سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از رگبار باران و رعد و برق به همراه وزش باد شدید در ۴ استان خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان هواشناسی کشور درخصوص ادامه شدید ناپایداری‌های موسمی همراه با رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید طی امروز (شنبه) و فردا (یکشنبه) برای جنوب سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان، جنوب و جنوب غرب کرمان و جنوب شرق فارس هشدار نارنجی صادر کرد.

بر اثر این مخاطره جوی سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، آب‌گرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها و خسارت دیدن سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی پیش‌بینی شده است.

عدم تردد و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت طبیعتگردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌ کوهنوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت دیدن بخش کشاورزی، تسریع در جابه‌جایی محصولات کشاورزی برداشت‌شده و آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت‌رسان و امدادی توصیه‌های سازمان مذکور است.

سازمان هواشناسی همچنین درخصوص افزایش سرعت وزش باد لحظه‌ای تا ۲۸ نات و ارتفاع امواج بیش از ۱/۵ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان در غرب دریای عمان، تنگه هرمز و شرق خلیج فارس از امروز (شنبه) تا سه‌شنبه هشدار نارنجی جداگانه‌ای صادر کرد.

بر اساس این هشدار خطر غرق شدن شناگران و غواصان، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب دیدن قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی قایق‌های صیادی و فعالیت‌ قایق‌های تفریحی سبک، نیمه‌سنگین و سنگین، اختلال در تردد شناورهای مسافربری و تردد کشتی‌های تجاری و اختلال در فعالیت‌های فراساحلی دور از انتظار نیست.

این سازمان منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد شناورهای سنگین، فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارات احتمالی را توصیه کرد.