رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: از ابتدای دوره ششم بنا را بر این گذاشتیم که طرح‌های باقی‌مانده از دوره چهارم که به اتمام نرسیده بود، به پایان برسانیم.

چمران

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی چمران در نشست خبری خود به مناسبت روز خبرنگار با بیان اینکه ما تلاش زیادی در دوره ششم داشتیم که طرح های نیمه تمام را تکمیل و طرح های جدید را آغاز کنیم، اظهار کرد: پروژه ها وقتی متوقف شود و دوباره قصد بر راه اندازی آن باشد، سخت تر از زمانی است که بخواهیم طرحی را آغاز کنیم. از ابتدای دوره ششم بنا را بر این گذاشتیم که طرح های باقی مانده از دوره چهارم که به اتمام نرسیده بود، به پایان برسانیم.

وی افزود: آزادراه شهید شوشتری یکی از طرح های بزرگ شهر ماست، در این دوره به پایان نمی رسد و قاعدتاً اگر ۹ کیلومتر ابتدایی آغاز شود که گشایش در شرق تهران ایجاد کند، با توجه به عبور از فضای محیط زیستی و ضرورت احداث تونل، بهره برداری به دوره های آینده و سال های بعد موکول خواهد شد.

چمران با بیان اینکه امتداد بزرگراه یادگار امام به دلیل مشکلات مالی و یا دیگر مسائل رها شده بود، تصریح کرد: کار با جدیت و سرعت دنبال می شود و امتداد بزرگراه یادگار امام که از شمالی ترین نقطه شهر آغاز می شود و به بزرگراه ساوه می رسد، تکمیل شود.

چپ‌گرد میدان فتح به سمت میدان آزادی آماده می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین خاطرنشان کرد: این دو پروژه بسیار مهم هستند که اصرار داریم در دوره ششم به پایان برسد؛ ما تلاش کردیم این پروژه ها در دوره فعلی اجرایی شود. تخلیه کردن سوله های استانداری، آموزش و پرورش و ارتش و دیگر بخش ها کار ساده ای نبود اما به صورت همزمان بتن ریزی در پروژه یادگار امام و میدان فتح انجام شد و چپ گرد میدان فتح به سمت میدان آزادی در روزهای آینده آماده خواهد شد.

وی با اعلام اینکه پل هایی از شمالی ترین تا جنوبی ترین نقاط تهران اجرا شد، گفت: با توجه به وسعت شهر، پروژه هایی این چنین کمتر دیده می شود. برای مثال دوربرگردان های بزرگراه ارتش که در این دوره افتتاح شد، شاید یک یا دو بار از آن عبور نکرده باشیم و به نوعی می توان گفت که شهروندان غرب تهران از طرح های شرق خبری ندارند.

چمران با تأکید بر اینکه یکی از اقدامات مهم ما توجه به حمل و نقل عمومی بود، یادآور شد: نیمی از بودجه سالانه شهرداری به این حوزه اختصاص یافت. همین امروز گزارشی از مرکز مطالعات مجلس شورای اسلامی مطالعه می کردم که به حمل و نقل عمومی کشور پرداخته بود و انتقاد کرده بود که دولت و شهرداری ها بودجه خوبی برای حمل و نقل اختصاص نداده اند. البته درست است که دولت اعتباری در نظر می گیرد و منتظر است که نفت بفروشد و حواله دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه میزان تولید و میزان نیاز با هم هماهنگی ندارند، گفت: در این مطالعه نیز اشاره شده بود که تا زمان تأمین تولیدات داخلی، واردات مورد توجه قرار بگیرد؛ البته باید به شرایطی برسیم که به تولیدات خارجی نیازی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: سال قبل ۱۰ هزار میلیارد تومان مازاد بر بودجه برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفتیم و امسال نیز این رقم مازاد به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسید که می تواند برای توسعه مترو و اتوبوسرانی مورد استفاده قرار بگیرد. این اقدام به تازگی در مطالعه ها مورد توجه قرار گرفته در حالی که ما پیش از این اعتبارات را اختصاص دادیم.

تأمین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس در دوره ششم

چمران با بیان اینکه تأمین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس در دوره ششم نسبت به ۶۵ دستگاه دوره قبل زیاد است، تصریح کرد: هرچند از این میزان رضایت نداریم و کارخانجات داخلی نتوانستند به آن میزان که باید اتوبوس ها را تحویل دهند و سفارشات اتوبوس های خارجی نیز هنوز وارد نشده اند.

