مهم‌ترین وظیفه و کاری که در کمیسیون نظارت و حقوقی شورا بر عهده ما قرار دارد، بررسی نحوه و فرایند اجرای طرح‌ها و لوایح، ایجاد ظرفیت‌های قانونی در ارتباط با امور شهری، تحقق و بهبود مدیریت یکپارچه شهری و طراحی الگوها و روش‌های کارآمد نظارتی و... است.

همشهری- نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت حقوقی شورای شهر تهران: مهم‌ترین وظیفه و کاری که در کمیسیون نظارت و حقوقی شورا بر عهده ما قرار دارد، بررسی نحوه و فرایند اجرای طرح‌ها و لوایح، ایجاد ظرفیت‌های قانونی در ارتباط با امور شهری، تحقق و بهبود مدیریت یکپارچه شهری و طراحی الگوها و روش‌های کارآمد نظارتی و... است. همچنین به‌عنوان وظیفه ذاتی اظهارنظر حقوقی در راستای جلوگیری از تصویب طرح‌ها و لوایح مغایر با قوانین و مقررات بالادستی به طور روزانه بخشی از فعالیت‌های کمیسیون نظارت و حقوقی است. بخش دیگر و متفاوت اقدامات کمیسیون در نظارت‌های محسوس و نامحسوس نسبت به شهرداری، مناطق، نواحی و تمامی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه تجلی می‌یابد مانند بازدیدهای نامحسوس و رسمی از مناطق که انجام شده است. از طریق همین بازدیدها مشخص می شود کدام مناطق در پیگیری و اجرای مصوبات شورا موفق عمل کرده و کدام مناطق در این مورد کم کاری داشته اند. همچنین بخش دیگری از اقدامات کمیسیون، مراجعات شهروندان برای پیگیری مسائل و مشکلاتی است که با آن مواجه هستند. در این راستا دیدارهای متناسب و مکرر با مدیران کل ستادی و مدیران عامل و اشخاص کلیدی در سازما نها و شرک تهای تابعه شهرداری انجام می شود.

اهم اقدامات

  • بهنگام سازی سامانه جامع مصوبات شورای شهر تهران به نشانی www.laws.tehran.ir این سامانه شامل تمام مصوبات شورای شهر تهران و انجمن شهر، اعم از عمومی، باغات، نام‌گذاری و تعیین و انتخاب نماینده می‌شود.
  • تهیه «دستورالعمل نحوه اداره امور شوراهای شهر» در ۲۶۱ ماده و ۴۶ تبصره و که به شورای‌عالی استان‌ها جهت سیر مراحل تصویب و اجرا در شهرهای سراسر کشور ارسال شده است.
  • دسته‌بندی موضوعی تمام مصوبات در ۱۰ موضوع اصلی (معماری و شهرسازی، حمل و نقل و ...) و ۱۱۶ موضوع فرعی در عنوان و متن مصوبات.
  • تعیین وضعیت اعتبار و عدم اعتبار مصوبات به همراه علت عدم اعتبار آن در ۱۰ موضوع اصلی (مانند شهرسازی و....) و تعیین وضعیت تنقیحی (اصلاح) مصوبات شامل معتبر، نسخ صریح، نسخ ضمنی، ابطال، انقضای مدت، انتفاع موضوع و استیفا.
  • به‌روزرسانی سامانه طرح‌ها و لوایح و ورود طرح‌ها و لوایح جدید به همراه اسناد مربوطه شامل ثبت مشخصات و متن اولیه، ارجاع به کمیسیون، گزارش کمیسیون‌ها و... . پیگیری شده است.
  • اعمال اصلاحات و نسخه‌های صریح و ارائه نسخه نهایی از آخرین وضعیت مصوبات به همراه پرده زمانی مصوبات.*ورود مشخصات مصوبه به سامانه جامع مصوبات به همراه دسته‌بندی‌های موضوعی و انجام عملیات تنقیحی با مؤلفات مشخصات، متن و تصویر.
  • تهیه طرح «الزام کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر تهران، ری و تجریش و شهرداری تهران به همکاری با کمیسیون نظارت و حقوقی جهت ارائه طرح‌های تثبیت تشخیص‌های تنقیحی»
  • تغییر فرمت تمامی مصوبات شورای اسلامی شهر تهران از دوره دوم تا دوره ششم به فرمت mht به‌منظور دسترس‌پذیر بودن متن مصوبات برای تمامی اقشار اعم از افراد عادی و نابینا
  • طراحی طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه ایجاد درگاه واحد صدور مجوزهای شهرداری»
  • همکاری با معاونت محاسبات و پایش عملکرد جهت راه‌اندازی سامانه پایش اجرای مصوبات به‌منظور بسترسازی رصد اجرای مصوبات توسط شورا.
  • بازدید میدانی از مناطق؛ سازمان‌ها و شرکت های تابعه جهت استماع نظر مدیران و کارشناسان
  • برگزاری بیش از ۷۰ جلسه کمیسیون نظارت و حقوقی با حضور معاونین و مدیران شهرداری، و مدیران حقوقی مرکز، مناطق، شرکت‌ها و سازمان‌ها
منبع: روزنامه همشهری