معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درخصوص امتحانات نهایی دانش‌آموزان گفت: بیش از ۸۰ عنوان آزمون بوده است و بیش از هزار و خرده‌ای سوال طراحی شده، بنابراین ممکن است تعداد محدودی اشکال در آن وجود داشته باشد.

به گزارش همشهری آنلاین، محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که تعدادی از دانش‌آموزان نسبت به سؤالات امتحانات نهایی ـ مانند درس زبان انگلیسی ـ خیلی گلایه داشتند و آیا این موارد بررسی شد، گفت: اولا طراحی سؤال توسط یک نفر صورت نمی‌گیرد، بلکه توسط گروه طراحان انجام می‌شود. ۴ نفر اعضای گروهی که طراح سؤال هستند بحث و گفت‌وگو می‌کنند و نهایتا طراحی سؤال را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: بعد از اینکه طراحی سؤال انجام شد، مجدداً برای کلید سؤال بررسی صورت می‌گیرد و سؤالات هم مجدداً توسط دبیرخانه‌های راهبری کشوری مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر احیانا در سؤالی ابهامی باشد یا مشکلی داشته باشد، این را منظور می‌کنند و از فرایند سؤال ممکن است خارج شود که موارد اندکی بود.

کاظمی افزود: بیش از ۸۰ عنوان آزمون بوده است و بیش از هزار و خرده‌ای سؤال طراحی شده که ممکن است که یک تعداد محدودی اشکالی در آن وجود داشته باشد. قطعا این مدنظر هست و این اطمینان برای دانش‌آموزان است که حق‌شان ضایع نشود.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شد در بخش لیسنینگ امتحان زبان صدا شنیده نمی‌شده و کیفیت پایین بوده است و آیا این هم بررسی شده، اظهار کرد: ما بررسی کردیم و مسأله‌ای خیلی ناظر به موضوع پخش نبود. در همان سؤالات، درصد پاسخ‌های ارائه شده حاکی از این بود که مشکل از پخش نبود.

افزایش نمرات ۹ درس امتحانات نهایی دوازدهمی‌ها

سیدعلی جعفری رئیس گروه برنامه‌ریزی مرکز ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش نیز در صفحه ویراستی‌اش نوشت: «پس از نهایی شدن نتایج آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم، تمامی سؤالات آزمون‌ها کیفیت‌سنجی شدند.
بر اساس نتایج این ارزیابی و در اجرای مصوبه ستاد عالی آزمون‌ها، سؤالاتی از برخی دروس حذف و نمره آن بین سایر سؤالات توزیع شد (میزان افزایش نمره به الگوی پاسخ وابسته است و برای همه یکسان نیست).»

به گفته جعفری، نمرات دانش‌آموزان پایه دوازدهم در ۹ درس افزایش یافته که در پست ویراستی وی قابل مشاهده است:

منبع: فارس