روز دوشنبه در ادامه نزول بازارهای مالی جهان که از جمعه گذشته شروع شده، بدترین وضعیت بورس‌های معتبر جهانی رقم خورد. همزمان بازار رمزارزها هم ریزش شدیدی را تجربه کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، مهم‌ترین دلیل سقوط بورس‌های جهان، چشم‌انداز نامناسب اقتصاد آمریکا و افزایش احتمال رکود در این کشور اعلام شده است. بورس ژاپن روز دوشنبه نزدیک به ۱۳درصد سقوط کرد که بیشترین میزان کاهش در تاریخ اقتصاد ژاپن محسوب می‌شود.

رسانه‌های بین‌المللی، وضعیت بازارهای مالی جهان در روز گذشته را با «دوشنبه سیاه» سال۱۹۸۷ مقایسه کردند که شدیدترین سقوط بورس‌های دنیا در آن زمان رخ داد. البته بورس‌های ژاپن روز گذشته وضعیت وخیم‌تری از دوشنبه سیاه سال۱۹۸۷ داشتند و رکورد آن زمان را جابه‌جا کردند.

چشم‌انداز اقتصادهای بزرگ وخیم است

آمار ضعیف اشتغال در ایالات متحده باعث سقوط بیشتر بورس‌های جهان به‌ویژه بورس‌های آسیایی شده است. از سوی دیگر، چین هم چهارشنبه گذشته گزارش داد که شاخص تولید این کشور در ‌ماه ژوئیه کاهش یافته است که نشان‌دهنده تداوم ضعف در فعالیت‌های کارخانه‌ای است. در ایالات متحده نیز شرکت‌های بزرگی مثل آمازون و اینتل از کاهش شدید درآمد خود خبر داده‌اند.

ترس از رکود در ایالات متحده باعث فرار سرمایه‌گذاران از بازارهای سهام شده است. سیل فروش سهام در بورس‌های کشورهای شرق آسیا در حدی بود که برخی بورس‌ها تعطیل شد تا از افت بیشتر جلوگیری شود.

بورس‌های قاره اروپا هم به پایین‌ترین حد خود در ۶ ‌ماه گذشته سقوط کرده‌اند. کارشناسان می‌گویند نشانه‌های ضعف در اقتصاد ایالات متحده، با شاخص‌های منفی از استخدام، خرده‌فروشی و گزارش‌های دیگر مشهود است. احتمال رکود اقتصادی ایالات متحده ۲۵ تا ۵۰درصد برآورد شده است.

انتقاد برنده نوبل اقتصاد از بانک مرکزی آمریکا

برخی از اقتصاددانان برجسته معتقدند که فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) باید در جلسه هفته گذشته خود نرخ بهره را کاهش می‌داد تا مانع سقوط بازارهای مالی شود.

آلن بلایندر، نایب‌رئیس سابق فدرال رزرو و پل کروگمن، برنده جایزه نوبل اقتصاد، تصمیم بانک مرکزی آمریکا در کاهش ندادن نرخ بهره بانکی را اشتباه خواندند.

تحلیل‌گران انتظار دارند که فدرال رزرو در ‌ماه سپتامبر و نوامبر نرخ بهره را به میزان نیم واحد کاهش دهد تا مقداری از زیان‌های از دست رفته را جبران کند.

به ‌طور کلی، فدرال رزرو تصمیمات خود را با آنچه در مورد تورم یا بازار کار در حال وقوع است، مطابقت می‌دهد. در تابستان۲۰۲۲، زمانی که تورم در بالاترین حد خود در ۴۰سال گذشته قرار داشت، فدرال رزرو نرخ بهره را سه چهارم واحد افزایش داد.

ارزهای دیجیتال هم سقوط کردند

سرمایه‌گذاران نگران این هستند که اقتصاد ایالات متحده ممکن است سریع‌تر از آنچه انتظار داشتند دچار رکود شود؛ بنابراین سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند از بازارهای پرریسک همچون ارزهای دیجیتال خارج ‌شوند.

بیت‌کوین (محبوب‌ترین ارز رمزنگاری شده جهان) روز دوشنبه ۱۵درصد سقوط کرد و به ۵۱۶۰۰ دلار رسید. این پایین‌ترین قیمت بیت کوین در ۵‌ماه اخیر است.

سایر ارزهای دیجیتال ازجمله اتریوم ۲۲درصد، BNB ۱۹درصد و سولانا ۱۸درصد سقوط کردند.

منبع: روزنامه همشهری