آمارهای شرکت راه‌آهن حاکی از این است که در ۳۳ ماه گذشته، ۸۸۳ کیلومتر خطوط ریلی جدید به شبکه سراسری اضافه شده و تا پایان سال نیز ۳۰۰ کیلومتر دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش همشهری آنلاین، آمارهای شرکت راه‌آهن حاکی از این است که در ۳۳ ماه گذشته، ۸۸۳ کیلومتر خطوط ریلی جدید به شبکه سراسری اضافه شده و تا پایان سال نیز ۳۰۰ کیلومتر دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

توسعه صنعت حمل‌ونقل ریلی، یکی از الزامات و توصیه‌های مکرر برنامه‌های توسعه ایران است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز مکرر بر آن تأکید داشتند. این مهم باید در دو بخش؛ یعنی، توسعه خطوط ریلی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود برای ترانزیت کالا و انتقال بار و مسافر پیگیری شود و آن‌گونه که مدیرعامل شرکت راه‌آهن می‌گوید: در ۳۳ ماه گذشته حداکثر تلاش به کار گرفته شده تا این هدف تا حدودی محقق شود.

خط‌کشی در حمل‌ونقل ریلی

بنا بر اظهارات مدیرعامل شرکت راه‌آهن، دولت سیزدهم در بخش‌های مختلف صنعت ریلی اعم از توسعه زیرساخت و بازسازی و نوسازی ناوگان، ۲۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام داده است که نتیجه آن در حوزه زیرساخت، احداث و بهره‌برداری از ۸۸۳ کیلومتر خطوط ریلی است.

سید میعاد صالحی در نشست خبری با اهالی رسانه، افزود: از مجموع احداث و بهره‌برداری ریلی در ۳۳ ماه دولت سیزدهم، ۳۹۰ کیلومتر خط اول، ۳۲۰ کیلومتر خط دوم و ۱۶۴ کیلومتر خطوط اتصال بنگاه‌های اقتصادی به شبکه ریلی بود.

او با اشاره به آماده‌سازی حدود ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید برای بهره‌برداری تا پایان سال ۱۴۰۳، افزود: در دولت سیزدهم افتتاح نمایشی انجام نشده و همه افتتاح‌ها پس از بهره‌برداری صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت راه آهن، با اشاره به اینکه بودجه عمرانی راه‌آهن از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ با کاهش جدی مواجه شده بود، اظهار کرد: بودجه عمرانی راه‌آهن در سال ۹۶ با دلار ۳ هزار تومانی حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۰ با دلار ۳۰ هزار تومانی به ۲۴۰۰ میلیارد تومان رسید؛ اما در دولت سیزدهم برای کمک به رفع نیازهای صنعت ریلی کشور، بودجه عمرانی راه‌آهن هرسال ۵۰ درصد افزایش یافت که بازهم پاسخگوی نیازها نیست؛ اما با استجازه نفت و تأمین بودجه از طریق تهاتر نفت امیدواریم بتوانیم تخصیص بودجه را تا ۵۰۰ درصد بودجه مصوب افزایش دهیم.

او با اشاره به اینکه متوسط هزینه اورهال یک دستگاه لکوموتیو زیمنس، برابر با یک‌سوم قیمت خرید لکوموتیوهاست، گفت: از سال ۹۶ به دلیل کمبود بودجه، تعمیرات اساسی بسیاری از این لکوموتیوها صورت نگرفت و در سال ۱۴۰۰ از ۱۵۰ لکوموتیو زیمنس فقط ۱۷ لکوموتیو در دایره فعالیت ایمن و بدون نیاز به تعمیرات قرار داشتند.

صالحی ادامه داد: ازاین‌رو امیدواریم با این افزایش بودجه و سفارش‌گذاری‌های مطلوبی که برای خرید قطعات در سال ۱۴۰۳ صورت گرفته، شاهد تحولی در تعمیرات اساسی لکوموتیوهای مسافری باشیم.

رشد ۷۱ درصدی ترانزیت ریلی

وی ادامه داد: با دیپلماسی حمل و نقل ریلی، رکورد سالیانه جابه‌جایی ریلی شکسته شد؛ به طوری که در ۳۳ ماه فعالیت دولت سیزدهم رشد ۷۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه گذشته نشان می‌دهد.

صالحی خاطرنشان‌کرد: در آغاز فعالیت دولت سیزدهم، یک‌سوم واگن‌های باری در کشور بدون ترمز و به اصطلاح «شیر بسته» سیر می‌کرد؛ موضوعی که کابوس لکوموتیورانان بود. اما امروز حتی یک واگن نیز بدون ترمز سیر نمی‌کند.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: در موضوع جابه‌جایی مسافر ریلی، در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شاهد رکورد شکنی بودیم؛ به طوری که در سال گذشته با جابجایی ۳۱ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر مسافر رکورد تاریخ حمل و نقل ریلی شکسته شد.

منبع: روزنامه همشهری