شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

موج گسترده ای از اخراج و تعلیق اساتید و دانشجویان در مراکز علمی آمریکا کلید خورده است.

آمريكا

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: با گذشت بیش از 10 ماه از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، اخراج اساتید و دانشجویانی که در حمایت از فلسطین و غیرنظامیان این منطقه صدای اعتراض خود را بلند کرده‌اند همچنان ادامه دارد. دانشگاه نیویورک، کلمبیا و برکلی از جمله مراکز عملی در آمریکا هستند که شاهد اعتراض‌های گسترده‌ای از سوی دانشجویان و اساتید در حمایت از فلسطین بوده‌اند. در پی همین اعتراض‌های گسترده بود که موجی از اخراج و تعلیق اساتید و دانشجویان در مراکز علمی آمریکا کلید خورده است، فرایندی که منتقدان آن را عصر جدیدی از مک‌کارتیسم می‌خوانند.

(عصر مک‎کارتیسم به دهه 1950 در آمریکا بازمی‌گردد که موجی از عوام‌فریبی، سانسور، فهرست‌های سیاه، گزینش شغلی، مخالفت با روشنفکران، افشاگری‌ها، دادگاه‌های نمایشی و تفتیش عقاید فضای اجتماعی کشور را در برگرفته بود.)

اخراج به‌دلیل تکلیف درباره نسل کشی

روزنامه اینترنتی فلسطین کرونیکل گزارش داده که ماه گذشته دانشگاه دی پل در ایالت ایلی‎نویز آمریکا دکتر آن داکوینو را به اتهام نقض آزادی تحصیل اخراج کرده است. این استاد دانشگاه 2 روز پس از آن اخراج شد که از دانشجویان خواسته بود تا درباره تأثیرات جنگ ادامه‌دار اسرائیل بر شرایط بیولوژیکی و سلامت فلسطینیان تحقیق کنند. داکوینو گفته هدف از تکلیفش این بوده تا دانشجویان تأثیر نسل‌کشی بر زیست ‌شناسی انسان را درک کنند.

اخراج بدون اعلام دلیل واقعی

تارنمای خبری تحلیلی اینترسپت با اشاره به موج گسترده اخراج اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان به ویژه پس از انقلاب انتفاصه دانشجویی که در آن هزاران دانشجو در شهرهای مختلف علیه جنایات صهیونیست‌ها در غزه دست به تحصن و اعتراض زدند، نوشته که در اغلب موارد دلیل اصلی اخراج اساتید اعلام نمی‎شود و این افراد به بهانه‌های دیگری از شغل خود محروم می‎شوند.

وجه اشتراک اخراجی‌ها

اینترسپت نوشته، اغلب اساتید اخراج شده اشتراکات کمی با یکدیگر دارند. آنها در شهرها و ایالت های مختلف زندگی می‎کنند و از کشورهای مختلف می‎آیند. برخی ده‌ها سال است که در دانشگاه‌های محل خدمت خود تدریس کرده‌اند، برخی به تازگی استخدام شده‎اند. برخی در دانشگاه های خصوصی تدریس می‎کردند، برخی دیگر دولتی. آنها درجات مختلفی از امنیت شغلی داشتند، از یک استاد رسمی گرفته تا استادیارهای حق التدریسی. از نظر نژادی، قومیتی، مذهبی، سنی و جنسیتی هم متفاوت هستند اما در یک چیز اشتراک دارند؛ اظهارات ضد اسرائیلی و اعتراض به جنایت علیه بشریت در غزه. همه آن‌ها در ماه‌های اخیر آشکارا علیه رژیم صهیونیستی موضع‌گیری کرده‌اند.

به نوشته اینترسپت، تقریبا هیچ آمار رسمی از شمار اساتید و دانشجویانی که به دلیل حمایت از فلسطین اخراج شده‌اند، وجود ندارد.

تعلیق به دلیل اظهارنظر در فضای مجازی

آنیتا لوی مدیر ارشد انجمن اساتید دانشگاه آمریکا، با اشاره به موج گسترده کنار گذاشتن اساتیدی که در حمایت از فلسطین یا دانشجویان حامی فلسطین سخن گفته‌اند، می‌گوید: «ما تحقیقات جامعی را در این باره آغاز کرده‌ایم. بخش عمده این از تحقیقات ما، حتی پرونده‎های ما، مربوط به نقض روند قانونی مربوط به عدم انتصاب مجدد، اخراج، تعلیق و غیره است.»

به گفته لوی، سازمان غیرانتفاعی مطبوعش که از حقوق اساتید و آزادی آکادمیک دفاع می‎کند، در ماه‌های اخیر 5 پرونده مربوط به فشارها بر اساتید به دلیل سخنرانی در حمایت از فلسطین را باز کرده است.

لوی می‌گوید که تنها در 2 ماه گذشته چند استاد دانشگاه به آن‌ها مراجعه کرده و عنوان کرده‌اند که به دلیل اظهارنظر در شبکه‌های اجتماعی درباره جنگ غزه تعلیق شده‌اند.

حذف مخالفان و منتقدان از لیست حقوق

مدیر ارشد انجمن اساتید دانشگاه آمریکا با هشدار درباره اینکه شرایط فعلی در آمریکا نوک قله یخ و بحران روبه گسترش محدودیت آزادی بیان در این کشور است، این روزها را آغاز عصر جدیدی از مک‌کارتیسم می‌خواند.

لوی می‌گوید دانشگاه‌ها و مراکز علمی در آمریکا مخالفان و منتقدان سیاسی را تحت عنوان حمایت از یهودیان از لیست حقوق و دستمزد حذف می‌کنند، و این روندی است که با حملات شدید جمهوری خواهان به آموزش عالی آغاز شده است. محمد عبدو که استاد مدعو مطالعات خاورمیانه، جنوب آسیا و آفریقا در دانشگاه کلمبیا می‌گوید: «این فراتر از مک مارتیسم جدید است. باید با اسلام هراسی، نژادپرستی مخالفت با مسلمانان، نژادپرستی ضد عربی، نژادپرستی ضد فلسطینی برخورد شود.

شماری از اساتید اخراج شده

اساتید دیگری که از زمان آغاز جنگ غزه به دلیل اعتراض به نسل کشی در آمریکا اخراج شده اند، عبارتند از:

  • مایکل آلن استاد ارشد دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس
  • الیزابت مگیل رئیس دانشگاه پنسلوانیا
  • ربکا لوپز استاد حقوق جزایی دانشگاه آریزونا
  • کلودین گی رئیس دانشگاه هاروارد
  • محمد جعفر محلاتی استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه اوبراین
  • ربکا زاپبن استاد مطالعات فرهنگی، اجتماعی دانشگاه آریزونا
  • اسکات لی بوک عضو هیات مدیره دانشگاه پنسلوانیا
  • دنی شاو استاد مطالعات آمریکای لاتین و کارائیب در کالج عدالت کیفری جان جی
  • عبیر ابو عبیص استاد هماتولوژی و انکولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه امُری

کد خبر 873035

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha