کودکان کار این روزها دغدغه شهروندان و مدیریت شهری تهران هستند. افرادی که به جای بازی و تفریح و تحصیل به اجبار وارد بازار کار شده اند و با دستان کوچک شان چرخ های بزرگ اقتصاد خانواده هایشان را می گردانند. در این میان هستند کودکان کار و خیابانی که جذب پویاشهرها می شوند و مسیر زندگی شان تغییر می کند.

به گزارش همشهری آنلاین، کودکان کار و خیابان از هر فرصتی برای رهایی از دنیای کار استقبال می کنند و تنها کافیست نهادی چتر حمایتی را روی سرشان باز کند. این کودکان در مراکز پویا شهر علاوه بر تحصیل می توانند در رشته های هنری مورد علاقه شان، توانمند شوند و چه بسا این که به جای کار در خیابان، کسب و کار خودشان را داشته باشند. مانند سرنوشت خوش رویا دختر ۱۷ ساله کار و خیابانی در مرکز پویا شهر جذب شد و با کمک و حمایت مددکاران استعدادش در زمینه کامپیوتر شکوفا شد و توانست خیلی زود کار طراحی با نرم افزار فتوشاپ را بیاموزد.

دستفروشی در مترو

رویا پیش از این در مترو دستفروشی می کرد و به گفته خودش از طریق فروش اسکاچ و دستکش و آدامس و ... هزینه خود و خانواده اش را تامین می کرد. رویا به حدی درگیر کار بود که تصوری از آرزوی نداشت. تمام هم و غم اش این بود که صبح زود از خانه بیرون بیاد و تلاش کند تا اسکاچ های بیشتری بفروشد و درآمد زیادتری کسب کند.

تصور این که روی پشت کامپیوتر بنشیند و با نرم افزار فتوشاپ کار کند و از این راه کسب درآمد داشته باشد، برایش رویای دست نیافتنی بود. رویایی که اکنون محقق شده و او زندگی او را در مسیر جدیدی قرار داده است. رویا برای رسیدن به این نقطه ۲ سال با عشق و علاقه تلاش کرد و توانست آن چه از منظر دیگران غیر ممکن بود را ممکن کند.

کار در خیابان به جبر روزگار

به گفته رویا، کودکان کار و خیابان سرشار از استعداد و توانایی در زمینه های هنری، فرهنگی و ورزشی هستند اما جبر روزگار آنها را به سمت و سوی کار در خیابان سوق داده است. مراکز پویا شهر فرصتی برای کشف استعداد این کودکان و هدایت شان در مسیر درست و زندگی بهتر است. رویا یک خانواده ۵ نفره دارد که به دلیل مشکلات اقتصادی مجبورند همگی کار کنند اما این موضوع علاقه شان به درس و تحصیل و آموختن را کم نکرده و هر روز دور هم درس ها را مرور می کنند و وقتی برای مطالعه اختصاص می دهند.

رهایی از کار در خیابان

رویا ۲ سال پیش وقتی برای اولین بار پایش را به حیاط مرکز پویا شهر گذاشت گمان نمی کرد روزی با هنری که می آموزد می تواند خانه ای تهیه کند. علاقه او به کامیپوتر باعث شد خیلی زود دوره های آموزش نرم افزار فتوشاپ را سپری کند. البته در این میان نباید از تلاش و زحمات مربیان دلسوز پویا شهر غافل شد. کسانی که همپای او تلاش کردند تا این دختر ۱۷ سال از کار در خیابان رهایی یابد. این روزها رویا به جای کار در کوچه و خیابان، مشغول طراحی با استفاده از نرم افزار فتوشاپ است و درآمد خوبی هم دارد. او امیدوار است همه کودکان کار و خیابان روزی به آرزوهایشان برسند.

منبع: همشهری آنلاین