تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵

مردم به دلیل مصرف سوخت و تعمیر و نگهداری ساده به موتورهای دیزلی متکی هستند. از آنجایی که این موتورها شمع ندارند، این موتورها نیازی به تنظیم احتراق ندارند. علاوه بر ماشین‌ها و کامیون‌ها، تجهیزات دیزلی برای کامیون‌های تجاری، قطارها، لنج‌ها، قایق‌ها و ماشین‌آلات سنگین مانند بولدوزر، بیل مکانیکی و بیل‌گ

عملکرد سیستم های دیزلی متفاوت از انواع دیگر موتورهای احتراق داخلی است. اگر از تجهیزات دیزلی برای تجارت یا تفریح استفاده می کنید، مهم است که اصول این فناوری بسیار ارزشمند و کارآمد را درک کنید.

موتورهای دیزلی چگونه کار می کنند؟

سیستم سوخت دیزل از طریق یک موتور احتراق داخلی (ICE ) کار می کند، به این معنی که احتراق سوخت و احتراق در داخل موتور رخ می دهد. در طول عملیات معمولی ICE در یک وسیله نقلیه، موتور مشتعل تا حدی انرژی حاصل از فرآیند احتراق را به کار تبدیل می کند. منبسط شدن گازهای حاصل از احتراق، پیستون را فشار می دهد و باعث چرخش میل لنگ می شود. این حرکت در سیستمی "به نام کوپلینگ به ژنراتور منتقل شده و ژنراتور را جهت تولید برق به چرخش در می آورد" یا در خودروها نیرو به چرخ دنده ها در پیشرانه منتقل و چرخ های خودرو را به حرکت در می آورد.

سیستم سوخت موتور دیزل مقدار دقیقی از سوخت تحت فشار و اتمیزه شده را به هر سیلندر تزریق می کند. احتراق از مخلوطی از هوای داغ فشرده و سوخت رخ می دهد. برخلاف ICE گازسوز، موتور دیزلی برای احتراق نیازی به جرقه الکتریکی ندارد.

اجزای کلیدی یک موتور دیزلی

یک موتور دیزل از چندین بخش و جزء تشکیل شده است:

بلوک سیلندر و پیستون: بلوک سیلندر که معمولاً از چدن ساخته می‌شود، حاوی سیلندرهایی برای پیستون‌ها است که انرژی آزاد شده در طی احتراق را تبدیل می‌کند.

سیستم تزریق سوخت: این جزء به عنوان یک سیستم انتقال سوخت دیزل عمل می کند که مایع را به داخل سیلندرها هدایت می کند و زمان تزریق را کنترل می کند.

توربوشارژر: توربوشارژر فشار هوای ورودی را افزایش می دهد و راندمان موتور را افزایش می دهد.

سیستم اگزوز: این سیستم مخلوط سوخت و هوای مصرف شده را از محفظه احتراق خارج کرده و از طریق لوله اگزوز خودرو خارج می کند.

اجزای سیستم سوخت دیزل

سیستم سوخت دیزل بیش از موتور را شامل می شود. سایر اجزای ضروری عبارتند از:

مخزن سوخت: در حالی که مکان دقیق مخازن از یک مدل تا مدل دیگر متفاوت است، (مخزن سوخت معمولاً در سه نوع مصرف روزانه، هفتگی، ماهیانه ساخته میشود که مخازن سوخت روزانه در توانهای پایین معمولا داخل شاسی تعبیه میشوند.) در حالی که مخازن در خودروها در نزدیکی عقب خودرو و زیر یا درون قاب قرار دارد. این مخازن همچنین دارای صفحه فیلتر برای حذف ناخالصی ها می باشند.

پمپ سوخت: پمپ های انتقال مکانیکی و الکترونیکی به انتقال سوخت از باک به پمپ تزریق کمک می کنند.

پمپ تزریق: این قسمت سوخت را گرفته و آن را تا 40,000 psi (چهل هزار) تحت فشار قرار می دهد، سپس آن را به انژکتورهای سوخت می رساند تا قبل از سوزاندن اتمیزه شود.

انژکتورهای سوخت: این انژکتورها سوخت را به داخل منیفولد یا سیلندرهای ورودی انتقال می دهند. در حالی که این سیستم ها به طور سنتی مکانیکی بوده اند، نسخه های common-rail به طور فزاینده ای برای کاربردهای جاده ای محبوب هستند.

