ شهریور برنامه ریزی شده است. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: البته به دلیل گرما، هواپیماها محدودیت وزنی برای پروازهایشان دارند و نمی‌توانند با تمام ظرفیت پرواز کنند و تمام ظرفیت خود را مسافرگیری کنند. وی در خصوص این‌که چرا برخی از ایرلاین‌ها، پروازهایی با مدت زمان بیشتر و قیمت بالاتری عرضه کرده‌اند و آیا این پروازها تقاضایی دارد یا خیر، گفت:پروازهایی که چندین توقف دارند توسط ایرلاین‌ها خارجی انجام می شود. اسعدی سامانی افزود: به ندرت ایرانی‌ها برای سفر به نجف از این پروازها استفاده می کنند ولی به دلیل تقاضای زیاد برای سفر به نجف ایرلاین‌ها خارجی این شرایط را گذاشته‌اند تا اگر مسافری خواست از آن استفاده کند.

  • فراخوان ارسال آثار به دومین پویش ملی سوغات اربعین

هم‌زمان با ایام برگزاری رویداد بزرگ پیاده‌روی اربعین حسینی (ع)، دومین دوره پویش فرهنگی هنری سوغات اربعین به همت سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف و همکاران این دانشگاه برگزار می‌شود. برگزاری پویش سوغات اربعین با هدف به تصویر کشیدن راهپیمایی اربعین و نمایش اجتماع عظیم مسلمان و خلق این رویداد جهانی در قالب‌های فیلم، عکاسی، کلیپ. شعر، دلنوشته و خاطره، خوشنویسی و نقاشی خواهد بود. با توجه به اهمیت تسهیل امور زوار و فعالان در این رویداد عظیم، در دومین دوره از برگزاری این پویش سراسری بخش ویژه‌ای با عنوان ایده‌های علمی ـ فناورانه با محوریت صنعت و فناوری در راهپیمایی اربعین در نظر گرفته شده است. دانشگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های مختلف از جمله صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شهرداری تهران، واحدهای جهاد دانشگاهی در برگزاری پر شور این پویش سراسری مشارکت خواهند داشت. مهلت ارسال اثر به دبیرخانه دومین دوره پویش فرهنگی ـ هنری سوغات اربعین تا ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۳ تعیین شده است. علاقه‌مندان به شرکت در پویش می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی به نشانی arbaeen.jdsharif.ac.ir به اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه ارسال آثار و موارد مرتبط با اربعین دسترسی داشته باشند یا برای کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه پویش ملی سوغات اربعین به شماره تلفن‌های ۶۷۶۴۱۷۱۶-۰۲۱ و ۰۹۲۲۹۳۸۵۵۸۷ تماس بگیرند.

کد خبر 874425
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha