حدود ۲۰ درصد از زوج‌های ایرانی نابارور هستند؛ یعنی تقریبا از هر ۵ زوج ایرانی، یک زوج مشکل ناباروری دارند و بعضی از اینها برای همیشه نابارور می‌مانند.

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: حدود ۲۰ درصد از زوج‌های ایرانی نابارور هستند؛ یعنی تقریبا از هر ۵ زوج ایرانی، یک زوج مشکل ناباروری دارند. البته آمار ناباروری در تمام دنیا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است و به گفته کارشناسان، آمار کشور ما خیلی از میانگین جهانی بالاتر نیست که نگران‌کننده باشد.

اما با وجود پیشرفت‌های چشمگیر علمی و پزشکی ایران در درمان ناباروری و با وجودِ فعالیت بیش از ۱۰۰ مرکز درمان ناباروری در کشور، چرا یک‌پنجم جمعیت تولید مثلی کشورمان دچار مشکل ناباروری هستند؟

متهم ردیف اول؛ ازدواج در سن بالا

دکتر جلیل پاک‌روش، متخصص زنان و زایمان و نازایی در این خصوص به همشهری‌آنلاین می‌گوید: ۲۰ درصد جمعیت دارای شرایط تولید مثل کشور دچار ناباروری هستند که می‌شود حدود ۲.۵ تا ۳ میلیون جمعیت کشور.

پاک‌روش در پاسخ به این سؤال که با وجود این همه مرکز ناباروری در کشور و با توجه به پیشرفت ایران در درمان ناباروری آیا این آمار بالا نیست، می‌گوید: اولا این عدد مقدار خیلی کمی بالاتر از متوسط جهانی است و خیلی بالا محسوب نمی‌شود. دوم این که ما الان در مراکز ناباروری داریم روی درمان این مساله داریم کار می‌کنیم. درحالی‌که برای کاهش ناباروری لازم است که کارهایی برای پیشگیری انجام داد. مثلا ازدواج‌های در سن بالا که آمارش در کشور کم نیست، یکی از مهم‌ترین دلایل ناباروری است. هرچه سن زن بیشتر باشد، احتمال حاملگی هم کمتر می‌شود. درواقع لایف استایل و شرایط زندگی، عامل اصلی ناباروری در کشور است.

این متخصص ناباروری با اشاره به این که آمار ناباروری سال به سال در سراسر دنیا بیشتر می‌شود و مختص ایران نیست، می‌گوید: غیر از عوامل ژنتیکی و برخی مشکلات جسمی، عوامل محیطی هم روی اسپرم و تخمک و درنتیجه بارداری بسیار تاثیرگذار است. استرس، نوع تغذیه مثل فست‌فودها، آلودگی هوا، آلودگی آب و برخی موارد دیگر، همگی در شانس ناباروری تاثیر دارند.

بیشتر بخوانید؛

۲۰ درصد از بیماران هیچ‌وقت بارور نمی‌شوند

دکتر محمدابراهیم پارسانژاد، فلوشیپ نازایی و رئیس هیئت مدیره انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران هم در گفتگو با همشهری‌آنلاین به این نکته اشاره می‌کند که قبل از هر چیز باید بدانیم ناباروری یعنی چه؟ او در این رابطه توضیح می‌دهد: وقتی یک زوج بیش از یک سال، با وجود زندگی مشترک و عدم استفاده از وسایل جلوگیری باردار نمی‌شوند، به این موقعیت می‌گوییم ناباروری.

پارسانژاد می‌گوید: ناباروری عوامل زیادی دارد اما کم‌کاری تخمدان، اختلالات تخمک‌گذاری و مشکلات رحم، لوله‌های رحمی و مشکلاتی که به قشر مغز مربوط می‌شود، پررنگ‌تر و موثرتر از بقیه عوامل هستند.

به گفته رئیس انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران، درمان‌های مختلفی برای درمان ناباروری موجود است اما با وجود همه درمان‌ها همچنان ۱۵ تا ۲۰ درصد از بیماران بارور نمی‌شوند. رایج‌ترین درمان در چندین سال اخیر در دنیا IVF است که مخفف In Vitro Fertilization است و به معنی «بارور کردن تخمک در آزمایشگاه» است. این تکنیک هم ۱۰۰ درصد جواب نمی‌دهد و تنها حدود ۳۷ درصد زوجین با این روش جواب می‌گیرند. یعنی از ۱۰۰ زوج که این روش را انجام می‌دهند، فقط ۳۷ درصد بارور می‌شوند. چیزی حدود یک‌سوم.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها