کسبه بازارچه‌های بازار بزرگ تهران، از بازار بزازها گرفته تا بین‌الحرمین، به فروش تکی و عمده انواع کالاها مشغولند و حتی اگر قصد خرید نداشته باشید، قدم زدن در این بازارچه‌ها و تماشای شور و حال فروشندگان و خریداران، یک گردش دلچسب به‌حساب می‌آید.

همشهری _ نیلوفر ذوالفقاری: گشت و گذار در بازارچه‌های بازار بزرگ تهران، حتی اگر قصد خرید نداشته باشید، یک روز تفریحی پر و پیمان را برایتان رقم خواهد زد.

نام مقصد: بازار بزازها

نشانی: بخش مرکزی بازار بزرگ تهران، خیابان بازار

چطور برویم: از خیابان ۱۵ خرداد، ورودی بازار را به طرف جنوب ادامه دهید.

قدمت: ۲۰۰ سال

معرفی: بازار بزازها یکی از راسته‌های شمالی جنوبی و شلوغ بازار تهران است که دومین راسته قدیمی بازار و جزو طولانی‌ترین بازارهای ایران محسوب می‌شود.

دومین راسته قدیمی بازار

در این بازار قدیمی که صنوف مختلفی در آن فعالیت دارند، می‌توانید کالاهایی مانند طلا، ساعت، پارچه، چرم، عطر و ادکلن، قهوه، جوراب و لباس زیر، شال و روسری، پوشاک، بدلیجات، لوازم خانگی، لوازم آشپزخانه، پرده و ملزومات را تهیه کنید. در گذشته این بازار فقط بورس انواع پارچه و منسوجات بود. معماری حجره‌های این بازار به همان سبک قدیمی است و بخش‌هایی از بازار در این سال‌ها بازسازی شده است.

نام مقصد: بازار بین‌الحرمین

نشانی: غرب بازار بزرگ تهران

چطور برویم: از ورودی مسجد امام به سمت چپ و پس از نخستین دوراهی به راست بروید.

قدمت: ۱۵۰ سال

معرفی: اگر به‌دنبال بورس فروش لوازم‌التحریر هستید، بازار بین‌الحرمین دقیقا همان جایی است که می‌توانید همه کالاهای مورد نیازتان را با قیمت مناسب پیدا کنید.

بازار و سقاخانه بین‌الحرمین

این بازار از چهارراه مسجد جامع تهران شروع شده و به مسجد امام‌خمینی(ره) می‌رسد و به جز لوازم‌التحریر، ابزار نقاشی و لوازم آرایشی هم در این بازار پیدا می‌شوند. اواخر تابستان و اوایل پاییز شلوغ‌ترین زمان این بازار است. در بخش دیگری از بازار بین‌الحرمین می‌توانید به تماشای سقاخانه‌ای بروید که با نام سقاخانه بین‌الحرمین از آن یاد می‌شود و بانی آن مرحوم حاج حسین آقا ملک بوده است.

نام مقصد: بازار زرگرها

نشانی: بخش مرکزی بازار بزرگ، موازی بازار بزازها

چطور برویم: در خیابان ۱۵ خرداد، بعد از سبزه‌میدان وارد خیابان بازار زرگرها شوید.

قدمت: ۴۰۰ سال

معرفی: این بازار نخستین بازار رسمی طلافروش‌های تهران محسوب می‌شود. سنگ‌بنای بازار زرگرها در زمان شاه‌ طهماسب صفوی گذاشته شد.

طلافروشی از صفویه تا امروز

بازار زرگرها از دوران صفوی هویت خود را حفظ کرده است و در آن انواع طلا، جواهر و ساعت فروخته می‌شود. تجمع طلاسازها و طلافروشی‌های قدیمی در این محل، بازار زرگرها را به مهم‌ترین مرکز عرضه طلا در پایتخت تبدیل کرده است. چند پاساژ طلافروشی‌ها مثل پاساژ فروردین، پاساژ اردیبهشت و بازار مکاره در سال‌های اخیر به بازار زرگرها اضافه شده است.

نام مقصد: بازار جعفری

نشانی: ابتدای بخش غربی بازار تهران

چطور برویم: بعد از خروجی متروی ۱۵ خرداد، به طرف خیابان اعتضاد بروید.

قدمت: ۵۰ سال

معرفی: بازار جعفری از مقاصد محبوب برای بانوانی است که به‌دنبال خرید شال و روسری‌ با قیمت مناسب هستند.

بورس روسری و لباس زنانه

علاوه بر روسری، در بازار جعفری می‌توانید بسیاری از لباس‌های زنانه را هم پیدا کنید. محصولاتی مثل دستکش، کلاه و سایر لوازم تزیینی هم در این قسمت از بازار عرضه می‌شوند. حجره‌ها و دالان‌های این بازار در چند کوچه متقاطع قرار گرفته‌اند و بیشتر مغازه‌ها فروش عمده هم دارند. این بخش از بازار سال‌های زیادی نیست که راه‌اندازی شده، اما در بافت تاریخی بازار بزرگ قرار گرفته و معماری آن به سبک کوچه‌ پس‌کوچه‌های بازار است.

منبع: روزنامه همشهری