تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶

استفاده از نمادهای اسلامی و فلسطینی توسط ورزشکاران مسلمان و غیرمسلمان در المپیک پاریس بسیار رایج است.

همشهری آنلاین: برخلاف برخی نظریه‌ها و رویکردها که المپیک را صرفا یک رویداد ورزشی صرف می‌دانند، اما برگزاری المپیک در دوره‌های تاریخی مختلف نشان داده است که این رویداد جهانی با حضور ورزشکارانی از سراسر جهان، بسیار فراتر از تحولات ورزشی است. در واقع المپیک همواره صحنه‌ای برای بیان نظرات سیاسی و اجتماعی شرکت کنندگان در آن هم به شمار می‌رود. در این میان، پررنگ شدن نمادهای اسلامی در میان ورزشکاران ایرانی و حمایت از فلسطین از جمله مسائلی است که بویژه در جریان برگزاری المپیک پاریس ۲۰۲۴ بیش از دیگر رویدادهای سیاسی و اجتماعی خود را بازنمایی کرده است. پررنگ شدن نام و مسئله فلسطین در المپیک پاریس ۲۰۲۴ بیش از آن که ناشی از حضور ورزشکاران فلسطینی باشد، تحت تاثیر بمباران ساعت به ساعت غزه و شهادت بیش از ۴۰ هزار نفر از ساکنان غزه در ۱۰ ماه بمباران رژیم صهیونیستی است.

ورزشکاران ایرانی

نماد حسینی بر گردن کشتی گیر ایرانی: در کنار نمادهای حمایت از فلسطین، نمادهای دینی و مذهبی نیز در المپیک پاریس مشهود بود، از جمله «محمد هادی ساروی»، پس از کسب مدال طلای المپیک در رشته کشتی با شال مزین به نام عبدالله الحسین(ع) مورد استقبال تیم فنی کنار تشک قرار گرفت.

تقدیم مدال به امام زمان(عج): «مبینا نعمت‌زاده»، تکواندوکار ایرانی نیز پس از کسب مدال برنز المپیک پاریس از تقدیم مدال المپیک خود به امام زمان عجل الله تعالی فرجه خبر داد.

نذر مادر ناهید کیانی: والدین «ناهید کیانی»،‌ تکواندوکار ایرانی که صاحب مدال نقره در بازی‌های المپیک پاریس شد، در گفتگویی از نذری به یاد «ابوالفضبل عباس(ع)» خبر دادند و شادی خود را برای ادای نذرهای مختلف پیروزی خانم کیانی اعلام کردند.

نمایندگان فلسطین

نام فلسطین در حالی در المپیک پاریس بیش از سایر کشورها شنیده می شود، که فلسطین تحت تاثیر جنگ‌ها و اشغالگری تحمیلی اسرائیل در چند دهه گذشته، از نظر تعداد ورزشکاران متولد در خاک فلسطین و همچنین امکانات ورزشی در پائین ترین سطح در مقایسه با دیگر کشورها قرار دارد. در واقع بسیاری از ورزشکاران فلسطینی تبار متولد دیگر کشورها، همچنان خود را به آرمان فلسطین پای بند می دانند و با وجود تولد در خارج از فلسطین، اما به کاروان فلسطین پیوسته‌اند:

«یازان البواب»، شناگر ۲۴ ساله متولد عربستان سعودی و فلسطینی تبار / عضو تیم شنای فلسطین در المپیک: می خواهم از شنا به عنوان «ابزاری برای نشان دادن هویت فلسطینی» استفاده کنم. افراشتن پرچمم در کشوری(فرانسه) که فلسطین را به رسمیت نمی شناسد، افتخار است.

«عمر اسماعیل»، تولد در دبی از پدر و مادری اهل شهر جنین کرانه باختری / عضو تیم تکواندو فلسطینی در المپیک: من نماینده هویت مردم فلسطین و استواری آنها هستم. می خواهم برای کودکان فلسطین الهام بخش باشم و به آنها نشان دهم که هر یک از آنها می توانند به اهداف خود برسند.

«والری تارازی»، شناگر آمریکایی و فلسطینی تبار / عضو تیم شنای فلسطین در المپیک: نمی توانیم واقعیت سخت زندگی مردم فلسطین را نادیده بگیریم، ما در المپیک برای ورزش رقابت می کنیم و فلسطینی‌ها برای زنده ماندن!

«لیلی المصری»، دونده متولد کلرادو آمریکا و فلسطینی تبار / عضو تیم دو و میدانی فلسطین در المپیک: ما قطعاً برای مردم هموطن خود در فلسطین مانند یک دیپلمات هستیم. فلسطین در خون و در قلب ماست.

حمایت از نمادهای دینی و فلسطینی در المپیک پاریس

در عین حال حمایت از فلسطین و نمادهای اسلامی و مذهبی در المپیک پاریس بسیار فراتر از ورزشکاران فلسطینی تبار است:

حک کردن پرچم فلسطین روی بدن: «یازان البواب»، شناگر ۲۴ ساله متولد عربستان سعودی و فلسطینی تبار برای نشان دادن حمایت از فلسطین، پرچم فلسطین را روی بازوهای خود حک کرد.

فریاد زدن نام فلسطین پس از بازی: «لیلی المصری»، دونده فلسطینی تبار متولد کلرادو آمریکا و عضو تیم دو و میدانی فلسطین پس از پایان رقابت‌ها با صدای بلند روبروی دوربین ها فریاد زد: «زنده باد فلسطین»

فریاد علیه نسل کشی توسط فرانسوی‌ها: «سوزان شیلدز»، از شهروندان فرانسوی که مسئولیت یک گروه فعال در پاریس و حامی فلسطین را برعهده دارد، به گاردین گفته است که او و دوستانش در استادیوم‌های میزبان رقابت‌ها تلاش می کنند تا علیه نسل کشی در غزه شعار بدهند.

کناره گیری از رقابت با ورزشکار اسرائیلی: «فتحی نورین»، جودوکار الجزایری هم در المپیک ۲۰۲۴ از رقابت با نماینده رژیم صهیونیستی خودداری کرد تا حمایت خود را از فلسطین نشان دهد. او در گذشته نیز به دلیل خودداری از مسابقه با حریف اسرائیلی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو از رقابت‌ها کناره گیری کرده بود.

حمایت ورزشکاران تونسی از فلسطین: در المپیک ۲۰۲۴ بسیاری از ورزشکاران تونسی از نمادهای فلسطینی هنگام بازی‌ها استفاده کردند و در شبکه‌های اجتماعی پیام‌های حمایت از فلسطین را منتشر کردند. در این میان «احمد حفناوی»، شناگر تونسی و «خلیل جندوبی»، تکواندوکار تونسی دو ورزشکاری بودند که همزمان با برگزاری المپیک، عکس‌های بمباران و آوارگی مردم غزه را در حساب‌های کاربری خود منتشر کردند.

منبع: روزنامه همشهری