محمدحسین رجبی دوانی، سخنران نخست ششمین شب زینبیه رسانه در جمع عزاداران حسینی گفت: «مردم کوفه از بهترین ها بودند اما باز هم در حق امام حسین(ع) جفا کردند. اگر امام حسین(ع) در سال ۶۱ هجری کارش را انجام می داد، حکومت علوی شکل می گرفت و ارتداد پایان می یافت.»

همشهری آنلاین فرشاد شیرزادی: محمدحسین رجبی دوانی، سخنران ششمین شب زینبیه رسانه که از یکم تا دهم صفر در خیابان هفدهم شهریور برگزار می شود، گفت: «بحثم را در ارتباط با اختلافاتی که در جبهه حق در صدر اسلام پدید آمد، آغاز خواهم کرد و اگر مجال باشد درباره خسرانی که در این رابطه وجود داشت، توضیحاتی خواهم داد.»

وی گفت: «با نگاهی به تاریخ اسلام و دستاورد پیامبر اسلام(ص) می‌بینیم که پس از رحلت ایشان وقتی که به ولایت، خیانت شد و امیرالمونین(ع) را از جایگاه الهی خود کنار زدند، در جامعه اسلامی و بین مسلمانان اختلاف گسترده ای به وجود آمد. زحمات طاقت فرسای پیامبر اسلام(ص) که توانست عرب جاهلی و به شدت متعصب نسبت به نژاد و قبیله خود را متحول کند و به جای آن تعصب‌ها برادری دینی و صفا و صمیمیت را در جامعه جا بیندازد، با خیانت به ولایت، دستاوردها یک به یک رنگ باخت. آن برادری ها که حضرت ایجاد کرد، هوشمندانه بود. مثلاً در مدینه دو قبیله اوس و خزرج زندگی می کردند که از دیرباز با هم دشمنی داشتند و جنگ های متعدد بین آنها اتفاق می افتاد. خون ها از یکدیگر می ریختند. یک قبیله پیروز می شد و قبیله شکست خورده در صدد انتقام برمی آمد و مدینه که در گذشته یثرب خوانده می‌شد، ناآرام و دچار جنگ و خونریزی بود. حال که به پیامبر اعظم(ص) ایمان آوردند، هیچ تضمینی نیست که همان درگیری ها و خونریزی ها در اسلام تکرار نشود. حضرت خردمندانه یک اوسی را با خزرجی برادر دینی کرد. بین آنها پیمان برادری منعقد شد. لذا خیانت به برادر دیگر معنا نداشت. یک آقای قریشی را با برده حبشی برادر دینی کردند. یک مهاجر را با انصار. پیامبر اعظم(ص) همه وضع دوره جاهلیت را بر هم زد و صفا و معنویت ایجاد کردند.»

بعد از پیامبر جامعه چند قطبی شد

رجبی دوانی در فراز دیگری از سخنانش ادامه داد: «هنگامی که به ولایت خیانت شد و امیرالمومنین(ع) را از جایگاه الهی اش کنار زدند، دوباره حالت های جاهلی بازگشت. برادری ها از بین رفت و اختلاف پدید آمد. به اصطلاح امروزی دو قطبی و چند قطبی در جامعه ایجاد شد. پس از رحلت حضرت و خیانتی که به ولایت صورت گرفت، فقط مساله این نبود که به جای امیرالمومنین(ع) شخص دیگری بر مسند اسلام بنشیند و اسلام مانند گذشته به حرکت خود مانند زمان پیامبر(ص) ادامه دهد. ابداً چنین نبود. بلکه دین به انحراف کشیده شد. خلفایی که بر مسند رهبری اسلام تکیه زدند متولی دین مردم هم شدند، چون گفتند ما جانشین پیغمبریم و خلیفه رسول الله(ص)! آنها در دین مردم هم دست بردند و بسیاری از احکام دین تغییر یافت. بسیاری از اعتقادات دگرگون شد.»