چمران با بیان اینکه ما بسیاری از اقدامات را انجام دادیم و قراردادها را منعقد کرده ایم و باید در لحظات آخر هزینه ها پرداخت و موافقت نامه ها دریافت شود، گفت: امیدواریم رئیس جمهور با تغییراتی که ایجاد می کند، بر بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی تأثیری نداشته باشد.

وی با اعلام اینکه در دیگر بخش ها نیز برنامه های وسیعی همچون میهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر و نمایشگاه سرزمین تمدن ها برگزار شده است، خاطرنشان کرد: برنامه محرم شهر در میدان آزادی نیز پیش بینی شده و در کنار طرح های عمرانی که در شهر اجرا می شود، در حال برگزاری است. این برنامه ها پیش از این برگزار نمی شده و در دیگر شهرها نیز شاهد آن نبودیم اما در این دوره برنامه هایی از این قبیل اجرا شد و مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه تدوین برنامه چهارم و بودجه و تلاش برای اجرای این برنامه از اقدامات شورا به شمار می رود، اظهار کرد: دفتر پایش گزارشی از اقدامات لازم برای اجرای برنامه چهارم برای ما ارسال کرده که باید مورد توجه قرار بگیرد.

اگر هم‌رأی نیستیم باید همدل باشیم

وی با بیان اینکه با وجود اختلافات صفر تا صدی در برخی موارد در شورا، در موضوعات اساسی همچون تثبیت شورا پیامی به دیگر شوراها داد که اگر هم رأی هم نیستیم باید همدل باشیم، گفت: ممکن است اختلاف نظرها باعث شود که به هم رأی بودن نرسیم اما در انتخاب هیئت رئیسه، پیشنهاد تثبیت هیئت مدیره بسیار اهمیت دارد و نظر ما این است که تثبیت صورت بگیرد تا بتوان تلاش بیشتری برای تحقق امور داشته باشیم.

چمران با بیان اینکه شرایط به گونه ای است که اگر بتوانیم مسیر امروز را دنبال کنیم به نفع شهر است، اظهار کرد: اقدامی در غیر این صورت در شرایطی است که مشکل خاصی ایجاد شود.

وی افزود: مطالبات، تذکرات و ایرادات همه به جای خود؛ تلاش می شود که ایرادات برطرف شود و اگر نقطه ابهامی وجود دارد، ابهامات برطرف شود تا مشکلی ایجاد نشود، اما تغییر و دگرگونی هایی اگر ایجاد شود، بنده پیش بینی می کنم که به ما آسیب می زند. در مسیری که برای اصلاح پیش می رویم شاید نیازی به تغییر چندانی نباشد.

چمران با بیان اینکه شورا علاوه بر طرح های عمرانی بر دیگر بخش ها نیز نظارت می کند، یادآور شد: زمانی ایده آل فکر می شود که ما کارهایی می خواهیم انجام دهیم و این با آنچه در صحن شورا به عنوان وظایف تصویب می شود، تفاوت دارد. پروژه یادگار امام و آزادراه شهید شوشتری و همچنین پارکینگ جنب پارک ملت تصویب شده و باید انجام شود. برای مثال وعده هایی داده می شود که می خواهیم مترو را به صورت ۱۰۰ درصدی در کشور تولید کنیم که درست است اما مدت های زیادی زمان می برد.

وی با تأکید بر اینکه تراموا در حال حاضر قابلیت اجرا ندارد که چون مصوبه شورا را ندارد، تصریح کرد: دو نمونه ای که وارد می شود آزمایشی است و اگر مورد تأیید بود و در شورا تصویب شد، شهرداری می تواند نسبت به خرید و واردات اقدام کند.رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: تا زمانی که تراموا به تصویب نرسد نمی توان به عنوان یک پروژه از آن نام برد. باید طرح به تصویب برسد و بودجه آن تأمین شود تا بتوان طرح را اجرا کرد.

