رئیس جمهور ترکیه ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را به شدت محکوم کرد و گفت که این جنایت در راستای از بین بردن مساله فلسطین و تضعیف روحیه مقاومت در نوار غزه صورت گرفت و باید تروریسم رژیم اسرائیل در منطقه پایان یابد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز چهارشنبه در شبکه های اجتماعی نوشت: ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران را به شدت محکوم می‌کنم و این ترور، تلاشی برای از بین بردن مساله فلسطین، تضعیف روحیه مقاومت شکوهمند غزه و ارعاب مبارزان فلسطینی است.

وی تصریح کرد: هدف این حمله مانند حملات ناجوانمردانه‌ای است که پیش از این علیه شیخ احمد یاسین، عبدالعزیز الرنتیسی و بسیاری دیگر از رهبران سیاسی در نوار غزه انجام شد؛ اما همانطور که تا کنون، وحشیگری صهیونیستی به اهداف خود نرسیده، این بار هم نخواهد رسید.

اردوغان ادامه داد:‌ با حمایت قوی‌تر جهان اسلام و اتحاد بشریت، ان‌شاءالله ظلم و نسل‌کشی در غزه و تروری که اسرائیل در منطقه راه انداخته، حتماً پایان خواهد یافت و منطقه و جهان ما به آرامش خواهد رسید.

وی با بیان این که ترکیه با تمام توان و امکانات از برادران فلسطینی خود حمایت خواهد کرد، گفت که آنکارا به تلاش برای تأسیس کشور آزاد، مستقل و دارای حاکمیت فلسطین به پایتختی قدس ادامه خواهد داد.

اردوغان افزود: برای برادر شهیدم، اسماعیل هنیه از درگاه خداوند طلب رحمت و برای خانواده‌اش صبر مسئلت کرده و به برادرانمان در غزه و فلسطین و جهان اسلام تسلیت می‌گویم.

پیش از این وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای تاکید کرد: شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس در یک عملیات ترور حقیرانه در تهران را محکوم می‌کنیم.

در این بیانیه آمده است: بار دیگر ثابت شد که کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به دنبال تحقق صلح نیست. ترور هنیه در راستای گسترش دامنه جنگ نوار غزه به منطقه است.

وزارت خارجه ترکیه همچنین تاکید کرد: این حادثه را به ملت فلسطین تسلیت می گوییم که صدها هزار شهید مانند هنیه را نثار کرد تا در صلح در کشورش و زیر سقف دولت خود زندگی کند.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساعاتی پیش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در تهران بر اثر هدف قرار گرفتن محل اقامت آنها به شهادت رسیدند. علت و ابعاد این حادثه در حال بررسی و نتایج آن متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود نیز اعلام کرد: همان گونه که به استحضار ملت شریف و عظیم‌الشأن ایران اسلامی و آحاد امت اسلامی و رزمندگان جبهه پرافتخار مقاومت رسانده شد، در نخستین ساعات بامداد امروز چهارشنبه ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۳ مجاهد بزرگ «آقای دکتر اسماعیل هنیه» رئیس معزز دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان شجاع ایشان در اقدام تروریستی رژیم بزدل و جنایتکار صهیونیستی، در محل اقامت خود در تهران به شهادت رسیدند. شهید هنیه از جمله شخصیت‌های برجسته حدود ۱۱۰ هیأت خارجی دعوت شده توسط «مجلس محترم شورای اسلامی» برای شرکت در «آیین تحلیف چهاردهمین ریاست جمهوری اسلامی ایران» بودند که طی سالیان اخیر به ویژه پس از عملیات تاریخی «طوفان الاقصی» سفرهای متعددی به کشورمان داشتند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: این جنایت نشان داد باند تبهکار، قاتل و تروریست صهیونیستی بدون توجه به قواعد و مقررات بین‌المللی برای سرپوش گذاردن بر شکست‌های خفت بار ۹ ماه جنگ در غزه که منجر به قتل و عام ده‌ها هزار زن، مرد و کودک فلسطینی شده است از ارتکاب هیچ اقدام جنایتکارانه‌ای دریغ نمی‌ورزد.

سپاه در بیانیه خود افزود: بی‌تردید این جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت بویژه ایران اسلامی مواجه و برکات مجاهدت‌های «شهید القدس» دکتر اسماعیل هنیه در دفاع از آرمان و حقوق ملت فلسطین یاری‌بخش آنان خواهد بود.

این اطلاعه اعلام کرد: با محکومیت شدید این اقدام رذیلانه و جنایتکارانه و تسلیت و تبریک شهادت سردار عالیقدر حماس و مقاومت اسلامی فلسطین و محافظ دلاور وی، به آگاهی مردم قدرشناس و انقلابی ایران می‌رساند، برنامه‌های مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای گرانقدر توسط «شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی» اطلاع‌رسانی خواهد شد.

منبع: ایرنا