تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴

فصل نقل‌وانتقالات وارد مرحله دوم شد جایی که بازیکنان درجه‌۲ در بورس قرار گرفته‌اند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، موج دوم نقل‌وانتقالات تابستانی فوتبال ایران آغاز شده است و این را می‌توان از جدایی بازیکنان مازاد استقلال و پرسپولیس و پیوستن آنها به تیم‌های میانه جدولی دریافت. همواره در پنجره‌های تابستانی فوتبال ایران ابتدا تیم‌های پولدار و مدعی مانند استقلال، پرسپولیس، سپاهان و... برای جذب بازیکنان مورد نیاز خود به رقابت می‌پردازند و در این موج، فقط صحبت از ستاره‌های گران‌قیمت است، ستاره‌هایی که تیم‌های پنجم به بعد اصلا قدرت خرید آنها را ندارند. بعد از اینکه تیم‌های بزرگ ستاره‌های مدنظر خود را جذب می‌کنند نوبت به تیم‌هایی می‌رسد که از لحاظ شرایط مالی رده دوم را دارند. فولاد، گل‌گهر، آلومینیوم، ذوب‌آهن و... تیم‌های موج دوم هستند که از بازیکنانی که موج‌اولی‌ها نخواستند، استفاده می‌کنند؛ از بازیکنان خوب – اما نه درجه‌اول و ملی‌پوش- که تمایل به حضور در تیم‌های بزرگ دارند و حتی گاهی تا نزدیکی این تیم‌ها پیش می‌روند اما در نهایت ناکام می‌مانند. این بازیکنان سوژه‌های موج دوم نقل‌وانتقالات هستند که معمولا به فولاد و ذوب‌آهن و سایر تیم‌های ذکرشده می‌رسند.

بخش دیگری از سوژه‌های خرید و فروش در موج دوم نیز بازیکنان مازاد تیم‌های بزرگ هستند. مهدی عبدی از پرسپولیس، امید حامدی‌فر از استقلال، محمد علی‌نژاد و احتمالا علی‌اصغر اعرابی از سپاهان و ارسلان مطهری، سیامک نعمتی، سیدمحمد حسینی، گوستاوو واگنین و... از تراکتور چند بازیکن حاضر در این لیست هستند که البته در بین آنها وضعیت مهدی عبدی هنوز کمی نامشخص است. این بازیکنان از تیم‌های بزرگ کنار گذاشته می‌شوند ولی به اعتبار سابقه‌شان ستاره‌های موج دوم نقل‌وانتقالات لقب می‌گیرند. از همین لیستی که در بالا خواندید روزهای گذشته ۲ بازیکن به گل‌گهر رفته‌اند و مس‌رفسنجان و استقلال‌خوزستان نیز هر کدام موفق به جذب یک بازیکن شده‌اند.

گل‌گهر ظاهرا موفق‌ترین تیم موج دومی است و برای اثبات این موضوع روز گذشته پیمان بابایی را هم به تیمش اضافه کرد. مهاجم استقلال در لیگ‌های ۲۲ و ۲۳ بعد از طی روزهایی پرفرازونشیب در جمع آبی‌ها که هرگز به فیکس شدن او در استقلال منجر نشد، حالا راهی سیرجان شده تا بختش را در تیمی امتحان کند که همیشه نگاه مثبتی به بازیکنان مازاد تیم‌های بزرگ داشته است. بابایی تیرماه ۱۴۰۱ و در ابتدای لیگ در حالی به استقلال پیوست که پیش از آن به‌شدت مورد توجه باشگاه پرسپولیس هم بود. زمستان ۱۴۰۰ و در نقل‌وانتقالات نیم‌فصل، باشگاه پرسپولیس با پیمان بابایی به توافق کامل هم رسید اما باشگاه تراکتور اجازه این انتقال را صادر نکرد و بابایی یک نیم‌فصل دیگر در تبریز ماند تا در پایان فصل با آمار ۵ گل زده در ۲۵ بازی راهی استقلال شود. او فصل اول در استقلالِ ساپینتو ۱۰ بازی فیکس بود، ۱۵ بار به‌عنوان یار ذخیره به زمین رفت و طی ۲۵ بازی و ۱۰۳۴ دقیقه به آمار ۲ گل و ۳ پاس گل رسید؛ با نمره نهایی ۶.۸۳ در سایت متریکا. اما فصل دوم بابایی در استقلال فاصله زیادی با فصل اول داشت. او در تیم نکونام فقط یک‌بار فیکس بود، ۱۸ بار در دقایق پایانی به زمین رفت و نهایتا طی ۳۲۳ دقیقه بازی یک گل زد و به نمره نازل ۶.۴۴ رسید.

منبع: روزنامه همشهری