تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۳

کسی نیست که از اواسط بهار، دقیقا همان موقع که وزیدن نسیم خنک فروکش می‌کند و ابرهای باران‌زا محو می‌شوند، انتظار گرمای تابستان را نداشته باشد، همه می‌دانند که این فصل با آفتاب سوزانش از راه می‌رسد، اما خیلی‌ها با گرمای عجیب تابستان امسال غافلگیر شدند.

به گزارش همشهری آنلاین، کسی فکرش را نمی‌کرد تهران که به آب و هوای معتدلش معروف است، یک روز به‌خاطر گرما تعطیل شود و دمای هوایش به ۴۰درجه برسد. اما این اتفاق افتاد و خیلی از ما در شهرها و استان‌های مختلف، کم و بیش این حجم از داغی هوا را تجربه کردیم. برخی از شهرهای ایران هم امسال رکورد گرما را شکستند که در چند سال اخیر بی‌سابقه بود. آنطوری هم که هواشناسی گفته، روز گذشته و امروز، گرم‌ترین روزهای تابستان چند دهه اخیر است.

اصفهان
اصفهان ازجمله شهرهایی است که امسال رکورد بیشترین دمای آن شکسته شد. پیش از این بالاترین دمای ثبت شده در آن ۴۳درجه سلسیوس مربوط به ۲۰تیر سال۸۰ بود اما ۶مرداد امسال دمای ۴۴.۳درجه سلسیوس و ۷مردادماه دمای ۴۴.۶درجه سلسیوس در این شهر به ثبت رسید.

شیراز
شیراز یکی دیگر از شهرهایی بود که تابستان امسال رکورد دمای هوا در آن شکسته شد. پیش از این یعنی ۱۲تیرماه سال۱۴۰۱، گرم‌ترین روز هوا در شیراز ۴۳.۴درجه سلسیوس بود اما در ۷مردادماه سال‌جاری به ۴۳.۵درجه سلسیوس رسید.

یزد
شهر یزد نیز رکورددار بیشترین دما در تابستان امسال بود. بالاترین دمای ثبت شده در این شهر در ۱۷مرداد ۶۱ و ۲۳ تیر۹۱، ۴۵.۶درجه سلسیوس بود که ۶ مرداد سال‌جاری به ۴۶.۱درجه سلسیوس افزایش یافت.

بافق
بیشترین دمای هوای ثبت شده در بافق در استان یزد پیش از این ۴۸.۴درجه سلسیوس در ۳مردادماه۱۴۰۱ بود، اما ۵مرداد سال‌جاری رکود دمایی ۴۹.۳درجه سلسیوس در این شهر به ثبت رسید و آن را تبدیل به یکی از رکوردداران امسال کرد.

بیشتر بخوانید:

نایین
۴۰.۷درجه سلسیوس به‌عنوان دمای بیشینه شهر نایین در استان اصفهان در ۱۲تیرماه سال۱۴۰۱ ثبت شده بود اما ۶مرداد سال‌جاری رکورد دمای ۴۱.۲درجه سلسیوس در این شهر تجربه شد.

تهران
خیلی از تهرانی‌ها که تابستان امسال تصور می‌کردند پایتخت دارد گرم‌ترین روزهایش را سپری می‌کنند، احتمالا نمی‌دانند که تهران در سال‌جاری جزو شهرهای رکورددار گرما نبوده. بیشترین دمای ثبت شده در تهران در تابستان امسال ۴۱.۷درجه سلسیوس بود، این در حالی است که رکورد دما در این شهر ۴۳درجه سلسیوس است. دمای پایتخت تاکنون ۳ بار در تاریخ‌های ۱۲تیرماه۱۳۳۷، ۲۳تیرماه۱۳۵۲ و ۱۵تیرماه۱۳۵۴ به ۴۳درجه سلسیوس رسیده است.

اهواز
اهواز از آن شهرهایی است که گرمای بالای ۵۰درجه را هم تجربه کرده و سال‌های متمادی رکورددار گرم‌ترین شهر در ایران بوده. اول تیرماه امسال بود که اهواز با ثبت دمای ۵۱درجه به‌عنوان گرم‌ترین شهر بزرگ جهان هم شناخته شد.