احکام نماز و روزه و حج چگونه تغییر کرد؟

رجبی دوانی در ادامه سخنانش توضیح داد: «پس از رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص)، احکام نماز و روزه هم تغییر کرد و همچین احکام حج. می دانید که در حج بر مبنای فقه اهل بیت(ع) طواف نساء و نماز طواف نساء جزو واجبات حج است. اگر کسی عمدا این کار را انجام ندهد، نه تنها حجش باطل است و گناه بزرگی مرتکب شده بلکه اگر متأهل باشد، همسرش بر او حرام می شود تا اینکه حداقل سال بعد در موسم حج حاضر شود. یعنی اگر ۱۰ سال دیگر هم نتوانست بیاید همسرش بر او حرام است. این موضوع تا زمانی ادامه دارد که دوباره به حج بیاید و طواف نساء و نماز طواف نساء را انجام دهد تا همسرش بر او(چه مرد و چه زن) حلال شود. این احکامی بود که پیامبر بزرگوار اسلام آورد. عمر ابن خطاب که بر جای پیامبر تکیه زد به صراحت گفت که این احکام در زمان پیامبر بود و من آن را از احکام حج بیرون آوردم. از آن زمان تا امروز پیروانشان چنین کاری را در حج انجام نمی دهند.»

احکام ارث در صدر اسلام چگونه تغییر کرد؟

حاج محمدحسین رجبی درباره تغییر احکام ارث در صدر اسلام تدکید کرد: «آنها پس از رحلت پیامبر(ص) در احکام ارث هم دست بردند. می دانید که در فقه اهل بیت(ع) اگر کسی از دنیا برود و از طبقه اول وارثان جز دختر نداشته باشد، همه دارایی فرد به دختر یا دخترانش می رسد و دیگر از طبقه دوم که برادر یا خواهر باشد، کسی سهمی نمی برد. تا طبقه اول هستند، محال است به طبقه دوم ارث برسد. طبقه اول پدر و مادر، همسر و فرزند است. عمر در این حکم الهی هم دست برد چون معتقد بر برتری مرد بر زن بود. او گفت اگر از طبقه اول وارثان فقط دختر مانده باشد، از طبقه دوم برادر که هیچ، حتی از طبقه سوم، عمو هم ارث می برد! لذا اختلافی که در جامعه اسلامی بر اثر بی بصیرتی اصحاب پس از رحلت پیامبر(ص) پدید آمد، وقتی مسلمانی آنها را می خواند تعجب می کند. اصحاب پیامبر(ص) به ظاهر چنان ارادتی به ساحت مقدس حضرت داشتند که گاهی اوقات که حضرت در پیشگاه مردم وضو می گرفت، دور حضرت را می گرفتند و نمی گذاشتند قطره آبی از وضوی ایشان روی زمین بریزد. دستشان را زیر دستان ایشان می بردند تا قطرات آب را به عنوان تبرک به سر و صورت خود بکشند اما مهم ترین رکن اسلام که ولایت بود و در غدیر خم حضرت به امر خدا آن را ابلاغ کرد و از مردم در پیشگاه خدا برای امیرالمومنین علی(ع) بیعت گرفت، به راحتی زیر پا گذاشتند. آنها باعث پدید آمدن چنین اختلاف گسترده ای شدند که تا کربلا ادامه یافت.»

خیانت خواص

رجبی توضیح داد: «در صدر اسلام خیانت برخی خواص جامعه نشان می دهد که آنها نسبت به امیرالمومنین(ع) بغض داشتند. هنوز رگه هایی از جاهلیت در وجود برخی از آنها باقی مانده بود. اینکه چرا برخی افتخارات باید همواره برای بنی هاشم باشد! هم رسالت از آنها باشد و هم امامت؟ این کلام خلیفه دوم در تاریخ ثبت است که می گوید رسالت برای بنی هاشم کافی است اما باید امامت و خلافت در تیره های مختلف قریش بچرخد تا این افتخار نصیب همه قریش شود. او صریحاً می گوید ما اجازه ندادیم علی(ع) پس از پیامبر اعظم(ص) به قدرت برسد. چرا که در این صورت امامت و خلافت همراه با رسالت در بنی هاشم جمع می شد و بنی هاشم تا قیامت به بقیه قریش فخر می فروخت. اگر در سال ۶۱ هجرت می گذاشتند امام حسین(ع) کارش را بکند، به تعبیر رهبر انقلاب حکومت علوی شکل می گرفت و بسیاری از مشکلات حل می شد. مردم کوفه از بهترین مردم بودند اما آنها هم خودشان را در تاریخ صدر اسلام نشان دادند. خواص صدر اسلام همان طور که جلو امیرالمومنین(ع) ایستادند، جلو امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هم ایستادگی کردند. این ها به تعبیری مرتدان از دین هستند. یعنی از دین خارج شده اند.»

میهمان هفتمین شب زینبیه رسانه خانواده شهید جلادتی، شهید مدافع حرم در سوریه است که فروردین ۱۴۰۳ به شهادت رسید.