شهرداری برای پیش‌پرداخت واگن‌ها ایثار کرده و قرض کرده است

وی با اشاره به عملکرد شهرداری تهران در اجرای برنامه چهارم، گفت: درصدی که برای اجرایی کردن برنامه ها به ما اعلام شده عدد بالایی است اما بخش هایی را نیز داریم که هنوز عملیاتی نشده البته که مقدمات آن انجام شده است. ما هم در هزینه‌کرد مبلغ پیش بینی شده برای واگن معترضیم. شهرداری ایثار کرده و شخصاً قرض کرده تا بتواند پیش پرداخت را انجام دهد و به نوعی شهرداری خود را به آب و آتش زده است.
چمران تأکید کرد: برای تأمین اتوبوس ها نیز بازدید صورت گرفته و اتوبوس ها هم تأیید شده و می گویند حتی بخشی از ارقام آن پرداخت شده و مابقی آن فکر می کنم در شهریورماه واریز می شود تا اتوبوس ها وارد تهران شود. البته امروز هم اتوبوس هایی وارد شده و اگر چشم بچرخانیم در سطح شهر می توانیم اتوبوس های نو را ببینیم.
وی با بیان اینکه اقداماتی همچون کاهش زمان صدور پروانه به نتیجه نرسیده است، یادآور شد: البته در این بخش با دیگر نهادها چالش هایی وجود دارد که باید برخط و یکسان شود. ما با این شرایط پیش بینی کرده بودیم که پروانه ساختمان حداکثر تا دو ماه صادر شود اما این موضوع هنوز عملیاتی نشده و هر روز نسبت به موضوع اعتراض و پیگیری می کنیم.
رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه برای برنامه چهارم عملیاتی فکر شده بود، تصریح کرد: بنده راه هایی را پیشنهاد دادم که بتوان طرح های برنامه چهارم را به سرعت انجام داد.

چمران با بیان اینکه حساسیت بنده به مسائل نسبت به دوره های قبل بیشتر شده است، اظهار کرد: بنده نیازی نمی بینم موارد را در شورا داد و فریاد بزنم اما به محض مشاهده موارد به مدیران موضوع را می گویم. قطعا و یقینا حساسیت های من اگر بیشتر نشده باشد کمتر نشده است. حتی همین دیروز موضوعی را با شهردار درخصوص ملکی مطرح کردم که به یک شهروند ظلم شده که مربوط به سال ۹۷ است و به این دوره رسیده است. این نشان می دهد که حساسیت ها حتی به موارد فردی هم می رسد.

اگر املاک شهرداری فروخته شود مجددا خرید انجام می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه برخی املاک به دلیل گرانبها بودن نگه داشته می شود، گفت: مرتباً ما املاک را می فروشیم و می خریم و اینگونه نیست که امسال اگر ملکی را بفروشیم سال دیگر ملکی نداریم. املاک مرتبا خرید و فروش می شود و اینکه به فروش برسد و شهرداری فقیر شود، درست نیست اما تأکید ما این است که خام فروشی صورت نگیرد.
وی ادامه داد: هیئت وزیران حتی بر این موضوع تأکید داشت که می توان اتوبوس های کارکرده نیز خریداری کرد؛ چراکه در بخش بین شهری نیز با کمبود اتوبوس مواجه هستیم. در زمان برگزاری جام جهانی قطر دنبال کردیم اما گفتند که اگر آن اتوبوس ها که حتی یک ماه هم کار نکرده بود، بخریم به ضرر تولید داخلی است. ما می توانستیم آن زمان که اتوبوس چهار میلیارد تومان بود با رقم یک میلیارد تومان بخریم اما این اقدام انجام نشد و نهایتاً اتوبوس ها به لبنان هدیه داده شد.
چمران با بیان اینکه برخی می گویند که چرا اتوبوس نمی خرید در حالی که در اصل باید وزارت کشور اتوبوس بخرد و ۸۰ درصد را بپردازد و ۲۰ درصد باقی مانده را شهرداری بدهد، یادآور شد: شهرداری سهم ۲۰ درصدی خود را پرداخت کرده اما بیش از ۱۶۵ دستگاه دریافت نکرده است. دیگر کلانشهرها همچون تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز نیز با مشکل مواجه هستند.

قرارداد واگن های چینی هیچ مشکلی ندارد

وی با تأکید بر اینکه قرارداد مترو هیچ مشکلی ندارد و اگر ما این قرارداد را اجرایی نمی کردیم به کلی لغو می شد، تصریح کرد: ما این قرارداد را اجرایی کردیم و ۶۳۰ دستگاه را به ۷۹۰ دستگاه افزایش دادیم که البته باید هزار و ۵۰ واگن باشد. مشکلات اتوبوس نیز در وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه تا جایی که پیش رفته اند، حل شده اما اجرای آن هنوز حل نشده است.

