در پی ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، یکی از موضوعات پیرامون آن، مربوط به نحوه اسقاط خودروها و ارائه گواهی اسقاط برای واردات این خودروهاست.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده ضمن تاکید بر اینکه برای واردات خودروهای کارکرده نیاز به خرید خودروی فرسوده و اسقاط آن نیست، تشریح کرد: متقاضیان واردات خودروهای کارکرده می‌توانند پس از ترخیص خودروی وارد شده، از طریق سامانه نوسازی ناوگان، برای خرید "گواهی اسقاط" اقدام کرده و مجوز شماره‌گذاری خودروی وارد کرده‌ خود را دریافت کنند.

مهران سالاریه افزود: متقاضیان واردات خودروهای کارکرده، حتما نیازی نیست که خودروی فرسوده‌ای را خریداری و خودروی فرسوده را به‌ نام خود کنند تا در هنگام شماره‌گذاری خودروی کارکرده، آن را اسقاط و عوارض (گواهی) اسقاط آن را به ستاد نوسازی ناوگان ارائه دهند.

وی تاکید کرد: در حقیقت متقاضیان می‌توانند پس از آنکه برای واردات خودرو اقدام و مراحل آن را طی کردند، پس از ترخیص خودرو که نوبت به شماره‌گذاری است، می‌توانند در این مرحله به ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده مراجعه کرده و با تشکیل پروفایلی برای خود، برای خرید گواهی اسقاط به مبلغ ۳۵ میلیون تومان (قیمت تعیین شده توسط سازمان حمایت) اقدام کنند. متقاضی به تعداد مورد نیاز، گواهی اسقاط را خریداری و سپس مجوز شماره‌گذاری را دریافت می‌کند.

سالاریه خاطرنشان کرد: همانطور که پیش‌تر نیز برای واردات خودروی نو شایعات الزام خرید خودروی فرسوده مطرح بود، مجدد برای واردات خودروهای کارکرده نیز این موضوع مطرح شده است؛ بنابراین خواهشمندیم مردم فریب این شایعات و اینکه حتما باید خودروی فرسوده به‌نام خود داشته باشند تا بتوانند خودرو وارد کنند را نخورند.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده مجدد تاکید کرد: پس از آنکه متقاضیان برای واردات خودروها اقدام کرده و مراحل اجرایی اعم از ترخیص و پرداخت عوارض مربوطه را طی کنند، می‌توانند جهت ارائه‌ مدارک اسقاط، با خرید گواهی‌های اسقاط موجود در سامانه (که پیش‌تر، خودروهای فرسوده اسقاط شده و گواهی آن در سامانه بارگذاری شده است) مجوز شماره‌گذاری را هم اخذ کنند.

سالاریه در رابطه با تعداد گواهی اسقاط لازم برای واردات خودروهای کارکرده، گفت: برای شماره‌گذاری خودروهای کارکرده وارداتی، ارائه دو تا هفت گواهی اسقاط، بسته به نوع خودرو، قیمت آن و رتبه انرژی که بصورت کامل در آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، عنوان شده، لازم است و متقاضیان می‌توانند بر اساس آن گواهی اسقاط خریداری و سپس خودروی وارد کرده‌ خود را پلاک‌گذاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: خودروهای برقی و خودروهای هیبریدی کامل، مشمول تخفیف‌هایی در ارائه گواهی اسقاط خواهند شد؛ این موضوع نیز بصورت کامل در آیین‌نامه مذکور ذکر شده است. متقاضیان می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و ترجیحاً خودروهایی با آلایندگی کمتر که مشمول پرداخت عوارض کمتر است، وارد کنند.