نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس با اشاره به روند بررسی برنامه‌ها و دیدگاه‌های وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور در کمیسیون‌های تخصصی گفت: مجلس روزهای پرکاری را پشت‌سر می‌گذارد و معتقدم برآیند نشست‌های برگزار شده با وزرای پیشنهادی، ایجاد فضای همدلی میان دولت و مجلس بوده‌است.

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: عباس مقتدایی با بیان اینکه براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، هریک از وزرا الزاما باید در کمیسیون‌های تخصصی حضور یافته و برنامه‌ها و مواضع خود را برای نمایندگان تشریح کنند، افزود: این نشست‌ها به‌صورت فشرده در جریان است و براساس زمان‌بندی مشخص شده، وزرا در قالب جلسه‌های یک‌ونیم ساعته، به بیان برنامه‌ها، دیدگاه‌ها و مواضع خود می‌پردازند.

وی در گفت‌وگو با همشهری‌ آنلاین با اشاره دستورکار نشست‌های مشترک با وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، تصریح کرد: به‌طور معمول در کمیسیون‌ها، نمایندگان در چارچوب آیین‌نامه، دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند. این روزها برگزاری جلسات فشرده و مستمر، همه وقت نمایندگان را به خود اختصاص داده‌است.

مقتدایی با تاکید بر اینکه این روزها مجلس پرکارترین روزها و ساعت‌های خود را پشت‌سر می‌گذارد، ادامه داد: نمایندگان از ۸ صبح تا حتی پس از حدود ۸ شب، درحال برگزاری نشست‌های مستمر با وزرای پیشنهادی هستند تا جمع‌بندی نهایی به‌دست آید.

وی با اشاره به روند حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌ها اظهارکرد: نکته قابل توجه دراین زمینه، این است که وزرایی که حوزه مسئولیت آنان مربوط به هریک از کمیسیون‌های تخصصی است، مثلا وزارت اطلاعات، وزارت امورخارجه یا وزارت دفاع، که مربوط به کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی است، علاوه بر حضور در نشست‌های عمومی با کمیسیون‌ها، طی دو نشست تخصصی یک‌ونیم ساعته، به تشریح ویژه و تخصصی تر برنامه‌های خود در کمیسیون مربوطه می‌پردازند.

مقتدایی ادامه داد: برگزاری نشست‌های ویژه در کمیسیون‌های تخصصی سبب می‌شود نمایندگان در تصمیم‌گیری نهایی یا اعلام نظر درباره وزرای پیشنهادی با دقت‌ بیشتری عمل کنند.

فضای عمومی حاکم بر مجلس

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس عنوان کرد: نمایندگان در فضایی براساس گفت‌وگو و پرسشگری، تمام‌وقت درحال بررسی برنامه‌ها و دیدگاه‌های وزرای پیشنهادی هستند تا پس از به‌دست آمدن نتیجه‌گیری نهایی، از روز شنبه آینده(۲۷ مردادماه)، نشست‌های علنی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آغاز شود.

مقتدایی با تاکید بر اینکه به‌نظر می‌رسد اکنون در برنامه‌ها و دیدگاه‌های وزرای پیشنهادی شفافیت بیشتری ایجاد شده‌است، عنوان کرد: برآیند فضای‌عمومی حاکم بر مجلس پس از حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌ها، نشان‌دهنده همدلی و همراهی نمایندگان با دولت پزشکیان است.

وی درباره نظر کلی مجلس پیرامون وزرای پیشنهادی اضافه‌کرد: به‌نظر می‌رسد اکثریت وزرای پیشنهاد شده بتوانند از نمایندگان رای‌اعتماد بگیرند. تا این لحظه برآیند عمومی و برداشت کلی من این است که تنها تعداد محدودی از وزرای پیشنهادی احتمالا نتوانند از مجلس رای اعتماد بگیرند.