شهرداری توان تحقق ۱۵ درصد پیش پرداخت را دارد اما به صلاح نمی‌بینیم

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری توان تحقق ۱۵ درصد پیش پرداخت را دارد اما باید از بودجه دیگر بخش ها پرداخت کند، گفت: در گذشته هم شهرداری اتوبوس های دوکابینه را خود خریداری کرد. پارت اول ۲۵۰ میلیون تومان و پارت دوم ۸۵۰ میلیون تومان بود اما امروز رقم همان اتوبوس ها به ۱۴ میلیارد تومان رسیده است. شهرداری می تواند پرداخت کند اما به صلاح نمی بینیم. دولت نمی گوید مبلغ را نمی دهیم و دستور پرداخت هم داده شده اما پرداخت در بزنگاه عملیاتی نشده است.
وی با بیان اینکه خطوط ریلی در شورای عالی استان ها و بر اساس شنیده ها در دوره قبل به تصویب رسیده است، یادآور شد: ما گفتیم که تراموا در این دوره نیز باید بررسی و تصویب شود. بنده با تراموای ریلی در خیابان های تهران موافق نیستم و فکر نمی کنم از لحاظ شهرسازی به نفع شهر با خیابان های کم عرض باشد اما آنچه که مطرح شد تراموای چرخ لاستیکی است که در تهران آزمایش خواهد شد و آزمایش نیاز به تأیید و تصویب ندارد.

چمران با اشاره به تشکیل کمیته ای در شورا برای بررسی وضعیت فرونشست ها، تصریح کرد: جلسات فراوانی با حضور متخصصان در خصوص فرونشست ها برگزار شد اما برنامه هایی که پیش بینی می شود در دو قالب مقطعی و حل اساسی مسئله است که اصل موضوع به بارندگی و استفاده از آب های زیرزمینی ارتباط دارد. ما پیشنهاد دادیم که آب های سطحی در شهر جمع آوری شود و به اشکال مختلف از آن استفاده کرد.

شهرداری تهران در نوسازی بافت فرسوده از کل کشور جلوتر است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه شهرداری نسبت به تمام شهرها در نوسازی بافت فرسوده جلوتر است با اینکه بافت فرسوده تهران از دیگر شهرها به لحاظ وسعت بسیار گسترده تر است، خاطرنشان کرد: قرار بر این بود بافت ناکارآمد مطرح شود و در این صورت میزان بافت از چهار هزار و ۵۰۰ هکتار به بیش از ۶ هزار هکتار خواهد رسید. ریزدانگی و عدم دسترسی مناسب و ناپایداری از ویژگی های بافت فرسوده است اما بافت ناکارآمد بیش از این حیطه است.

وی ادامه داد: متأسفانه هیچ دولتی تاکنون سهم ۵۰ درصدی را برای رایگان کردن عوارض بافت فرسوده نداده است. ما حساب کردیم که اگر عوارض در بافت دریافت نکنیم به نفع شهر خواهد بود. ما این موضوع را مطرح کردیم که در بافت ناکارآمد نیز عوارض دریافت نشود. ما در نوسازی بافت فرسوده از دیگر شهرها جلوتر هستیم اما راضی نیستیم. شهرداری وظیفه ای در تخریب و نوسازی ندارد و این کار انبوه سازان و مردم است.

چمران با بیان اینکه واحدهای مسکونی در بافت ناکارآمد و فرسوده تجمیع خواهند شد تا از ریزدانگی خارج شوند، گفت: انبوه سازان نیز باید قطعه سازی کنند و اگر نوسازی یک منطقه توسط انبوه ساز صورت بگیرد، مشکلی در تأمین پارکینگ و سرانه فضای سبز و دیگر بخش ها ندارد. ما تاکنون سه جلسه با سازندگان برگزار کردیم.

رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه دادستانی دعوت کرده که وضعیت ساختمان های ناایمن را بررسی کنیم، گفت: با ورود دادستانی ساختمان های پرخطر ملزم به ایمن سازی شده اند. تیمی از بخش های مختلف همچون ستاد بحران تشکیل شدند تا بررسی ها را انجام دهند.

وی درخصوص ساخت دروازه قرآن در تهران هم گفت: دیروز نامه ای به تولیت آستان حضرت امام ارسال کردیم و جلسات مختلفی برگزار شد؛ محلی در دروازه جنوبی تهران مقابل مرقد حضرت امام (ره) پیش بینی کرده ایم که باید نقطه خاص آن با کار تخصصی مشخص شود و البته باید جایگاهی که در آن عوارض دریافت می شود، حذف شود. باید پلیس، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری در جلسات حضور داشته باشند.

چمران با تأکید بر اینکه برای تحقق شهر دوستدار کودک هرآنچه لازم بوده به سازمان بوستان ها ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: باید بوستان ها در ابتدا راه اندازی شود تا بتوان فضایی را برای کودکان اختصاص داد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تمام مطالعات ضروری در زمان ساخت برج میلاد انجام شده است، اظهار کرد: ما وقتی به شورا آمدیم برج میلاد شاید تنها تا دو متر پیش نرفته بود و پس از آن شرکت بلندپایه، پروژه را سرعت داد و کار بسیار فنی و پیچیده ای را اجرایی کرد. امروز اگر مطالعه ای وجود داشته باشد نتایج آن را اعلام می کنند. برج میلاد مرتباً پایش می شود و مدتی دستگاه ها خراب بود و گفته شد که باید پایش دائمی باشد.

