مردی که از ۲۲سال پیش به جرم قتل به قصاص محکوم شده بود و در زندان ساری به سر می‌برد با تلاش واحد صلح و سازش و خیرین از مرگ نجات یافت و از زندان آزاد شد.

همشهری آنلاین - فتانه احدی: فروردین سال۱۳۸۱ مأموران پلیس شهرستان ساری در جریان یک درگیری خونین در منطقه‌ای در حاشیه شهر قرار گرفتند. بررسی‌ها حکایت از این داشت که ۶جوان که با همدیگر دوست بودند، برای تفریح به بیرون شهر رفته بودند، اما بر سر مسائل پیش‌پاافتاده به جان هم افتاده بودند. در این درگیری ۲نفر به‌شدت مجروح شدند که به بیمارستان انتقال یافتند، اما تلاش پزشکان برای نجات جانشان بی‌نتیجه ماند و هر ۲جوان به کام مرگ رفتند.

به‌دنبال این حادثه، پرونده‌ای جنایی در مراجع قضایی ساری گشوده و دستور بازداشت عاملان این جنایت صادر شد. تیمی از کارآگاهان جنایی وارد عمل شدند و پس از تحقیقات اولیه هر ۴جوانی را که در این درگیری حضور داشتند و باعث مرگ دوستانشان شده بودند شناسایی و دستگیر کردند. متهمان در بازجویی‌ها به درگیری با مقتولان بر سر مسائل پیش‌پاافتاده و قتل آنها اعتراف کردند و پس از بازسازی صحنه این درگیری مرگبار پای میز محاکمه قرار گرفتند. بررسی‌ها نشان می‌داد که هر ۴متهم در قتل ۲پسر جوان به‌طور مستقیم نقش داشته‌اند و با توجه به شواهد و مدارک موجود و همچنین درخواست قصاص از سوی خانواده مقتولان، هر ۴متهم از سوی دادگاه به قصاص محکوم شدند.

این حکم با اعتراض متهمان به دیوان عالی کشور فرستاده شد و قضات دیوان پس از بررسی‌های تخصصی به آن مهر تأیید زدند.

علی استادی، مدیرکل زندان‌های استان مازندران در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: متهمان پرونده در زندان ساری به سر می‌بردند و در این مدت، پرونده آنها فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده بود.

وی ادامه داد: در حالی‌ که حکم قصاص آنها تأیید شده و پرونده به اجرای احکام فرستاده شده بود، ۱۰سال پیش ۲نفر از محکومان موفق شدند با پرداخت دیه از قصاص بگریزند و آزاد شوند. ۲نفر دیگر اما همچنان در زندان بودند تا اینکه با تلاش شورای حل اختلاف زندان و خیرین مازندرانی و با گذشت اولیای دم یکی دیگر از محکومان از قصاص گریخت و با توجه به تحمل ۲۲سال حبس از زندان آزاد شد. این در حالی است که تلاش‌ها برای نجات آخرین محکوم این پرونده ادامه دارد.

منبع: همشهری آنلاین