آمریکا گام جدیدی را برای روند عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی برداشته و در این ارتباط قرار است تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی را لغو کند.

همشهری آنلاین: در حالی که بیش از ۱۰ ماه از جنگ غزه می گذرد و تعداد شهدای فلسطینی در این جنگ به حدود ۴۰هزار نفر رسیده، آمریکا گام جدیدی را برای روند عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی برداشته و در این ارتباط قرار است تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی را لغو کند. رویترز گزارش داده است که تصمیم آمریکا برای لغو تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی پس از سه سال اعمال محدودیت به دلایل حقوق بشری صورت می گیرد. منابعی در کنگره اعلام کردند که دولت بایدن اعضای مجلس نمایندگان و سنا را هم درباره تصمیم خود برای لغو تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی قرار داده است.

با وجود آن که آمریکا در سه سال گذشته برخی محدودیت‌ها در صادرات سلاح به عربستان سعودی وضع کرده بود، اما این کشور در دهه‌های اخیر میلیاردها دلار تسلیحات به ریاض فروخته است. برای مثال، تنها در سال ۲۰۱۷، آمریکا قراردادی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار برای فروش تسلیحات به عربستان سعودی امضا کرد که شامل انواع مختلفی از تجهیزات نظامی، از جمله هواپیماها، موشک‌ها و خودروهای زرهی بود. حال به نظر می‌رسد آمریکا از کارت لغو محدودیت تسلیحاتی عربستان برای عادی سازی روابط ریاض و تل آویو بهره گرفته است.

از سوی دیگر، فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان و همچنین امارات متحده عربی بدلیل درگیری هر دو کشور طی سال‌های گذشته در جنگ یمن با انتقادات گسترده‌ای از سوی سازمان‌های حقوق بشری و برخی از سیاستمداران منتقد مواجه شده است. آن‌ها این فروش‌ها را عامل افزایش تلفات غیرنظامیان در یمن دانستند و همین انتقادات نیز باعث تحمیل برخی محدودیت‌ها در صادرات سلاح از واشنگتن به ریاض شد. با این حال در سال ۲۰۱۹، دولت ترامپ با استفاده از وضعیت اضطراری ملی و به رغم مخالفت کنگره، فروش تسلیحات به ارزش حدود ۸ میلیارد دلار به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را تأیید کرد. این تسلیحات شامل مهمات هدایت‌شونده دقیق و دیگر تجهیزات نظامی بود، اما گوش ترامپ به انتقادات حقوق بشری چندان بدهکار نبود.