یک کارشناس ارشد سلامت گفت: شنای منظم منجر به کاهش وزن و پایین آوردن فشار خون خواهد شد.

به گزارش همشهری آنلاین، نگین والایی در مورد فواید شنا کردن و ارتباط استخرهای شنا با سلامت افراد اظهار کرد: شنا کردن علاوه بر اینکه باعث شادی و نشاط می‌شود؛ تمرینی مؤثر برای تقویت سیستم انتقال اکسیژن به ویژه در بزرگسالان و همچنین باعث کاهش سستی و کسالت ناشی از وزن زیاد می‌شود.

وی افزود: شنا به افراد دارای وزن بالا و چاق کمک می‌کند که وضعیت جسمانی خود را بهبود ببخشند. شنا علاوه بر ایجاد احساس آرامش و راحتی بیشتر، آثار مثبتی بر انعطاف پذیری مفاصل داشته و انجام منظم آن منجر به کاهش وزن و پایین آوردن فشار خون خواهد شد.

وی درباره کاهش خطرات تهدید کننده سلامت عمومی مرتبط با استخر گفت: با توجه به عمومی بودن استخرها، مدیریت مجموعه‌ها باید از آب سالم یا تأیید شده از مراجع بهداشتی برای تامین آب استخر و حوضچه‌های آبگرم و آبسرد استفاده شود. همچنین به منظور پیشگیری از برق گرفتگی شناگران از عبور سیم‌های برق افقی و مدارهای الکتریکی محافظت نشده از لبه استخر جلوگیری کرده و از تهویه مناسب و قوی در محوطه استخر استفاده کنند.

این کارشناس ارشد سلامت محیط بیان کرد: وجود تمامی تجهیزات نجات غریق در محوطه استخر الزامی است و باید از دسترسی افراد به داخل استخر در ساعات تعطیلی استخر یا خارج از سرویس دهی جلوگیری شود. همچنین استخر نباید بیش از حد شلوغ باشد.

وی با اشاره به ضرورت رعایت نکات بهداشتی اظهار کرد: نظارت بر ایمنی محیط استخر از جمله عدم وجود شیشه یا اجسام نوک تیز و برنده در داخل و اطراف محوطه، همچنین وجود علامت مناسب نشان دهنده عمق استخر ضروری است. مدیران و کارکنان استخرها در جهت حفظ سلامت مراجعین باید از مواد شیمیایی که دارای تائیدیه هستند استفاده کرده و در نحوه به کارگیری آنها برای تصفیه و گندزدایی آب استخر بر اساس دستور العمل‌ها اقدام کنند.

والایی در ادامه گفت: مدیران استخر باید نسبت به اخذ تأئیدیه و مجوزهای بهداشتی از مراکز بهداشت اقدام کرده و از آئین نامه بهداشتی استخرهای شنا تبعیت کنند. رعایت نکات ایمنی، ملاحظات حفاظتی و حوادث و همچنین الزام به استخدام و حضور فعال ناجیان غریق در ساعات فعالیت استخر از وظایف مهم مدیران استخر است. همچنین نصب جعبه کمک‌های اولیه، نظافت و گندزدایی مداوم حوضچه‌ها،‌ محل رختکن‌ها، دوش‌ها و تصفیه و کلرزنی مداوم حوضچه آبگرم و آبسرد در استخرها لازم است.

وی در مورد کنترل مسائل بهداشت فردی و ایمنی در استخرهای شنا گفت: مدیران استخرها ملزم هستند از پذیرش مراجعان بیش از حد ظرفیت استخر خودداری کنند. همچنین از ورود افراد بیمار خصوصاً سرماخورده و دارای آبریزش بینی به استخرها ممانعت کرده و در مورد ورود آب استخر به دهان مانند بلعیدن و قورت دادن آب استخر به شناگران توصیه لازم را گوشزد کنند. به علاوه دوش گرفتن قبل از ورود به استخر و ضدعفونی کردن پاها در حوض پاشویه توسط شناگران از اصول بهداشتی و مهم در جلوگیری از انتقال قارچ‌ها و عوامل بیماری زا است.

منبع: ایسنا