آیین جوش زنی در استان کرمان قدمتی طولانی دارد و البته بسیار فراگیر است. چنانکه در جای جای استان کرمان مراسم جوش زنی در ماه محرم برگزار می شود.

به گزارش همشهری آنلاین، مردم مناطق مختلف استان کرمان در ایام ماه محرم و صفر با تشکیل هیات‌ها و دسته‌های عزاداری و انجام آیین‌ها و آداب ویژه خود در ماتم عزای سالار شهیدان و یاران باوفایش به نوحه خوانی و عزاداری می‌پردازند. آیین سنتی جوش زنی یکی از آیین های عزاداری امام حسین (ع) محسوب می‌شود که نشات گرفته از قرنها ارادت مردم به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است.

جوش‌زنی همان غم و غصه و جوش و شور عزای امام حسین(ع) است که این سبک را به نام جوش‌زنی معروف کرده است و عزاداری آن با شیوه و فن خاصی توسط دلسوزان به اهل بیت (ع) اجرا می‌شود. قبل از آغاز مراسم جوش زنی چاوش‌خوانی و پامنبری توسط مداحان و ذاکران اهلبیت(ع) اجرا می‌شود که جزو مجموعه جوش‌زنی به حساب می‌آید و فضا را برای انجام این آیین کهن فراهم می‌آورد.

برای جوش‌زنی عده ای از عزادارن دایره وار دور هم حلقه می‌زنند، سران و بزرگترها اول صف قرار می گیرند و بقیه افراد در صف‌های بعدی و هر کدام به کمر خود شال می‌بندند و نفر عقب دستش به شال نفر جلوی و جسبیده به همدیگری حرکت می‌کنند.

سال 1380 آئین جوش زنی در شمال استان کرمان ثبت ملی شد. گفته می شود این آئین در کرمان قدمتی بیشتر از 200 ساله دارد.

منبع: روزنامه همشهری