تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵

اولیای دم جوانی که ۴ سال پیش در جریان یک اتفاق عجیب به قتل رسیده بود، در جریان پویش «به عشق حسین می‌بخشم» که تا اربعین ادامه دارد، قاتل پسرشان را بخشیدند.

همشهری آنلاین؛ ‌حوادث: شروع این پرونده به اواسط مرداد سال ۱۳۹۹ برمی گردد. آن روز گزارش قتل پسر جوانی به تیم جنایی پایتخت اعلام و تحقیقات درباره این جنایت آغاز شد. بررسی‌ها حکایت از این داشت که مقتول در جریان یک درگیری به قتل رسیده است.

ماجرا از این قرار بود که مقتول و دوستش سوار بر یک موتورسیکلت در خیابان‌ در حرکت بودند که راننده یک دستگاه خودروی پراید که پشت سر آنها در حرکت بود، به موتورسواران اعتراض کرد. راننده پراید از دو جوان موتورسوار می‌خواست که با سرعت بیشتری حرکت کنند و چند مرتبه بوق زد اما مقتول و دوستش اهمیتی به اعتراض پراید سوار ندادند.

راننده پراید که عجله داشت و عصبانی شده بود ناگهان موتورسواران را زیر گرفت و از محل گریخت. در جریان این حادثه، ‌دو جوان موتور سوار مجروح شدند اما یکی از آنها که جراحتش بیشتر بود، بعد از انتقال به بیمارستان جانش را از دست داده بود.

دستگیری قاتل

با این اطلاعات دستور شناسایی و بازداشت راننده پراید به اتهام قتل عمد صادر شد. سرنخ اصلی، شماره پلاک خودروی پراید بود که شاهدان آن را یادداشت کرده بودند. به این ترتیب راننده پراید دستگیر شد و در بازجویی ها به قتل اعتراف کرد. او که از شنیدن خبر مرگ پسر جوان شوکه شده بود، گفت: در آن لحظه به شدت عصبانی بودم و می خواستم خودم را به قرارم برسانم. هرچه بوق ‌زدم‌ فایده نداشت و از طرفی نمی‌توانستم از آنها سبقت بگیرم. اصلا نمی دانم چه شد که از شدت عصبانیت آنها را زیر گرفتم. حالا به شدت پشیمانم و عذاب وجدان دارم.

در دادگاه

متهم پس از بازسازی صحنه قتل، روانه زندان شد و مدتی بعد در دادگاه کیفری پای میز محاکمه رفت. با شکایت اولیای دم، قضات دادگاه او را به قصاص محکوم کردند و پرونده با اعتراض متهم روی میز قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور قرار گرفت. قضات دیوان پس از بررسی پرونده مهر تایید بر حکم صادر شده زدند و پرونده به شعبه سوم اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد تا مقدمات اجرای حکم فراهم شود. جوان محکوم به قصاص مدتی قبل پای چوبه دار رفت اما اولیای دم در واپسین لحظات دلشان به رحم آمد و به قاتل مهلت زندگی دوباره دادند. همین باعث شد که تیم صلح و سازش دادسرای جنایی تهران امیدوار به گرفتن رضایت از خانواده مقتول شود.

اتفاق خوب

قاضی شیما جعفر محمدی دادیار شعبه سوم اجرای احکام، شش جلسه صلح و سازش برگزار کرد تا اینکه تلاش ها نتیجه داد و اولیای دم دو روز قبل، ‌ تصمیم بزرگی گرفتند. در حالیکه مرد محکوم به قصاص قرار بود برای دومین بار پای چوبه دار برود و مجازات شود، اولیای دم حاضر شدند وی را در جریان پویش «به عشق حسین می‌بخشم» و به احترام محرم ‌ببخشند. این در حالی بود که به گفته مسئولان زندان، جوان محکوم به قصاص در مدتی که در حبس بود توبه کرده و در زندان در کارهای خیر پیش قدم می شد. به همین دلیل اولیای دم بدون هیچ چشمداشتی و تنها به خاطر رضای خدا و عشق حسین، قاتل را بخشیدند تا او به زودی از لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شود.