خطوط و اتصالات سوخت: یک خط سوخت دیزل، سوخت را از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل می کند. به عنوان مثال می توان به خطوط ساخته شده از مواد سنگین وزن برای کاربردهای فشار بالا بین انژکتورهای سوخت و پمپ و گزینه های سبک وزن با حداقل فشار اشاره کرد.

انواع و خواص سوخت دیزل

در حالی که سوخت دیزل و بنزین از نفت خام تصفیه می‌شوند، بنزین تحت فرآیند پالایش جامع‌تری قرار می‌گیرد تا "نازک‌تر یا اصطلاحا سبکتر" از دیزل شود. این قوام آن را قادر می سازد تا آهسته تر تبخیر شود. چگالی انرژی بالاتر، دیزل را به انتخاب ترجیحی برای وسایل نقلیه و ماشین آلات بزرگتر و سنگین تر تبدیل می کند.

انواع و درجه های مختلف دیزل عبارتند از:

(سوخت ورژن 1 در مقایسه ورژن 2): شماره 2 رایج ترین سوخت دیزل است. نسخه شماره 2 دارای خواص روان کنندگی بالاتر و مقاومت کمتری در برابر ژل شدن در هوای سرد است. سوخت دیزل شماره 1 احتمال ژل شدن کمتری دارد، اما محتوای انرژی کمتری دارد و معمولاً گران‌تر است.

سفارشی زمستان یاWinterized : این ترکیب از سوخت های دیزل شماره 1 و شماره 2 یا تصفیه شده شماره 2 که مزایای هر دو درجه را در دماهای سرد ارائه می دهد.

"آفرود (قرمز)" در مقایسه با "گازوئیل بزرگراهی" : دیزل آفرود به رنگ قرمز رنگ می شود تا از دیزل در جاده متمایز شود که مشمول مالیات های مختلف بزرگراهی است.

سوخت های زیستی و سوخت های جایگزین دیزل: سوخت های زیستی سوخت های مایعی هستند که از منابع زیستی تجدید پذیر تولید می شوند. بیودیزل که از چربی‌های حیوانی، روغن‌های گیاهی (گیاهان و گریس‌های بازیافتی رستوران‌ها) به دست می‌آید، انتشارات مضر کمتری نسبت به سوخت دیزل معمولی تولید می‌کند. همچنین می‌توان آن را برای استفاده از موتور دیزل بدون فرآیند تبدیل گران قیمت سازگار کرد. برای تعیین این موضوع مهم است که با کتابچه راهنمای سازنده موتور مشورت کنید که آیا ترکیب سوخت دیزل برای موتور شما مناسب است یا خیر.

تعمیر و نگهداری و عیب یابی

یک سیستم سوخت موتور دیزل به خدمات منظم نیاز دارد تا به خوبی کار کند، خطر تعمیرات پرهزینه را کاهش دهد و طول عمر آن را به حداکثر برساند. مراحل تعمیر و نگهداری پیشگیرانه استاندارد و عیب یابی موتورهای دیزلی را دنبال کنید:

  • روغن موتور را همواره پر نگه دارید و به طور مرتب آن را تعویض کنید تا از آسیب دیدن موتور جلوگیری شود.
  • تمام مایعات حیاتی از جمله مایع خنک کننده را بررسی کنید تا احتمال راه اندازی دشوار کاهش یابد.
  • تمام فیلترها از جمله فیلتر بنزین را در فواصل زمانی توصیه شده تعویض کنید.
  • سوخت دیزل مناسب را برای وسیله نقلیه خود انتخاب کنید.

برای جلوگیری از ژل شدن دیزل، زمانی که دما به زیر صفر می رسد از افزودنی ضد ژل دیزل استفاده کنید.

افزودنی سوخت را برای بهبود کیفیت دیزل اضافه کنید. گازوئیل کمتر از بنزین تصفیه می شود، لذا "cetane ستان" را بالا می برد و به افزایش کارایی کمک می کند.

سخن پایانی

کلیه موتورهای وارداتی شرکت صنعتی ماهنیرو از سورسهای معتبر مانند کامینز، پرکینز، ولوو و ... بدون واسطه و مستقیم تامین میگردد و همین امر تضمین میکند که خریداران دیزل ژنراتور از جدیدترین سیستم های سوخت رسانی بهره مند شوند. همچنین تامین قطعات موتورهای دیزلی از کلیه برندهای مطرح جهان توسط شرکت صنعتی ماهیار نیز امکانپذیر است.