وی با بیان اینکه بلندمرتبه سازی از لحاظ تکنیکی هنر است اما اینکه ضرورت داشته باشد و آن را نماد توسعه بدانیم، درست نیست، یادآور شد: در برخی شهرها همچون وین در بخش هایی اجازه ساخت ساختمان های بلندمرتبه را نمی دهند. در تمام بخش های شهر نمی توان بلندمرتبه سازی کرد و گاهی می بینیم که در بافت مسکونی یک بلند مرتبه می سازند که به تمام منازل اطراف اشراف دارد.

برای مجوز ساخت ساختمان‌های بالای ۱۲ طبقه ۷ معاون وزیر نظر می‌دهد

چمران افزود: بلندمرتبه هایی که کنار هم ساخته می شوند، به دلیل دید به یکدیگر و سایه ای که روی هم دارند، از لحاظ قوانین شهرسازی مشکل دارند و باید با فاصله مشخصی ساخته شوند. ایجاد آسمان خراش در شهر هنر نیست زیرا که می تواند برای ساکنین اطراف مشکل ساز باشد. بلندمرتبه سازی ضوابطی دارد که در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب نشده است. ما ضوابط را به این شورا دادیم و گفتند که ما مشخص کنیم که بلندمرتبه ها در چه بخش هایی ساخته شود که هنوز به نتیجه نرسیده است. ساخت ساختمان های بالای ۱۲ طبقه باید مجوز شورای عالی معماری و شهرسازی را داشته باشد و هفت معاون وزیر در مورد آن نظر می دهند و شهرداری نمی تواند مجوز آنها را صادر کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید ۴۰ درصد حمل و نقل عمومی توسط مترو باشد، اظهار کرد: مترو حمل و نقل انبوه‌بر و پاک است. خیابان های پایتخت کم عرض هستند و مشکل ساز می شوند. اتوبوس اگر به ۳۰ درصد هم برسد خوب است اما مترو باید ۴۰ درصد از سهم حمل و نقل را به خود اختصاص دهد. برای جمعیت جدید تهران چهار خط پیش بینی شده ضروری است و البته خطوط اکسپرس نیز پیش بینی شده که در آینده بررسی خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه امیدواریم شرایط و همکاری با دولت بهتر شود، گفت: ما تنها نگاه خوشبینانه نداریم و موارد منفی را نیز در نظر گرفته ایم. کارهایی که در یک شهر صورت گرفته نمی تواند متوقف شود و عادلانه و منطقی نیست. همانطور که دولت کار خود را به دنبال کار دولت قبل ادامه می دهد، در شهرداری و شورا نیز باید روند به این شکل باشد.

چمران با بیان اینکه شورایاری ها وقتی منحل و غیرقانونی اعلام شد بحث سرای محلات به هم ریخت، اظهار کرد: ما از ابتدای دوره ششم در این فکر بودیم که روند را به گونه ای اصلاح کنیم و به دیوان توضیحاتی را در این خصوص ارائه دادیم. در نهایت در شورا مصوب شد که سرای محلات و مدیریت محلات ایجاد شود که انجام شد و در پایان سال قبل نشستی با معتمدین برگزار شد.

وی با اعلام اینکه آیین نامه ها در حال تدوین و ابلاغ است، گفت: بنده هر هفته یک جلسه در خصوص ستاد مشارکت های محله ای دارم و موارد را در جلسات دنبال می کنم.

سازمان هواپیمایی قول داده مشکل حریم را رفع خواهد کرد

چمران در رابطه با حریم فرودگاه مهرآباد خاطرنشان کرد: نامه مستدلی به سازمان هواپیمایی ارسال شده و قول دادند که قرار نیست مردم آزاری کنند و مشکل حریم را رفع خواهند کرد. گروهی در خصوص این موضوع بررسی انجام دادند و پیگیری صورت گرفت.
وی افزود: شهرداری حق ندارد در شهرک های محصور ورود کند و این شهرک ها هم می خواهند محصور باشند و هم می خواهند شهرداری تمام خدمات را ارائه کند. وقتی شهرک محصور است آسفالت و فضای سبز و دیگر امور به عهده همان شهرک است.

کد خبر 871983
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha